روند صعودی بیت‌کوین ادامه یافت

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۷۵۷
روند صعودی بیت‌کوین ادامه یافت

قیمت بیت کوین در دو روز گذشته در بالای 21 هزار دلار ثابت مانده است تا آن را به بالاترین سطح خود از زمانی که صرافی FTX شروع به حرکت به‌سمت ورشکستگی کرد، بازگرداند. بیت کوین در نوامبر ۲۰۱۳ (آبان ۱۳۹۲) به مدت ۱۵ روز روند ثابت صعودی قیمتی را ثبت کرد که طولانی‌ترین دوره از این نوع در تاریخ خود بود. اگر روند صعودی قیمت بیت کوین ادامه پیدا کند، این ارز دیجیتال یک روز تا رسیدن به رکورد تاریخی ۱۰ ساله خود فاصله دارد. 

طبق گزارش CNBC، از روز دوشنبه قیمت بیت کوین تا حد زیادی بالای 21 هزار دلار ثابت باقی مانده است. اول این هفته در گزارش دیگری گفته شده بود که قیمت بیت کوین برای اولین‌بار از زمان فروپاشی صرافی FTX در ماه نوامبر، از 20 هزار دلار فراتر رفته است. براساس داده‌های CoinMarketCap، قیمت بیت کوین در هفت روز گذشته بیش از 22 درصد افزایش یافته است.

بین روزهای 7 تا 8 نوامبر، قیمت این ارز به همین اندازه سقوط کرده بود؛ زیرا سرمایه‌گذاران در‌حال ارزیابی تأثیر سقوط احتمالی FTX بودند. در هفته‌های بعد، چندین بار به زیر 16 هزار دلار سقوط کرد. بیت کوین که در آن زمان مورد‌توجه چشمگیر سرمایه‌گذارن بود، به‌خاطر احتمال سقوط صرافی FTX، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی همین سرمایه‌گذاران شد.

براساس داده‌های CoinMarketCap، روند افزایش قیمت بیت‌کوین به‌قدری شدید بوده که از سایر ارزهای دیجیتال پیشی گرفته است. در هفت روز گذشته، اتر بیش از 18 درصد افزایش یافته، همچنین قیمت توکن مبادله بایننس یا BNB و ریپل هر کدام به‌ترتیب 10 و بیش از 11 درصد افزایش پیدا کرده است. از طرفی دیگر سولانا، رقیب اتر در هفت روز گذشته شاهد افزایش بیش از 44 درصدی قیمت خود بوده است که بخشی از آن به‌دلیل استفاده از توکن غیرقابل تعویض Bonk Inu در بلاکچین سولانا بوده است.

اخیراً در گزارش دیگری گفته شده بود که سختی استخراج بیت کوین با رشد 10.26 درصدی در تاریخ 15 ژانویه (25 دی‌ماه) به بالاترین حد خود، یعنی 37.73 تریلیون هش رسیده است. درحالی‌که قیمت بیت کوین رشد بیش از 22 درصدی را تجربه می‌کند، افزایش سختی شبکه استخراج بیت کوین، سودآوری ماینرها را کاهش می‌دهد.

بیت کوین در نوامبر ۲۰۱۳ (آبان ۱۳۹۲) به مدت ۱۵ روز روند ثابت صعودی قیمتی را ثبت کرد که طولانی‌ترین دوره از این نوع در تاریخ خود بود. اگر روند صعودی قیمت بیت کوین ادامه پیدا کند، این ارز دیجیتال یک روز تا رسیدن به رکود تاریخی ۱۰ ساله خود فاصله دارد. در حال حاضر، بیت کوین در روز چهاردهم قرار دارد و به بالاترین حد خود در ۴ ماه گذشته نیز رسیده است. اگر بیت کوین بتواند ۲ روز دیگر به افزایش قیمت خود ادامه دهد، رکورد ۱۶ روزه‌ جدی را ثبت خواهد کرد.

بن آرمسترانگ، یوتیوب‌بر محبوب رمزارزها معروف به بیت‌بوی، در توییت اخیر خود نوشت که انتظار دارد قیمت رمزارزهای پرچمدار طی یک ماه و نیم به سطح ۳۰هزار دلار برسد با این حال، وی تا پایان سال، همه موارد را برای بیت‌کوین چندان مثبت نمی‌بیند و به جامعه کریپتو هشدار می‌دهد. آرمسترانگ در توییتی نوشت که بیت‌کوین ممکن است طی ۴۵ روز (یا شاید کمی سریعتر یا آهسته‌تر) به مرز ۲۵هزار دلار یا حتی ۳۰هزار دلار برسد با این حال، وی به جامعه بیت‌کوین هشدار داد که در صورت تحقق این پیش‌بینی راحت نباشند.

بیت‌بوی پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین در بیشتر سال ۲۰۲۳ در محدوده‌ای بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار معامله خواهد شد. وقتی از وی پرسیده شد که چرا فکر می‌کند این یک سناریوی محتمل است، بیت‌بوی اظهار کرد که «هر چهار سال یک‌بار همین اتفاق رخ می‌دهد و به رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین یا هاوینگ اشاره کرد که هر چهار سال یکبار شاهد آن هستیم. نصف شدن قبلی در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد بنابراین قسمت بعدی قرار است در سال ۲۰۲۴ رخ دهد».

پس از این رویداد که توسط ساتوشی ناکاموتو در هنگام ایجاد بیت‌کوین برنامه‌ریزی شد، ماینرها تولید بیت‌کوین نسبت به قبل را نصف خواهند کرد بنابراین بیت‌کوین کمیاب‌تر می‌شود. پس از نصف شدن قبلی، قیمت کریپتو پیشرو تنها در سال ۲۰۲۱ شروع به رشد کرد و به بالاترین رکورد جدید خود رسید که آخرین آن در نوامبر ۲۰۲۱ نزدیک به ۶۹هزار دلار بود. پیش از این، بیت‌بوی گفته بود که انتظار دارد بیت‌کوین طی ۱۵ هفته آینده به ۲۵هزار تا ۳۰هزار دلار برسد.

علی مارتینز، تحلیلگر کریپتو، در توییتی نوشت که اخیرا استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، بیت‌کوین خود را برای ثبت سود می‌فروشند. طبق این توییت، آنها ابتدا تقریبا ۳۶۰۰ بیت‌کوین را در اول ژانویه به قیمت ۱۶هزار و ۷۰۰ دلار خریداری کردند. وقتی قیمت بالاتر رفت، آنها ۱۰۰۰ مورد دیگر را طی دو هفته بعد خریدند اما اکنون، بیت‌کوین طلای دیجیتال به بالای سطح ۲۰هزار دلار رسیده است و از ۱۲ ژانویه، این ماینرها حدود ۴۰۰۰ بیت‌کوین را به بازار بازگردانده‌اند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۹۹۶.۱۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۱.۱۶ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۰۵ درصد کاهش داشته است.

تاکر کارلسون، مجری جنجالی تلویزیون خبری فاکس تئوری توطئه عجیبی را مطرح کرده است که به‌دنبال ایجاد ارتباط میان افزایش قیمت بیت کوین با تأخیر در خطوط هوایی در ایالات متحده و کانادا است. به باور او خاموشی کامپیوتری که باعث توقف هزاران پرواز در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) شد ممکن است توسط باج‌افزاری ایجاد شده باشد که باشد که دولت ایالات مقدار زیادی بیت کوین برای خرید آن پرداخت کرده است. او اضافه کرد: «از زمان توقف پروازها در سراسر کشور در پنجشنبه گذشته، قیمت بیت کوین حدود ۲۰درصد افزایش یافته است. آیا این تصادفی است؟»

بر اساس گزارش اخیر شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر الکتریک کپیتال، باوجود کاهش بیش از ۷۰درصدی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲، تعداد توسعه‌دهندگان فعال ماهانه این ارز دیجیتال نسبت به سال گذشته ۵درصد رشد داشته است. این گزارش همچنین رشد بیش از ۸درصدی تعداد توسعه‌دهندگان تمام‌وقت را نشان می‌دهد که در بازنگری ۷۶درصد از کد‌های بیت کوین نقش دارند. همچنین، بیش از 000/61 توسعه‌دهنده برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۲ در توسعه بیت کوین مشارکت کرده‌اند.

بررسی داده‌های پلتفرم آن‌چین گلس‌نود نشان می‌دهد که در روز ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) بیش از ۱۲۰میلیون دلار بیت کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال برداشت شده است. این دومین برداشت بزرگ بیت کوین از صرافی‌ها در طول یک ماه گذشته است. در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) صرافی‌ها شاهد بیشترین میزان برداشت بیت کوین در این دوره، به ارزش بیش از ۲۰۰میلیون دلار بوده‌اند.

مایک مک‌گلون تحلیلگر ارشد بلومبرگ، گفته است کف قیمت بیت کوین می‌تواند به همان شکلی که پیش از شروع بازار صعودی سال ۲۰۱۹ دیده شد، شکل بگیرد، اما روند کنونی یک تفاوت اساسی با آن دوران دارد. به گزارش کوین تلگراف، مک‌گلون به‌تازگی در گفت‌وگویی با اسکات ملکر‌گفته است برخلاف سال ۲۰۱۸ که نهادهای مالی تأثیرگذار بر اقتصاد جهان، نظیر بانک مرکزی آمریکا، در حال کاهش نرخ بهره بانکی بودند، این بار در حال افزایش نرخ بهره و دنبال‌کردن سیاست‌های پولی انقباضی هستند.

او دراین‌باره گفته است: «در آن زمان (سال ۲۰۱۸) بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ بهره بانکی را از قبل آغاز کرده بود، بیت کوین هم کف قیمت خود را حفظ و شروع به رشد کرد تا زمانی که آن اتفاق در سال ۲۰۱۹ رخ داد (اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان) . اکنون اما، آنها با سرعت قابل‌توجهی مشغول افزایش نرخ بهره هستند و با توجه به این مساله نمی‌توانید نسبت به آینده هیچ بازاری هیجان‌زده باشید. کمی به بازار فرصت دهید. به نظرم چشم‌انداز بلندمدت بیت کوین واقعاً صعودی است.»

مک‌گلون هشدار داده که ممکن است بیت کوین در کوتاه‌مدت شاهد آن رشد قیمتی که برایش پیش‌بینی کرده است، نباشد و دلیل آن را هم شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز جهان و ادامه روند افزایش نرخ‌های بهره بانکی عنوان کرده است.

او می‌گوید این احتمال وجود دارد که شاخص بورسی نزدک به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود سقوط کند و این اتفاق احتمالی را نشانه‌ای برای نزدیک‌نبودن شروع روند صعودی قطعی بیت کوین می‌داند. تحلیلگر بلومبرگ می‌گوید: «همچنان شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم و اگر شاخص بورسی نزدک [به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود] سقوط کند، سایر بازارها هم سقوط خواهند کرد و بیت کوین یکی از آنها خواهد بود. همچنان تصور می‌کنم قرار است بازار نزولی ادامه داشته باشد و به همین خاطر چنین دیدگاه‌هایی دارم. همچنان تصور می‌کنم در میانه‌های بزرگترین بازنشانی اقتصادی عمر خود هستیم. رویدادی مثل همه‌گیری ویروس کرونا را داشتیم که هر صد سال یک‌ بار رخ می‌دهد، جنگی تاریخی در اروپا را تجربه می‌کنیم و یک تغییر تاریخی در رهبری سیاسی چین داریم.»

 

ارسال نظر