در انتظار یک سقوط دیگر برای بیت‌کوین

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - ۰۳:۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۹۵۶۷۱
در انتظار یک سقوط دیگر برای بیت‌کوین

در حال حاضر جهش‌های قیمتی بیت‌کوین از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲، همچنان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. این روند بیانگر این است که گاوهای بیت‌کوین، مانند گذشته در زمانی که باید، اقدامی انجام نمی‌دهند و می‌تواند نشانه‌ای از یک موج بزرگ تسلیم باشد. با ادامه‌یافتن زمستان ارزهای دیجیتال، تحلیلگران بیشتری متقاعد می‌شوند که بیت‌کوین پیش از شروع روند صعودی جدید، یک سقوط دیگر قیمت را تجربه می‌کند.  

نیکلاس مرتن، تحلیلگر باتجربه ارزهای دیجیتال، در آخرین ویدئو خود به سه نشانه اشاره می‌کند که می‌تواند به سرمایه‌گذاران در تشخیص نقطه شکست روند کنونی کمک کند.

به گزارش کرپیتو پوتیتو، نیکلاس مرتن بنیان‌گذار دیتادش و تحلیلگر باتجربه ارزهای دیجیتال، با استناد به اندیکاتور‌های تکنیکال و درنظرگرفتن مشکلات کنونی کلان اقتصادی، پیش‌بینی می‌کند که شاهد کاهش بیشتر قیمت بیت‌کوین خواهیم بود. این تحلیلگر برای اثبات ادعای خود به نمودار‌های قیمت بیت کوین، اتریوم و اپل اشاره می‌کند.

او تحلیل خود را با اشاره به این نکته شروع کرد که قیمت بیت‌کوین چگونه بسیار پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای و ۲۰۰ روزه باقی‌مانده است. اولی از لحاظ تاریخی، برای مدت‌ طولانی کف قیمت بیت‌کوین بوده که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ از خط حمایت به مقاومت تبدیل شده است.

مرتن گفت: «این واقعیت که قیمت بیت‌کوین خیلی پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه و ۲۰۰ هفته‌ای است و حتی در شرف آزمایش عبور از آنها نیست، نشانه‌ای بسیار نگران‌کننده است.» علاوه بر این، جهش‌های قیمتی بیت‌کوین از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲، همچنان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. این روند بیانگر این است که گاوهای بیت‌کوین، مانند گذشته در زمانی که باید، اقدامی انجام نمی‌دهند و می‌تواند نشانه‌ای از یک موج بزرگ تسلیم باشد.

 

معامله‌گران به فروش بیت‌کوین ادامه می‌دهند

جریان سفارشات بازار نیز هفته‌به هفته‌ کاهش یافته است؛ این بدان معناست که معامله‌گران به فروش بیت‌کوین ادامه می‌دهند و در بهترین قیمت موجود خریداری می‌کنند.

مرتن افزود: «این صنعت در حال گذراندن بزرگ‌ترین دوره بازسازی خود از زمان هک ام‌تی. گاکس در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ است.» این تحلیلگر درمورد احتمال وقوع بریک پوینت بیت‌کوین استدلال می‌کند که اگر قیمت به سطحی پایین‌ترین کف قیمت در سال ۲۰۲۲ یعنی حدود 15.600 دلار کاهش یابد، بیت‌کوین می‌تواند موج تسلیم بزرگی را تجربه کند. او گفت که قیمت اتریوم نیز در سطحی بسیار پایین قرار دارد. مرتن پیش‌بینی می‌کند که شکست میانگین متحرک ۲۰۰ روزه اتریوم در برابر بیت‌کوین می‌تواند منجر به اصلاح ۵۰درصدی قیمت شود.

مرتن با نگاهی به بازار سهام، به نمودار ماهانه قیمت سهام اپل و نشانه‌هایی از کاهش شتاب روند صعودی چند سال آن اشاره می‌کند. مانند بیت کوین، میانگین متحرک ۲۰۰ روزه و ۲۰۰ هفته‌ای سهام اپل، هر دو شروع روند نزولی را نشان می‌دهند.

مرتن عقیده دارد که قیمت سهام اپل، در کنار سایر شرکت‌های فناوری بزرگ مانند آمازون، احتمالاً برای اولین بار از زمان حباب دات کام تاکون می‌تواند به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود کاهش یابد. سقوط ۷۵درصدی قیمت بیت‌کوین از بالاترین سطح خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) در کنار فشارهای اقتصاد کلان ناشی از افزایش نرخ بهره باعث ورشکستگی چندین شرکت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ شد. پس سقوط امپراتوری سم بنکمن فرید، مرتن انتظار دارد که شرکت‌های بیشتری اعلام ورشکستگی کنند؛ مانند شک‌وتردید روبه‌رشد کنونی درمورد بایننس،‌ گری اسکیل و کرپیتو دات کام. این تحلیلگر خاطرنشان کرد: «با اینکه هدف من افزایش ترس، بی‌اعتمادی و تردید نیست... هنوز هم شرکت‌هایی هستند که ورشکسته شوند.»

 

رشد بیت‌کوین بر علاقه سرمایه‌گذاران به طلا تأثیر گذاشته است

 در این میان، پیتر شیف، استراتژیست ارشد جهانی یورو پاسیفیک کپیتال و یکی شکاکان به ارزهای دیجیتال، عقیده دارد که رشد بیت کوین تا حدی بر علاقه سرمایه‌گذاران به طلا تأثیر گذاشته است.

به گفته او، پس از آنکه بیت کوین با کمک عملکرد خوب خود به عنوان طلای دیجیتال معرفی شد، سرمایه‌گذاران ناامید از معاملات نوسانی طلا، در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند.

شیف خاطرنشان کرد با قرارگرفتن بیت‌کوین در کانون رسانه‌های بزرگ مالی، برخی از سازمان که قرار بود در زمینه طلا سرمایه‌گذاری کنند نیز بیت‌کوین را انتخاب کردند. همچنین داده‌های موجود نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران امریکایی و اروپایی بازار ارزهای دیجیتال در نیمه اول سال در حال انباشت و سرمایه‌گذاران آسیایی در حال فروش بوده‌اند. بعد از فروپاشی اکوسیستم ترا، سرمایه‌گذاران آسیایی از توزیع به انباشت و سرمایه‌گذاران امریکایی و اروپایی از انباشت به توزیع تغییر مسیر دادند. سرمایه‌گذاران آسیایی در ماه نوامبر (آبان) به انباشت خود ادامه دادند و سرمایه‌گذاران امریکایی نیز با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۳ کمی در حال انباشت هستند.

 

دلایلی برای آنکه بیت‌کوین سیستم بانکی را شکست می‌دهد

با وجود این امروزه، بانک‌ها و موسسه‌های مالی واسطه تعاملات پولی و اقتصادی می‌شوند تا طبق ضوابط خود بین طرفین معامله ارتباط برقرار کنند. بلاک چین و فناوری زیربنایی بیت‌کوین با هدف حذف این نهادهای واسط به وجود آمد.

بیت‌کوین نیاز به واسطه در سیستم‌های پرداخت را از بین می‌برد و داده‌های مالی را به‌طور شفاف و ایمن دراختیار تمام کاربران قرار می‌دهد. با‌این‌همه، بحث درباره کارایی سیستم بیت‌کوین و توان مقابله و برتری آن در‌برابر سیستم‌های مالی بین‌المللی یکی از موضوع‌هایی است که از ابتدای پیدایش این فناوری مالی همواره محل بحث بوده است.

سیلواین سارل، نویسنده و طرفدار سرسخت بیت کوین، درباره این موضوع ایده جذابی مطرح می‌کند. سارل پنج دلیل را برمی‌شمارد که نشان می‌دهد بیت‌کوین می‌تواند سیستم بانکی فعلی را شکست دهد. دلایل سارل دسترس‌پذیری، کارمزد اندک، فناوری بهینه پس‌انداز، حفظ حریم خصوصی و آزادی از بند سیستم‌های قدرت به‌واسطه بیت‌کوین را شامل می‌شوند. به‌عقیده او، این ویژگی‌های نهادینه در فناوری بیت‌کوین باعث می‌شوند شبکه مذکور دستاوردهایی بی‌بدیل و منحصربه‌فرد داشته باشد. 

 

پنج دلیل برتری بیت‌کوین  بر سیستم‌های مالی سنتی

ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را در سال ۲۰۰۸ عرضه کرد. بی‌شک، بحران مالی آن سال یکی از انگیزه‌های اصلی او برای ایجاد سیستم مالی عادلانه‌تر برای تمام افراد بود. سیستم بانکی فعلی به سود اقلیتی معدود و به‌ بهای سرکوب اکثریت کار می‌کند. از بانک‌های مرکزی گرفته تا بانک‌های خصوصی، سیستم مالی فعلی شفاف نیست و منافع بسیاری افراد را در نظر نمی‌گیرد.

درمقابل، بیت‌کوین سردمدار تغییر پارادایم عظیمی است. با شبکه بیت کوین، برای اولین‌بار بدون نیاز به واسطه‌ای که غیرمنصفانه به شما دستور بدهد چه کاری انجام دهید، می‌توانید از ثمره کارتان لذت ببرید. فرصت منحصربه‌فرد بیت‌کوین برای منِ (سارل) نویسنده این مساله را به‌خوبی روشن می‌کند که این فناوری یگانه درنهایت بانک‌ها را از میدان به‌در خواهد کرد.

در‌ادامه، پنج دلیلی را بررسی می‌کنم که به‌نظرم نویدبخش پیروزی بیت‌کوین هستند. در عین حال وقتی در شبکه بیت‌کوین تراکنشی انجام می‌دهید، باید کارمزد تراکنش بپردازید. این کارمزد برای جبران هزینه‌ای پرداخت می‌شود که ماینرهای شبکه با ارایه قدرت محاسباتی صرف تأمین امنیت شبکه می‌کنند. تفاوت بزرگ بیت‌کوین با سیستم بانکی فعلی این است که کارمزد پرداختی فقط به مبلغ تراکنش بستگی دارد. بنابراین، می‌توانید چندین‌میلیون دلار را در بیت‌کوین با کمتر از ۱ دلار انتقال دهید. انجام این کار با سیستم سوئیفت ناممکن و خارج از تصور است.

 

بیت‌کوین از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند

کاربران شبکه بیت‌کوین هویتی نیمه‌ناشناس دارند. تمام تراکنش‌های شبکه به آدرس‌ها مربوط می‌شوند و نه افراد. به‌عبارت‌دیگر، در این شبکه تا وقتی آدرس‌های مرتبط با هویت خود را فاش نکنید، حریم خصوصی شما محترم است. این حقیقت که بیت‌کوین دفترکلی توزیع‌شده و «باز» است، فقط به اتفاقات رخ‌داده در شبکه مربوط می‌شود، نه اینکه مردم با پول خود چه می‌کنند.

مزیت دیگر بیت‌کوین این است که هیچ‌کس از شما نمی‌خواهد توضیحی درباره تراکنش‌هایی که قرار است انجام دهید، ارایه کنید. اگر قصد دارید ۱۰ بیت‌کوین برای شخصی در آن‌سوی دنیا ارسال کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. این پول شما و حق شماست. در سیستم مالی فعلی، باید برای تراکنش‌های مالی‌تان به بانک و گمرک و سایر نهادهای دولتی حساب پس دهید و با اسناد و مدارک آنها را مجاب کنید که پولتان صرف فعالیت‌های غیرقانونی نمی‌شود.

درواقع، در سیستم‌های سنتی پول دست شماست؛ اما باید طبق قوانینی از آن استفاده کنید که متعلق به خودتان نیست؛ آن‌هم قوانینی که مدام در حال تغییر هستند. درمقابل، با بیت‌کوین قوانین بازی از قبل شناخته شده‌اند و هرگز تغییر نمی‌کنند. ثبات پروتکل بیت‌کوین در دنیایی که تا این اندازه نامطمئن و بی‌ثبات است، ویژگی منحصربه‌فردی به‌شمار می‌آید.

 

ارسال نظر