فاتحه پلتفرم‌های خارجی را خواندند

۱۴۰۱/۰۸/۰۳ - ۰۱:۳۶:۴۷
کد خبر: ۱۹۳۷۰۱
فاتحه پلتفرم‌های خارجی را خواندند

در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید موظف است پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند، اما مردم می‌توانند انتخاب کنند و اگر اینستاگرام هم باز شد، آن پلتفرم خارجی امکانات و حمایت دولت را ندارد، نماینده مجلس، تبلیغ یک پلتفرم داخلی را می‌کند و می‌گوید مطمئن‌تر از روبیکا وجود ندارد و وزارت ارتباطات در تلاش است پهنای باند این برنامه را افزایش دهد. یکی از مباحث مهم برای آینده شبکه‌های اجتماعی در کشورمان احتمالا تداوم محدودیت‌های فیلترینگ اعمالی برای این پلتفرم‌هاست، اما این سطح از محدودیت‌ها که کمیسیون فرهنگی مجلس با طرح صیانت و توسعه شبکه ملی اطلاعات به دنبال تکمیل زنجیره‌اش است، دسترسی به پهنای باند بین‌الملل را برای کاربران به‌شدت کاهش می‌دهد و البته حالا نمایندگان همین طیف از راه‌اندازی شیوه‌هایی می‌گویند که با طبقه‌بندی افراد سطح دسترسی برای کار با اینترنت بین‌الملل برای مردم تنظیم شود. مثلا بچه‌هایی که حق استفاده از تنها پهنای باند ملی را دارند یا اساتیدی که برای مطالعه از اینترنت بین‌المللی استفاده خواهند کرد. به عقیده این نمایندگان، برای جهاد تبیین نباید پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را خالی کرد و باید نخبگانمان در این فضا حضور داشته باشند. پیشتر افرادی، چون حجت‌الاسلام پناهیان و حتی رائفی‌پور هم در این باره سخن گفته بودند، اما روح‌الله مومن نسب از طراحان و طرفداران سرسخت فیلترینگ و محدودیت شبکه‌های اجتماعی که خود را دبیر تشکل انقلابی اسلامی در فضای مجازی نامیده می‌گوید: «بازی در زمین دشمن معنایی ندارد و رهبر معظم انقلاب هم نقدش کرده است. شبکه‌های اجتماعی یک میدان جنگ هستند.» او ادامه داده است: «برای رفتن به جنگ به نیروی متخصص نیاز است. چرا باید مردم عادی را به این فضا بفرستیم. در میدان جنگ باید بهترین‌ها به میدان بروند. یعنی اگر رفتی دراینستاگرام و پستی گذاشتی و صفحه ات را بستند یعنی درست رفتار کردی.»

   پهنای باند روبیکا سه برابر استارلینک می‌شود

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به کسب و کار مردم در فضای مجازی و اینکه وزیر ارتباطات اعلام کرد محدودیت‌های اینترنتی برداشته شده است اما مردم هنوز با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: دولت باید در این موضوع سرعت خود را بیشتر کند. وزارت ارتباطات در تلاش است که اینترنت ADSL را با فیبر نوری تقویت کند. پهنای باند در برنامه روبیکا افزایش پیدا خواهد کرد و من به کسب و کارها توصیه می‌کنم که به روبیکا بروند و به جای مطمئن بیایند. مطمئن‌تر از روبیکا وجود ندارد. وی افزود: مردم باید به حاکمیت و نظام اعتماد کنند. ما نمایندگان مجلس مدافع سرسخت آنان هستیم. قرار است که به روبیکا پهنای باند سه برابری نسبت به استارلینک بدهند و قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت. مردم می‌خواهند کسب و کار داشته باشند، کار دیگری که نمی‌خواهند انجام دهند. محبی نجم‌آبادی در پاسخ به این سوال که برخی از مسوولان در فضای مجازی اینستاگرام، توئیتر و تلگرام حضور دارند و در آنجا فعالیت می‌کنند این مساله با محدودیت‌های ایجادشده تناقض ندارد؟ گفت: این موضوع تناقض دارد و باید حل شود. منِ مسوول اگر در آنجا جواب ندهم، دشمن میدان را کامل در اختیار می‌گیرد. اگر نروم، میدان را کامل واگذار کرده‌ام و دشمن هم در آنجا یکه‌تازی کرده و دروغ می‌نویسد، تقطیع می‌کند و غیره. قطعا من باید پاسخگو باشم. اما باید به هرحال این پارادوکس و تناقض را حل کنیم. 

     واتس‌اپ و اینستاگرام رفع فیلتر نخواهد شد 

محبی نجم‌آبادی در پاسخ به این سوال که بالاخره چه زمانی محدودیت‌های اینترنت برداشته خواهد شد، گفت: وزیر گفت محدویت‌ها برداشته شده و فقط در واتس‌اپ و اینستاگرام مشکل داریم. آن دو شرکت هم اگر نمایندگی خود را در ایران دایر کنند، بعد من با وزیر صحبت خواهم کرد که این دو شرکت به شکل کاملا باز فعالیت خود را انجام دهند. نماینده این دو شرکت در اینجا حضور داشته باشند تا هرکس خطا و کلاهبرداری کرد، پاسخگو باشند. نماینده مردم سبزوار در پاسخ به این سوال که تا به حال چه میزان خسارت اقتصادی به کسب و کارها در فضای مجازی وارد شده است، گفت: قطعا این موضوع قابل توجه است. قطعا هر حضور میدانی که اتفاق می‌افتد، همه مغازه‌های آنها بسته می‌شود. مردم دچار مشکل اقتصادی هستند. بسیاری از آنها چک‌هایی دارند که باید پرداخت کنند. یک ساعت تعطیلی مغازه خسارت جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. لذا مغازه‌داران باید کمک کنند تا اغتشاشگران به فضای واقعی بیایند و از توهم فضای مجازی خارج شوند. این چهره اصولگرا در واکنش به اینکه بحث گفت‌وگو جهت آرام‌کردن فضای ملتهب کشور که چندی پیش مطرح شده است، چگونه با فیلتر گسترده شبکه‌ای اجتماعی، شدنی است؟ گفت: به شما صریحاً می‌گویم که قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد، چون پلتفرم‌های آنها، تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را تعقیب کنیم. حال باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنیم. ان‌شاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد، چون امنیت کشور مطرح است. روبیکا از مرز ۱۵ میلیون نصب‌کننده هم عبور کرده و از طرفی، پلتفرم‌های ایتا و سروش را هم داریم. با این وجود، بستر گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی برای همگان مهیا است.

     پلتفرم‌های داخلی حمایت و تقویت می‌شوند

این اظهارات در حالی است که وزیر ارتباطات ضمن تاکید بر حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، می‌گوید در نهایت مردم انتخاب کنند و اگر اینستاگرام هم باز شد، مردم بدانند که یک پلتفرم داخلی هم وجود دارد با امکانات و حمایت دولت که آن پلتفرم خارجی اینها را ندارد. عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به تازگی در جمع دانشجویان درباره شریط فعلی پیام‌رسان‌های داخلی، صحبت‌هایی داشته و تاکید کرده است من به عنوان وزیر ارتباطات درباره اینکه اینستاگرام بسته یا باز شود در جلساتی که تصمیم‌گیری می‌کنند، نظرات کارشناسی دارم و نظرات خود را اعلام می‌کنم اما تصمیم‌گیری با ما نیست. کما اینکه برای فیلتر کردن هر سایت معمولی هم کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که در دادستانی کل کشور ۱۳ عضو دارد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک عضو آن است، تصمیم می‌گیرد. زارع‌پور گفت: ولی آنچه که من احساس وظیفه می‌کنم و درحال انجام است، تقویت پلتفرم‌های داخلی و حمایت از آنهاست تا کسانی که وارد این پلتفرم‌ها می‌شوند، حتی مردم، ابزار کسب و کار برایشان فراهم شود. فارغ از اینکه چه اتفاقی می‌افتد، اگر تصمیم‌گیری هم بشود که پیام‌رسان‌های خارجی باز شوند، یک پلتفرم داخلی هم وجود دارد با این همه حمایت و امکاناتی که دولت فراهم کرده است و پس از آن مردم انتخاب می‌کنند. پلتفرم‌های خارجی هم هستند که هیچ کدام از موارد در آن نیست. پیش از این هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که در حال حاضر تمرکز ما حمایت از پیام‌رسان‌هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده‌اند و با آماده شدن زیرساخت‌هایشان، کیفیت آنها هم به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. او با بیان اینکه وجود پیام‌رسان‌های متعدد در کشور شاید نیاز و ضرورت نباشد اما نمی‌شود یک باره همه آنها را کنار گذاشت، خبر داده بود که یک برنامه مدونی را دنبال می‌کنیم تا کمک کنیم آنها تقویت شوند و در نهایت دو یا سه پیام رسان در کشور فعال باشند که بتوانند نیازهای مردم را بر طرف کنند. وی ادامه داد: درحال حاضر تمرکز ما حمایت از پیام‌رسان‌هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده‌اند و زیر ساخت‌های آنها آماده است و در این مدت هم کیفیت‌شان به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر