جولان سرعت با کاربران آفلاین

۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ۰۱:۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۹۳۵۱۵
جولان سرعت با کاربران آفلاین

جدیدترین گزارش اسپیدتست نشان می‌دهد میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران در ماه سپتامبر (میانه شهریور تا میانه مهرماه سال جاری) ۳۵.۳۶ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را با 15 پله صعود، به ۵۴ از میان ۱۳۹ کشور رسانده است، این در حالی است که در یک ماه گذشته و حتی به اذعان مسوولان، اینترنت بین‌المللی برای کاربران در ساعات زیادی از شبانه‌روز کاملا قطع بوده و در موارد دیگری، با فیلترینگ در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مواجه بوده است؛ حال به نظر می‌رسد کاهش استفاده کاربران از اینترنت که البته تاکنون ضررهای جبران‌‌ناپذیری به اقتصاد دیجیتالی در کشور وارد کرده و روزانه تا 500 میلیون تومان هم برای کسب‌وکارها ضرر به همراه آورده، برای اعلام‌کنندگان سرعت، خوش‌اقبالی داشته است.

سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی به شمار می‌رود. وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. طبق آخرین آمار منتشرشده در وب‌سایت اسپیدتست، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در سپتامبر ۳۵.۳۶ مگابیت‌برثانیه بوده است. علاوه بر آن جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل جهان با ۱۵ پله رشد، رده ۵۴ اعلام شده است. این درحالی است که در ماه آگوست سال جاری میلادی میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۸.۴۰مگابیت بر ثانیه، میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۰.۱۴ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۰ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۶۹ از میان ۱۴۰ کشور رسانده بود. از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در نهمین ماه ۲۰۲۲ میلادی ۱۰.۴۴ مگابیت‌برثانیه و جایگاه آن در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۴۷ بوده است. طبق این رده‌بندی جایگاه ایران نسبت به اگوست ۲۰۲۲ هیچ تغییری نکرده است. از سوی دیگر طبق رده‌بندی اسپیدتست میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۴۹.۳۳ مگابیت‌برثانیه و جایگاه آن رده ۶۷ بوده که نسبت به ماه گذشته ۹ پله رشد کرده است. در بخش اینترنت ثابت نیز میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران در ماه گذشته میلادی ۲۳.۴۷ مگابیت‌برثانیه ثبت شده و جایگاه آن در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین متوسط سرعت اینترنت ثابت در جهان با ۳ پله رشد ۱۴۲ بوده است. این درحالی است که در آگوست ۲۰۲۲ در حوزه اینترنت ثابت، سرعت دانلود در ایران، ۱۰.۲ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۵۲ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۲۹ میلی‌ثانیه است و ایران در رتبه ۱۴۷ از میان ۱۸۲ کشور قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از مالدیو و کنگو سریع‌تر و از پاپوآ گینه نو و نیجریه کندتر است. یکی از قابلیت‌های تازه‌ای که وب‌سایت اسپید تست اضافه کرده، رده‌بندی اینترنت موبایل و ثابت شهرها در هر کشور است. براساس رده‌بندی مذکور، میانه سرعت اینترنت موبایل تهران در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۳۴.۲۴ مگابیت‌برثانیه بوده و جایگاه آن نسبت به ماه قبل ۱۸ پله رشد کرده است. همچنین در رده ۸۲ نیز مشهد با میانه سرعت ۳۲.۷۱ مگابیت‌برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در رده‌بندی شهرهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان ۱۹ پله رشد کرده است. در بخش اینترنت ثابت نیز تهران با میانه سرعت ۱۱.۹۰ مگابیت بر ثانیه در رده ۱۶۲ رتبه‌بندی جهانی شهرهایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت قرار دارد. جایگاه تهران در این رده‌بندی نسبت به ماه قبلی هیچ تغییری نکرده است. همچنین میانه سرعت اینترنت ثابت مشهد نیز ۷.۸۵ مگابیت‌برثانیه و جایگاه آن در رده‌بندی ۱۷۶ ثبت شده است. جایگاه این شهر در رده‌بندی نسبت به ماه قبل ۲ پله سقوط کرده است.      نروژ همچنان پیشتاز اینترنت پرسرعت 

موبایل

طبق این رده‌بندی نروژ کشوری با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان در ۲۰۲۲ میلادی بوده است. میانه سرعت اینترنت این کشور ۱۲۶.۹۴ مگابیت‌برثانیه ثبت شده و جایگاه آن نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. در رده دوم فهرست امارات متحده عربی با یک پله جهش (۱۲۶.۸۵ مگابیت‌برثانیه) قرار داشته است. در جایگاه سوم کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان قطر (۱۲۴.۲۹ مگابیت‌برثانیه) قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است. در رده‌های چهارم و پنجم این فهرست به ترتیب چین (۱۱۶.۴۲ مگابیت‌برثانیه) و هلند (۱۰۵.۵۲ مگابیت‌برثانیه) قرار داشتند. جایگاه چین در رده‌بندی ماه سپتامبر ۵ و هلند یک پله صعود کرده است. در رده ششم، هفتم و هشتم این فهرست به ترتیب دانمارک (۱۰۵.۴۰ مگابیت‌برثانیه)، کره جنوبی (۱۰۴.۸۱ مگابیت‌برثانیه) و بلغارستان (۱۰۳.۹۰ مگابیت‌برثانیه) قرار دارند. جایگاه دانمارک یک پله، کره جنوبی ۳ پله و بلغارستان یک پله در این رده‌بندی سقوط کرده است. در رده نهم کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان عربستان سعودی (۹۷.۱۵ مگابیت‌برثانیه) در رده نهم و کویت با سرعت اینترنت ۹۵.۰۴ مگابیت‌برثانیه در رده دهم قرار دارند. طبق این جدول هرچند جایگاه عربستان سعودی در رده‌بندی یک پله صعود کرده، اما جایگاه کویت دو پله سقوط کرده است.

     صعود دو پله‌ای چین  در رده‌بندی اینترنت ثابت جهان

در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت در جهان شیلی با یک پله صعود در رد ه نخست قرار دارد. میانه سرعت اینترنت این کشور ۲۱۷.۴۳ مگابیت‌برثانیه ثبت شده است. در رده دوم سنگاپور (۲۱۵.۸۳ مگابیت‌برثانیه) و در رده سوم چین با سرعت اینترنت ۱۹۶ مگابیت‌برثانیه قرار دارند. هرچند جایگاه سنگاپور در این رده‌بندی نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده، اما جایگاه چین دو پله صعود کرده است. در رده‌های چهارم و پنجم به ترتیب تایلند (۱۹۵.۲۲ مگابیت‌برثانیه) و هنگ کنگ (۱۸۶.۰۲ مگابیت‌برثانیه) قرار دارند که جایگاه هرکدام ا ز آنها در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت در جهان یک پله سقوط کرده است. در رده ششم ژاپن با سرعت اینترنت ۱۷۲.۹۴ مگابیت‌برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در رده‌بندی نسبت به ماه قبل ۴ پله رشد کرده است. در رده هفتم، هشتم و نهم به ترتیب امریکا (۱۷۲.۳۰ مگابیت‌برثانیه)، دانمارک (۱۷۱.۵۹ مگابیت‌برثانیه) و ماکائو (۱۵۸.۷۱ مگابیت‌برثانیه) قرار دارند. طبق اطلاعات موجود جایگاه امریکا یک پله و ماکائو ۲ پله سقوط کرده است. این درحالی است که جایگاه دانمارک در رده‌بندی مذکور نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نکرده است. در رده دهم این فهرست نیز اسپانیا با یک پله جهش قرار دارد. میانه سرعت اینترنت ثابت این کشور در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۱۵۴.۷۳ مگابیت‌برثانیه ثبت شده است.

     رفع فیلترینگ بعضی از شبکه‌های اجتماعی

از سوی دیگر، این آمار در حالی است که در یک ماه گذشته، اینترنت بین‌المللی برای کاربران در ساعات زیادی از شبانه‌روز کاملا قطع بوده و در موارد دیگری، با فیلترینگ در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مواجه بوده است. به نظر می‌رسد کاهش استفاده کاربران از اینترنت که البته تاکنون ضررهای جبران‌‌ناپذیری به اقتصاد دیجیتالی در کشور وارد کرده، برای دنبال‌کنندگان اسپیدتست و اعلام‌کنندگان سرعت، خوش‌اقبالی داشته است؛ البته کاهش تعداد کاربران در ساعاتی که پیش از این اوج مصرف به شمار می‌رفت هم می‌تواند از علل این افزایش سرعت محسوب شود. در اختلال اخیر اینترنت، بر خلاف قطعی اینترنت در آبان ۹۸، اینترنت به صورت کامل مسدود نشد، هر چند در ساعت‌هایی از طول روز فقط اینترنت ملی برای شبکه دیتای همراه کشور در دسترس بود اما شبکه اینترنت ثابت تقریبا در طول روز قابل استفاده بود هر چند حجم بالای فیلتر شبکه‌های اجتماعی عملا امکان استفاده برای کاربران را معنای اینترنت را در اینستاگرام و واتس‌اپ می‌دانند به چالش کشیده بود. البته پیش‌بینی‌های برخی نهادها مبنی بر کوچ اجباری کاربران به پلتفرم‌های داخلی نیز اتفاق نیفتاد و نتایج بررسی‌های انجام شده توسط مرکز پژوهشی بتا نشان داد که میزان استفاده از پیام‌رسان تلگرام دو برابر شده است. پس از انسداد پلتفرم‌های جهانی، وزیر ارتباطات تصمیم‌گیری در این مورد را طبق نظر شاک (شورای امنیت کشور) با ریاست وزیر کشور عنوان کرد؛ از همین رو رفع فیلتر پلتفرم‌ها را نیز منوط به تصمیم این شورا دانست. سازمان نظام ‌صنفی رایانه‌ای استان تهران قبلا خسارت فیلترینگ برای کسب‌وکارها را روزانه حداقل ۵۰ میلیون‌تومان و حداکثر بیش از ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. در این میان روز گذشته، فیلتر لینکدین، اسکایپ و گوگل‌ادز لغو شد. از بعد از ظهر سه‌شنبه 26 مهرماه ۱۴۰۱، سرویس‌های لینکدین، اسکایپ و گوگل‌ادز (دامنه googleadsservice) که از دوم مهرماه مسدود شده بودند، قابل استفاده هستند. اما دو سرویس پرکاربرد اینستاگرام و واتس‌اپ که به‌لحاظ تعداد کاربران، بیشترین حجم دیتای مصرفی کشور را در اختیار دارند همچنان مسدود هستند. حسین اسلامی، رییس سازمان نصر تهران در توئیتی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده توسط سازمان نظام‌صنفی، اعلام کرد سرویس‌های لینکدین، web Engage و google ads اکنون روی اینترنت ثابت قابل استفاده هستند. دقایقی پس از این توئیت نیز اعلام شد اسکایپ و فروشگاه‌های نرم‌افزاری مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور باز شده‌اند اما هنوز امکان به‌روزرسانی یا نصب اپلیکیشن از این سرویس‌ها وجود ندارد. 


 

ارسال نظر