چشم معامله‌گران بیت‌کوین به صعود بالای ۴۰ هزار دلار

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۶۴
چشم معامله‌گران بیت‌کوین به صعود بالای ۴۰ هزار دلار

قیمت بیت‌کوین پس از رسیدن به اوج ۴۰,۵۰۰ دلاری با اصلاح همراه شد و به ۳۷ هزار دلار رسید. نوسانات نزولی اخیر قیمت باعث شده است تا تحلیل‌گران نسبت به فعالیت فروشندگان و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت هشدار دهند. خریداران به‌دنبال آن هستند که ۴۰ هزار دلار را بار دیگر به یک ناحیه حمایتی تبدیل کنند. با وجود اینکه صعود اخیر باعث شد تا برخی از معامله‌گران خبر از تغییر روند و تداوم روند صعودی بازار بدهند، داده‌های درون زنجیره‌ای و نرخ تأمین بودجه قراردادهای آتی بدون سررسید نشان می‌دهد که نمی‌توان با قطعیت چنین موضوعی را مطرح کرد.

قیمت بیت‌کوین روز دوشنبه از مرز ۴۰ هزار دلار گذشت و این اتفاق باعث شد تا امیدواری‌ها تا حد زیادی به بازار بازگردد. این اولین بار در شش هفته گذشته بود که بیت‌کوین از این مقاومت روانی عبور کرده بود. رسیدن قیمت بیت‌کوین به اوج ۴۰,۵۸۱ دلاری در بازارهای آنی سبب شد تا در بازار آتی شاهد رسیدن قیمت به ۴۸,۱۱۰ دلار باشیم. داده‌های بازار نشان می‌دهد که پس از رسیدن به ۴۰,۵۸۱ دلار، قیمت بیت‌کوین اصلاح شد و تا ۳۷,۵۰۰ دلار سقوط کرد. پس از چندین شرکت بزرگ نظیر تسلا و مایکروسافت، حالا شرکت آمازون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی اینترنتی دنیا به تدریج در حال پذیرش ارزهای دیجیتالی است و برخی از گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که تا پایان امسال این شرکت به‌طور رسمی پذیرش بیت‌کوین را آغاز خواهد کرد. از طرف دیگر آگهی اخیر این شرکت برای استخدام چندین متخصص حوزه ارزهای دیجیتالی، باعث افزایش بیش از پیش این گمانه‌زنی‌ها شده است. مخالفت برخی از سیاستمداران امریکایی با بیت‌کوین ادامه دارد و سناتور جمهوری‌خواه، چاک گرسلی، با اشاره به استفاده گسترده بیت‌کوین در امور مجرمانه گفته است هر سال حدودا ۷۶ میلیارد دلار تراکنش غیرقانونی با استفاده از بیت‌کوین صورت می‌گیرد و نیمی از تراکنش‌های مربوط به این ارز برای انجام کارهای غیرقانونی است. به گفته گرسلی، امکان ناشناس ماندن معامله گران، ارزهای دیجیتالی را خطرناک ساخته است. 

     جرقه دوباره روند صعودی

با وجود این و بر اساس صحبت‌های الی لرست، از مدیران ارشد شرکت مدیریت سرمایه اگزوآلفا، شایعه رد‌شده پذیرش بیت‌کوین توسط آمازون این پتانسیل را دارد که تأثیری مشابه خبر پی‌پل و ورود آن به بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. لرست می‌گوید اگر خبر آمازون درست از آب در بیاید، می‌توان در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ منتظر شعله‌ورشدن روند صعودی بازار بود. لرست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «برای تأیید این تعیین جهت روند، بیت‌کوین باید دامنه نوسان بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار دلاری خود را بشکند. این ارز دیجیتال ۲ ماه است که در این بازه در حال نوسان است. تثبیت قیمت بالای ۴۰ هزار دلار سیگنال اتمام روند نزولی و تداوم روند صعودی خواهد بود.» لرست معتقد است اگر قیمت بیت‌کوین شتاب صعودی فعلی خود را حفظ کند، می‌توان انتظار بازگشت به خط سیر مدل انباشت به عرضه را داشت. طبق این مدل قیمت تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

      داده‌های درون‌زنجیره‌ای صعودی نیست

همزمان با هشدارها نسبت به رویکردهای بیش‌از‌اندازه صعودی در بازار، داده‌های گلاسنود نشان می‌دهد که تهدیدات نزولی در بازار همچنان به قوت خود باقی هستند. طبق داده‌های گلاسنود، نرخ تأمین بودجه قراردادهای آتی بدون سررسید همچنان منفی است که نشان می‌دهد بیشتر معامله‌گران رویکردی نزولی در بازار دارند. در گزارش گلاسنود می‌خوانیم: «این معیار به ما کمک می‌کند که بفهمیم رالی روز دوشنبه تا حدی زیادی به جهش سریع و ناگهانی قیمت مرتبط بود. در این حالت و با توجه به جهش حدود ۳۰ درصدی، نرخ تأمین بودجه منفی‌تر از قبل شد.» در جهش‌های سریع، فروشندگان برای جبران ضررهای خود اقدام به خرید می‌کنند و همین مساله بر سرعت جهش می‌افزاید. گلاسنود در گزارش خود عنوان می‌کند که فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای هم بر خلاف نوسانات بازارهای آنی و آتی انجام می‌گیرد و حجم تراکنش‌ها و فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای به‌شدت کم است. به‌طور کلی، با نگاهی به حجم معاملات درون‌زنجیره‌ای می‌توان به دید بهتری نسبت به جهش حرکت قیمت رسید؛ با این حال گلاسنود معتقد است که باید منتظر ماند و دید که آیا حجم معاملات در پاسخ به افزایش نوسانات بیشتر می‌شود یا نه. در حال حاضر ارزش بازار ارزهای دیجیتال ۱.۴۶ تریلیون دلار است و بیت‌کوین با سهم ۴۷.۴ درصدی، بیشترین سهم را در اختیار دارد. احیای قیمت بیت‌کوین و عبور از ۴۰ هزار دلار باعث شد تا بسیاری از آلت‌کوین‌ها هم با رشد همراه شوند. قیمت اتریوم با ۱۱ و قیمت دوج کوین با ۷ درصد صعود، از جمله آلت‌کوین‌های موفق بازار در روزهای گذشته بودند. اتریوم در محدوده ۲,۲۰۰ دلار و دوج‌کوین در محدوده ۰.۲ دلار معامله می‌شود. 

    پلن‌بی: قیمت بیت‌کوین در بلندمدت 

به ۵ میلیون دلار می‌رسد

در مقابل، پلن‌بی، تحلیل‌گر سرشناس بازار ارزهای دیجیتال، گفته است قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ بعدی در حوالی سال ۲۰۲۴ به سطوح چند میلیون دلاری می‌رسد و سال‌های پس از آن هم بسیار جذاب‌تر از ۲ سال پیش رو خواهد بود. در حالی که به دنبال سقوط قیمت بیت‌کوین در ۳ ماه گذشته، سوالات بسیاری از سوی معامله‌گران و تحلیل‌گران بازار مطرح شد، مبنی بر اینکه آیا همچنان روند صعودی بیت‌کوین پابرجا است یا خیر. با این حال پلن بی نگرانی‌ای از بابت اتفاقات اخیر ندارد و خود را برای آینده آماده می‌کند. خالق مدل انباشت به جریان، دلایلی را برای رسیدن قیمت بیت‌کوین به ۵ میلیون دلار در سال‌های آینده ارایه کرد. پلن بی گفته است اصلاحات قیمت به عنوان چرخه‌هایی طبیعی برای بیت‌کوین در نظر گرفته می‌شوند و اوج‌های تاریخی قیمت در یک سال به خصوص، در سال‌های دیگر هم قابل دستیابی هستند. با این حال او معتقد است که سال‌های پس از هاوینگِ بعدی بیت‌کوین بسیار جذاب‌تر از ۲ سال پیش رو خواهد بود. پلن بی گفته است: «ممکن است قیمت بیت‌کوین امسال مجددا به اوج تاریخی خود برسد و سال بعد در ۲۰۲۲ به کف خود برسد، اما پس از آن در سال ۲۰۲۴ یک هاوینگ دیگر را در پیش داریم. بنابراین ۲۰۲۵ و سال‌های پس از آن بسیار جذاب‌تر از دو سال آینده خواهد بود. مدل‌های مختلف پیش‌بینی قیمت انباشت به جریان بازه قیمت بیت‌کوین را بین ۱ میلیون دلار (مدل انباشت به جریان معمولی) تا ۵ میلیون دلار (مدل انباشت به جریان ایکس) پیش‌بینی می‌کنند.» بیت کوین برای رسیدن به هدف ۵ میلیون دلاری راه بسیار درازی را در پیش دارد. این مدل همچنین پیش از این پیش‌بینی کرده بود که بیت‌کوین در اوت (مرداد) سال جاری به ۱۰۰ هزار دلار برسد و احتمالاً تا پایان سال هم قیمت ۲۲۸ هزار دلار را تجربه خواهد کرد. پلن بی گفته است که بیشتر به سناریوی رشد طولانی قیمت بیت‌کوین تا سطوح چند میلیون دلاری علاقه‌مند است. این تحلیل‌گر مشهور گفته است که بیت‌کوین‌های خود را نگه می‌دارد و تنها در صورت لزوم و برای عبور از بازارهای خرسی ممکن است مقدار کمی از دارایی خود را بفروشد. در حالی که بسیاری از به پایان رسیدن روند صعودی بیت‌کوین در تعجب هستند، پلن بی اخیراً پیش‌بینی کرده است که ۶۴ هزار دلار اوج قیمتی بیت‌کوین نخواهد بود. به گفته این تحلیل‌گر، داده‌های درون‌زنجیره‌ای و شاخص فلور، یکی دیگر از ابزارهای پلن بی برای پیش‌بینی قیمت، نشان می‌دهد که تا پایان اوت (مرداد) بیت‌کوین با قیمتی پایین‌تر از ۴۷ هزار دلار معامله نخواهد شد. همچنین مایکل لی، تحلیل‌گر مطرح و بنیان‌گذار یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری در امریکا، گفته است بیت‌کوین روزهای بسیار خوبی را در پیش خواهد داشت و انتظار دارد که قیمت اوج تاریخی جدیدی را تجربه کند. لی معتقد است که همچنان زمان زیادی باقی مانده تا فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی جهان بخواهند محدودیت‌هایی را برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در نظر بگیرند.

     نهنگ‌ها در ۶ هفته اخیر 

۱۷۰ هزار بیت‌کوین خریداری کرده‌اند

براساس توییت اخیر شرکت تحلیلی سنتیمنت، نهنگ‌های بیت‌کوین از ماه مه، یعنی هنگام ریزش بیت‌کوین از اوج تاریخی خود در ۶۵ هزار دلار، مشغول خرید این ارز دیجیتال بوده‌اند. طی ۵ هفته گذشته، این نهنگ‌ها ۱۳۰ هزار بیت‌کوین خریده‌اند و در ۱۰ روز اخیر نیز ۴۰ هزار بیت‌کوین دیگر را به اندوخته‌های خود اضافه کرده‌اند. با وجود این و به‌رغم بازیابی قیمت بیت‌کوین، موسسات همچنان به فروش ادامه می‌دهند. کوین شیرز در گزارش اخیر خود عنوان کرده است که محصولات سازمانی سرمایه‌‌گذاری ارزهای دیجیتال برای سومین هفته متوالی با خروج سرمایه مواجه شده‌اند؛ به‌طوری که در هفته منتهی به ۲۳ جولای، ۲۸ میلیون دلار سرمایه از این محصولات خارج شده‌اند. با این اوصاف، این هفته سرمایه خروجی از محصولات سازمانی سرمایه‌‌گذاری ارزهای دیجیتال، ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

     بایننس اهرم‌های پلتفرم

قراردادهای آتی خود را محدود می‌کند

در عین حال صرافی ارز دیجیتال بایننس قصد دارد در آینده‌ای نزدیک اهرم‌های معاملاتی قراردادهای آتی خود را برای کاربرانش محدود کند. این صرافی چند روز پیش هم دسترسی کاربران تازه‌وارد به اهرم‌های معاملاتی بیشتر از ۲۰ برابر را محدود کرده بود. چانگ‌ پنگ ژائو، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی بایننس، در توییتی اعلام کرد که پلتفرم معاملات آتی بایننس از ۱۹ ژوییه (۲۸ تیر) دسترسی کاربران تازه‌وارد به اهرم‌های معاملاتی بیشتر از ۲۰ برابر را محدود کرده است. ژائو گفته است: «در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، این محدودیت را طی هفته‌های آتی و به‌صورت تدریجی برای تمامی کاربران اعمال خواهیم کرد.» این اقدام دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که بایننس اعلام کرد از قراردادهای بازار جفت ارز بیت‌کوین/تتر تا اهرم ۱۲۵ برابر پشتیبانی می‌کند. در دو ماه گذشته بایننس با واکنش‌هایی از سوی قانون‌گذاران چند کشور مختلف از جمله امریکا، کانادا، انگلستان، جزایر کیمن، ایتالیا، لهستان، ژاپن، هنگ کنگ، تایلند و سنگاپور روبرو شده است. صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌اکس در هنگ کنگ هم سیاست مشابهی را اجرا کرده و حداکثر اهرم قراردادهای آتی خود را از ۱۰۱ برابر به ۲۰ برابر کاهش داده است. سم بنکمن فرید، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی FTX، گفته است که معاملات با اهرم بالا تنها بخش کوچکی از حجم معاملات این صرافی را تشکیل می‌دهد.

 

ارسال نظر