دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۲۳

هر اپلیکیشن اندرویدی  ۳۹ آسیب‌پذیری امنیتی دارد

طبق یافته‌های یک تحقیقات جدید، بیش از ۶۰ درصد اپلیکیشن‌های اندرویدی آسیب‌پذیری‌های امنیتی دارند که میانگین آنها در هر برنامه به ۳۹ مورد می‌رسد. به گزارش ایسنا، این آمار بر مبنای اطلاعات ارایه‌شده از سوی شرکت اطلس وی‌پی‌ان و گزارش شرکت CyRCh است که امنیت ۳۳۳۵ اپلیکیشن رایگان و پولی در فروشگاه گوگل پلی را تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. این گزارش بسیار نگران‌کننده است زیرا مشکلات عظیمی را بارز می‌کند که کاربران گوشی‌های اندرویدی در خصوص امنیت تلفن هوشمندشان با آنها روبرو هستند. این مشکل تنها مربوط به اپلیکیشن‌های رایگان و بازی نیست بلکه در همه برنامه‌ها به چشم می‌خورد و در اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت پول هم دیده می‌شود. بررسی بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که بدترین آمار آسیب‌پذیری‌های امنیتی با ۹۶ درصد مربوط به بازی‌های رایگان پرطرفدار است و پس از آن بازی‌های پولی پرطرفدار قرار می‌گیرند و نکته قابل توجه این است که بعضی از این حفره‌های امنیتی قدیمی هستند. در این گزارش آمده است: در همه اپلیکیشن‌ها ۳۱۳۷ آسیب‌پذیری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ شناسایی شد که بیش از ۸۲ هزار بار در همه اپلیکیشن‌های اندرویدی دیده شد. مجموعا ۷۳ از این آسیب‌پذیری‌ها برای نخستین‌بار دو سال پیش گزارش شده بودند و در سه ماهه نخست سال میلادی جاری همچنان در اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود داشتند. اگرچه راحت است صرفا به بازی‌ها متمرکز شویم اما اپلیکیشن‌های آموزشی، بانکی و بهره وری هم آسیب‌پذیری‌های فراوانی دارند که قابل ترمیم هستند البته به شرطی که طراحان اهمیت دهند. بر اساس گزارش زدنت، شرکت اطلس وی پی ان هشدار داد با توجه به اینکه برنامه‌های موجود در گوگل‌پلی میلیون‌ها بار دانلود می‌شوند، ریسک امنیتی قابل توجهی برای کاربران اندروید ایجاد می‌کنند.

اپلیکیشن یوتیوب در پلی‌استور به ۱۰ میلیارد دانلود رسید

اپلیکیشن یوتیوب اندروید به رکورد خیره‌کننده ۱۰ میلیارد دانلود در گوگل پلی استور رسید تا به دومین برنامه‌ای تبدیل شود که این عنوان را از آن خود می‌کند. پلتفرم محبوب اشتراک‌گذاری و استریم ویدیوی گوگل در طول یک دهه اخیر به لطف پیشرفت سرعت اینترنت جهانی، فراگیری ۴G و افزایش شمار تلفن‌های هوشمند طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و حالا عملا با بیش از ۱۰ میلیارد دانلود در گوگل‌پلی به بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو تبدیل شده است. پیش‌تر فقط Google Play Services توانسته بود در سال ۲۰۲۰ به این رکورد دست پیدا کند، ولی از آن‌جایی که این برنامه به‌صورت پیش‌فرض روی بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی نصب است، شاید نتوانیم آن را رقیب درستی برای یوتیوب در نظر بگیریم. البته یوتیوب هم به‌صورت پیش‌فرض روی بسیاری از گوشی‌های اندرویدی ارایه می‌شود، اما جامعه مخاطب تخصصی‌تری دارد و افراد بیشتری آن را به‌صورت دستی نصب می‌کنند. از سوی دیگر، در حال حاضر حدود ۳ میلیارد دستگاه فعال اندرویدی در جهان وجود دارد که بخشی از آنها در چین استفاده می‌شوند و فاقد Google Play Services هستند. از این رو، دانلود ۱۰ میلیارد بار این اپلیکیشن به نوبه خود همچنان نشان‌دهنده سهم بالای «خدمات گوگل پلی» است. با تغییر سلیقه کاربران از محتواهای متنی به محتواهای ویدیویی، شاید چندان دور از ذهن نبود که یوتیوب بزودی از مرز ۱۰ میلیارد دانلود عبور کند. این اپلیکیشن با میزبانی از دامنه گسترده‌ای از ویدیوهای گوناگون سلیقه طیف وسیعی از کاربران را پوشش می‌دهد و مقصد اصلی بسیاری از کاربران برای وقت‌گذرانی یا حتی آموزش و یادگیری است. گوگل هم با اشراف بر همین پتانسیل‌های بزرگ تمرکز خود را بر توسعه قابلیت‌های پلتفرم یوتیوب گذاشته است. این شرکت چندی پیش عرضه جهانی سرویس یوتیوب Shorts را آغاز کرد و همین هفته گذشته از قابلیتی به نام Super Thanks برای حمایت مالی از تولیدکنندگان محتوا پرده برداشت.

قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی  در آیفون۱۳ ارایه می‌شود

طبق گزارش جدید سری آیفون ۱۳ احتمالا با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی عرضه می‌شود. همچین حافظه ذخیره یک ترابایتی در یکی از دستگاه‌های این سری عرضه خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، طی چند سال اخیر موبایل‌های پرچمدار اندروید با تمرکز روی فناوری شارژ سریع توسعه یافته‌اند. از سوی دیگر این فناوری اکنون چنان پیشرفته شده که بسیاری از برندها تصمیم دارند قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع ۱۰۰ واتی را در موبایل‌های رده بالای خود ارایه کنند. اکنون به نظر می‌رسد اپل نیز تصمیم دارد تا سرعت شارژ آیفون‌های جدید خود را افزایش دهد. طبق گزارش نشریه MyDrivers احتمالاً سری آیفون ۱۳ از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی بهره می‌برد. قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی در مقایسه با پشتیبانی از شارژ سریع ۶۵ واتی برخی موبایل‌های اندروید، چندان نوآورانه به نظر نمی‌رسد اما بسیار بهتر از شارژ ۲۰ واتی است که در سری فعلی آیفون ۱۲ وجود دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود این‌بار آیفونی با حافظه ذخیره یک ترابایت نیز ارایه شود که دو برابر فضای حافظه آیفون‌های رده بالای فعلی است. 

 

ارسال نظر