کارشناسان صعود بیت‌کوین را در روزهای آینده احتمال می‌دهند

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۰۶
کارشناسان صعود بیت‌کوین را در روزهای آینده احتمال می‌دهند

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به‌منظور درک احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به قیمت بیت‌کوین، یک نظرسنجی را در بین مجموعه‌ای از استراتژیست‌های بازار سهام و مدیران پورتفوهای سرمایه‌گذاری انجام داده است. ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی می‌گویند قیمت بیت‌کوین تا پایان سال به زیر ۳۰ هزار دلار خواهد رسید. با وجود این، چند روز مانده به آغاز دوره آزادسازی فروش سهام صندوق‌گری اسکیل (Grayscale)، اظهارنظرها در رابطه با تاثیر این بازگشایی بر قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است. در حال حاضر در محدوده ۳۳ هزار دلار در نوسان است، اما یکی از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال می‌گوید با آغاز دوره بازگشایی سرمایه‌گذاران صندوق‌گری اسکیل برای بازپرداخت وام‌های خود نیاز به خرید مجدد بیت‌کوین دارند و همین موضوع می‌تواند سبب افزایش قیمت شود. 

کاهش اخیر قیمت بیت کوین و سقوط آن به ۲۹ هزار دلار اعتماد سرمایه‌گذاران را متزلزل کرد. با این‌ حال، بسیاری از معامله‌گران باتجربه‌ای که مدت زیادی است در این بازار هستند، نوید فرارسیدن بازار صعودی را می‌دهند. از زمانی که قیمت بیت کوین به ۳۲ هزار دلار بازگشت، معامله‌‌گران امیدوارند که این ارز دیجیتال دوباره به دوران اوج قبلی خود بازگردد. بسیاری از کارشناسان دیگر نیز با توجه به تضعیف موقعیت ارزهای فیات در سراسر جهان، رشد ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی می‌کنند. شاید به همین دلیل است که دولت‌های بزرگ جهان همچنان مشغول مطالعه اقتصادهای کوچک‌تری هستند که در حفظ زیرساخت‌های ارز فیات خود ناموفق بوده‌اند، تا با پی‌بردن به اشتباهات آنها، از تکرار آنها اجتناب کنند. اگرچه کارشناسان می‌گویند ارزش یک ارز دیجیتال تنها با موارد استفاده آن سنجیده می‌شود، اما بیت‌کوین با وجود همه احتمالات و گمانه‌زنی‌ها، همچنان جایگاه خود را به عنوان یک ذخیره ارزش حفظ کرده است. همچنین با توجه به تعداد زیاد افرادی که از روی ترس اقدام به فروش بیت‌کوین‌های خود کرده‌اند و تغییر دیدگاه‌ها درباره بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، نرخ پذیرش بیت‌کوین در سراسر جهان با یک افزایش آهسته و پیوسته روبرو خواهد شد و موارد استفاده جدید و منحصر‌به‌فردی را برای این ارز دیجیتال ایجاد خواهد کرد.

    ۴۴ درصد سرمایه‌گذاران‌، نسبت به رشد 

بیت‌کوین بدبین هستند

در طول تمام صعود و سقوط‌های تاریخی قیمت بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران سعی کرده‌اند از ابزارها و نشانه‌های سنتی برای درک نوسانات قیمت این ارز دیجیتال استفاده کنند؛ اما هیچ‌وقت در این کار موفق نشده‌اند. در همین راستا، شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی یک نظرسنجی را در بین گروهی از مدیران پورتفوها و استراتژیست‌های بازار سهام انجام داده است تا به احساسات درونی آنها نسبت به بیت‌کوین پی ببرد. آنها از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی خواستند که به سوال «بیت‌کوین تا انتهای سال به کجا خواهد رفت؟» پاسخ بدهند. برنامه اسکواک باکس (Squawk Box) شبکه سی‌ان‌بی‌سی، نتیجه را اینگونه گزارش داد: ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند که بیت‌کوین به زیر ۳۰ هزار دلار خواهد رسید و در همین قیمت ثابت خواهد ماند؛ اما بقیه خوش‌بین‌تر هستند. از ۵۶ باقیمانده، ۲۵ درصد پیش‌بینی کردند که قیمت بیت‌کوین تا ۴۵ هزار دلار افزایش خواهد یافت، در‌ حالی‌ که ۲۵ دیگر معتقد بودند قیمت این ارز دیجیتال به ۵۵ هزار دلار خواهد رسید. یک اقلیت ۶ درصدی نیز اظهار کردند که بیت‌کوین می‌تواند به ۶۰ هزار دلار بازگردد و به سقف تاریخی ۶۵ هزار دلاری خود در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) نزدیک شود. این نظرسنجی خاص تنها نشان‌دهنده بخش کوچکی از جمعیت فعال در حوزه ارزهای دیجیتال است و به‌هیچ‌وجه بیانگر کلیت احساسات سرمایه‌گذاران نیست. بنابراین به خوانندگان توصیه می‌شود (نه حالا و نه هیچ‌وقت دیگری) بر اساس مطالبی که درمورد بازار نزولی یا صعودی منتشر می‌شوند یا رفتار سرمایه‌گذاران را پیش‌بینی می‌کنند، تصمیم‌گیری نکنند.

     سقوط ۱۰۰۰ دلاری بیت‌کوین

 ۷ میلیون دلار قرارداد را لیکویید کرد

ریزش قیمت بیت‌کوین تبعیت سایر ارزهای دیجیتال را به همراه داشت و در پی آن بیش از ۷ میلیون دلار قرارداد آتی لیکویید شد. بیت کوین صبح دوشنبه در ناحیه ۳۵,۵۰۰ دلار با مقاومت روبرو شد و ارزش آن طی ۳۰ دقیقه ۱۰۰۰ دلار کاهش یافت که در نتیجه آن، ۸۹ درصد از موقعیت‌های خرید (لانگ) لیکویید شدند. بیشترین خسارت با ۴.۲ میلیون دلار مربوط به قراردادهای بیت‌کوین بود و اتریوم با ۲.۵ میلیون دلار ضرر در جایگاه بعد قرار گرفت. این در حالی است که با به پایان رسیدن محدودیت‌هایی که‌گری اسکیل برای فروش سهام صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوین خود در نظر گرفته است، این احتمال وجود دارد که بازار تا حدودی رشد کند. تعدادی از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذران بازار ارزهای دیجیتال می‌گویند ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران‌گری اسکیل مجبور شوند تا مقداری بیت‌کوین خریداری کنند، تا بتوانند مبلغ لازم برای بازپرداخت وام‌هایی که با آن خریدهای اصلی صندوق را انجام داده‌اند بازپرداخت کنند. یک شرکت فعال در زمینه ارزهای دیجیتال به نام امبر گروپ (Amber Group) در توییتر خود نوشته است: «زمزمه‌های نزولی بسیاری درباره برداشته شدن محدودیت‌های معاملات صندوق بیت‌کوین‌گری اسکیل به گوش می‌رسد و این در حالی است که به آسانی از کنار این نکته عبور می‌کنیم که پرداخت‌هایی که از طریق بدهی تامین می‌شوند در نهایت خریدهای آنی را در پی دارند.» پیش‌بینی ماه گذشته کارشناسان بانک جی‌پی مورگان (JPMorgan) با این موضوع تناقض دارد؛ بزرگ‌ترین بانک امریکا گفته بود که با به پایان رسیدن محدودیت‌های فروش سهام صندوق‌گری اسکیل، ارزش سهام این صندوق و قیمت بیت‌کوین کاهش خواهد یافت. کارشناسان جی‌پی مورگان به رهبری نیکولاس پانیگیرتزوگلو، در ۲۴ ژوئن (۳ تیر) با انتشار مطلبی اعلام کردند: «فروش سهام صندوق بیت‌کوین‌گری اسکیل در پایان یک دوره ۶ ماهه که در ماه‌های ژوئن (تیر) و ژوئیه (مرداد) انجام می‌شود، می‌تواند خلاف جهت بیت‌کوین حرکت کند و به‌طور کلی سبب شکل‌گیری یک فشار نزولی در بازار بیت‌کوین و سهام صندوق بیت‌کوین‌گری اسکیل شود.» با این حال اکنون که در آستانه برداشته شدن محدودیت‌ها قرار داریم کارشناسان ارزهای دیجیتال به مخالفت با این فرضیه پرداخته‌اند. با وجود اینکه فروش سهام صندوق بیت‌کوین‌گری اسکیل می‌تواند منجر به کاهش و از بین بردن سرمایه‌های جدید شود، به نظر می‌رسد که تاثیر منفی این پدیده با خرید مجدد بیت‌کوین در بازار آنی تاحدودی جبران می‌شود. جف دورمن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت آرکا که در زمینه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، این هفته در گزارشی نوشت: «بزرگ‌ترین برداشت محدودیت‌ها برای فروش سهام تا دو ماه دیگر اتفاق می‌افتد و این می‌تواند منجر به فروش گسترده سهام صندوق بیت‌کوین‌گری اسکیل در بازار آزاد شود.» او همچنین گفته است که این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش فشار خرید در بازار بیت‌کوین شود و هرکس که سهام صندوق‌گری اسکیل خود را بفروشد مجدداً بیت‌کوین می‌خرد تا بتواند از تفاوت بین قیمت سهام و قیمت بیت‌کوین به نفع خود استفاده کند.

     شرکت گری‌اسکیل چگونه

 باعث رشد قیمت بیت‌کوین می‌شود؟

برداشته شدن محدودیت‌ها می‌تواند اتفاق قابل‌توجهی باشد، چراکه معاملات سهام صندوق‌گری اسکیل در سال‌های اخیر و تا اوایل سال ۲۰۲۱ بسیار پرطرفدار بوده است. به گفته جی‌پی مورگان، صندوق بیت کوین‌گری اسکیل در دسامبر ۲۰۲۰ (دی ۹۹) ۲ میلیارد دلار ورودی داشته که یک رکوردی تاریخی باری این صندوق است. یک ماه پس از آن، در ژانویه (بهمن) نیز حجم ورودی صندوق‌گری اسکیل به ۱.۷ میلیارد دلار رسید. سرمایه‌گذارانی که با قرض کردن بیت کوین در صندوق‌گری اسکیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند اکنون برای بازپرداخت وام‌های خود نیاز به خرید مجدد بیت کوین دارند. به همین ترتیب کسانی که قصد واریز به حساب صندوق را دارند، باید اقدام به خرید بیت کوین کرده تا بتوانند موجودی پورتفولیو خود را افزایش دهند. بنابراین با فرض ثابت ماندن معیارهای مربوط به عرضه، خریدهای مجدد سرمایه‌گذاران پس از برداشته شدن محدودیت‌ها از سوی‌گری اسکیل، باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد. یکی از بزرگ‌ترین روزهای آزادسازی سهام در این دوره ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) است؛ قرار است در این روز ۱۶,۰۰۰ سهم صندوق بیت کوین‌گری اسکیل عرضه شود. با برداشته شدن محدودیت‌ها معامله‌گران برای خرید به بازارهای آنی هجوم می‌برند تا بیت‌کوین لازم برای بازپرداخت وام‌ها یا افزایش ارزش سبد سرمایه‌گذاری خود را تأمین کنند، که همین موضوع می‌تواند سبب افزایش قیمت بیت‌کوین شود.

 

ارسال نظر