یک بام و دو هوای برخورد با رمزارزها

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۶۷
یک بام و دو هوای برخورد  با رمزارزها

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از برخورد با استخراج غیرمجاز رمزارزها خبر داد و در عین حال تاکید کرد که هیچ صرافی مجوز خرید و فروش رمزارزها را ندارد، این در حالی است که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نطقی به‌صورت شفاف و رسمی اعلام کرد که مجلس خواستار ساماندهی این بازار است نه مسدود کردن آن. همچنین رییس کل بانک مرکزی اخیرا عنوان کرد که بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راهی مربوط به ارزهای دیجیتال، از انجام هر اقدام شتاب‌زده‌ای که این روزها شایعه شده است، خودداری می‌کند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد مسوولان در یک بلاتکلیفی در برخورد با ارزهای دیجیتال به سر می‌برند. در هفته‌ گذشته موضوع خاموشی‌های کشور، توجه‌ها را بار دیگر به سمت ارزهای دیجیتال معطوف کرد. از سوی مسوولان وزارت نیرو اینطور اعلام شد که یکی از مهم‌ترین دلایل خاموشی‌ها، استخراج ارزهای دیجیتال است و همین موضوع باعث شد رییس‌جمهوری هم به این مساله واکنش نشان دهد و اعلام کند استخراج ارزهای دیجیتال تا پایان شهریور، حتی توسط استخراج‌کنندگان مجاز و رسمی ممنوع است. این در حالی است که مسوولان حوزه بلاک‌چین و رمزارز و کارشناسان فعال این حوزه اعلام کردند که اگرچه استخراج ارزهای دیجیتال انرژی مصرف می‌کند، اما نمی‌تواند دلیل عمده خاموشی‌های کشور باشد. از سوی دیگر در حالی که در ما‌ه‌های گذشته اخباری مبنی‌بر مسدود شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های ارزهای دیجیتال شنیده شده بود، در هفته‌های اخیر هم این اخبار قوت گرفت و البته در میان مسوولان اظهارات ضد و نقیضی مطرح کردند و حتی رییس دفتر رییس‌جمهوری در نامه‌ای به ریاست بانک مرکزی تاکید کرد که بانک مرکزی مانع مسدود شدن درگاه‌ها شود. 

شایعه بسته‌شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارزی طی روزهای ابتدایی هفته موجب شده تا بازار پلتفرم‌های فعال در این بستر تا حدودی ملتهب شود. از همین رو رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نطقی به‌صورت شفاف و رسمی اعلام کرد که مجلس خواستار ساماندهی این بازار است نه مسدود کردن آن. از این رو کارگروه مبادلات رمزارز به دستور شورای عالی فضای مجازی و با ابلاغ معاون اول ریاست‌جمهوری به منظور ساماندهی بازار مبادلات رمزارز و برنامه‌ریزی برای ساماندهی صرافی‌های رمزارزی تشکیل شده است. در این کارگروه علاوه بر اینکه به وظیفه نهادهای مختلف و انجمن‌های مختلف در این حوزه پرداخته می‌شود، یکی از موضوعات دارای اهمیت در آن موضوع مدیریت ریسک خرید و فروش رمزارز خواهد بود. 

  تصمیم نهایی 

با «کارگروه مبادلات رمزارز» است

در این خصوص مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد که یکی از اولین خروجی‌های مشخص این کارگروه بررسی بیشتر درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارزی است. طبق گفته در این کارگروه مقرر شده است که برای نتیجه‌گیری قطعی و تصمیم‌نهایی در این خصوص نظر تمامی دستگاه‌های ناظر در این زمینه گرفته شود و پس از رسیدن به جمع‌بندی مشخص اقدام به تصمیم‌گیری در خصوص درگاه‌های پرداختی مورد استفاده صرافی‌های رمزارزی شود. محرمیان گفت که در این کارگروه مقرر شده است تا موضوعات مدیریت ریسک بازار خرید و فروش رمزارز و همچنین ریسک‌های موجود در بازار به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. او با اشاره به اینکه طرح‌هایی که هم‌اکنون از سوی بانک مرکزی تهیه شده است برای تمامی دستگاه‌های مسوول ارسال شده است تاکید کرد که در جلسه آتی این کارگروه این موضوعات به صورت دقیق بررسی خواهد شد. او یکی از دغدغه‌های اصلی بانک مرکزی را بررسی دقیق و همه‌جانبه موضوع دانست و افزود: «ما در این دوره زمانی تلاش کرده‌ایم تا با همکاری افراد اطلاعات لازمه در این خصوص را جمع‌آوری کنیم.» محرمیان فعالیت حوزه مبادلات رمزارز را به دو قسمت تقسیم کرد یکی از این بخش‌ها فعالانی حضور دارند که می‌خواهند به صورت شفاف و مجاز در این فضا فعالیت کنند. البته او تاکید کرد که قید کلمه مجاز به‌معنای قانونی بودن فعالیت آنان طبق مصوبه سال ۹۸ در خصوص رمزارزها نیست، بلکه آنها می‌خواهند شرایطی فراهم شود تا بتوانند رمزارز را عرضه کنند و ریال کاربر را دریافت کنند یا بالعکس.

  بانک مرکزی هیچگونه اقدام شتاب‌زده‌ای انجام نمی‌دهد

از سوی دیگر، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، چندی پیش در خصوص شایعات اخیر حوزه ارزهای دیجیتال تصریح کرد که این نهاد تا زمان ترسیم نقشه راه، هیچگونه اقدام شتاب‌زده‌ای انجام نمی‌دهد. وی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفت: «درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازاهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.» به گزارش ارزدیجیتال و به‌ نقل‌ از روابط عمومی بانک مرکزی، همتی درخصوص رمزهای استخراج شده در داخل کشور عنوان کرد: «در مورد رمزارزهای استخراج شده در داخل هم که تکلیف روشن است و می‌توان از آن برای واردات کالا استفاده کرد.» عالی‌ترین مقام بانک مرکزی درخصوص مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر ارزهای دیجیتال یادآور شد: «مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمزارزها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیل‌گری باید هماهنگی لازم بین تمام عوامل و ذی‌نفعان ایجاد شود.» وی با تأکید براینکه بانک مرکزی درخصوص ارزهای دیجیتال منفعل نبوده، تصریح کرد: «برخلاف شایعات و اخبار منتشرشده، بانک مرکزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای فعلی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور عزیزمان مهیا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است.» رییس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد که بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتاب‌زده‌ای که این روزها شایعه شده است، خودداری می‌کند.

  هیچ صرافی مجوز رمزارز ندارد

اما در آخرین اظهارنظرات درباره صرافی ارزهای دیجیتال، حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره استخراج غیرمجاز رمزارزها در پایتخت اظهارکرد: در تهران بزرگ موارد را داشته‌ایم که افراد در منازل اقدام به استخراج رمزارزها کرده‌اند که ما با این موارد برخورد کردیم. حتی مواردی را در اطراف تهران کشف و با آن برخورد کردیم. رییس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه تا به این لحظه هیچ صرافی مجوز خرید و فروش رمزارزها را ندارد، اضافه کرد: در این موارد پلیس همراه دستگاه‌هایی است که با استخراج غیرقانونی و غیرمجاز رمزارزها مبارزه می‌کنند. به گفته وی در مواردی متعددی نیز تاکنون پلیس اقدام به کشف دستگاه‌های ماینر و بازداشت، استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارزها کرده است. رحیمی درباره اظهاراتی که پیرامون ارتباط قطع برق با استخراج رمزارزها مطرح می‌شود نیز خاطرنشان کرد: اگر در حوزه استحفاظی پلیس تهران جایی باشد که اقدام به استخراح رمزارزها کنند و نیاز به ورود و برخورد پلیس باشد، ما حتما با آن برخورد خواهیم کرد و این موضوع را به دوستان در وزارت نیرو و اداره برق هم گفته‌ایم. فرمانده انتظامی تهران بزرگ اضافه کرد: در تهران جایی نبوده که به ما اعلام کنند و ما ورود نکنیم، علاوه بر آن خود پلیس هم برخورد با این موارد را در دستور کار خود داشته، دارد و خواهد داشت و اجازه نخواهیم داد تا افراد سودجو با چنین اقداماتی بار مضاعفی به شبکه برق کشور وارد کرده و موجب قطع برق و سلب آرامش مردم شوند.

 

ارسال نظر