بیت‌کوین در مرز باریک صعود و سقوط

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۸۶
بیت‌کوین در مرز باریک صعود و سقوط

قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده ۳۷ هزار دلار معامله می‌شود. این در حالی است که تحلیل‌گران از ۳۴ هزار دلار به عنوان سطحی بااهمیت یاد می‌کنند و به‌گفته آنها، معامله‌گران باید به‌خوبی این سطح را زیرنظر داشته باشند. از سوی دیگر در حالی که بازار بیت‌کوین با فشار فروش شدیدی روبرو است، حمایت‌شدن آن در سطوح حمایتی کلیدی می‌تواند منجر به رشد ارزهای دیجیتالی نظیر اتریوم، کاردانو، سولانا و پولیگان شود.

در طول روندهای صعودی قدرتمند، هر اصلاح به افزایش خرید منجر می‌شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران انتظار دارند قیمت نوساناتی صعودی داشته باشد و همین مساله باعث مثبت‌شدن احساسات حاکم بر بازار می‌شود؛ به همین دلیل است که اصلاحات بازارهای صعودی چندان گسترده نیست و روند به سرعت به حرکت خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که وقتی روند از صعودی به نزولی تغییر می‌کند، معامله‌گران صبر می‌کنند تا در رالی‌های قیمت (زمانی که بازار رو به رشد است) اقدام به فروش کنند؛ چراکه فکر می‌کنند قیمت به سطوح پایین‌تری خواهد رسید. در بازار نزولی، سطوح حمایتی خیلی راحت شکسته می‌شوند و قیمت روندی نزولی به خود می‌گیرد. به‌طور کلی، یک روند نزولی که پس از روند صعودی قوی رخ می‌دهد، پیش از فاز تسلیم خریداران که در آن آنها دیگر باوری نسبت به صعود قیمت ندارند به اتمام نمی‌رسد. در این زمان است که کف قیمت روند مشخص می‌شود. در بین تمام این نوسانات، معامله‌گران باید نگاهی به سناریوی بلندمدت داشته باشند و به جای آنکه هیجان‌زده شوند، باید تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنند.

  احتمال سقوط بیت‌کوین به زیر ۳۴ هزار دلار وجود دارد

قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در محدوده ۳۷ هزار دلار معامله می‌شود. این در حالی است که تحلیل‌گران از ۳۴ هزار دلار به عنوان سطحی بااهمیت یاد می‌کنند و به‌گفته آنها، معامله‌گران باید به‌خوبی این سطح را زیرنظر داشته باشند. به گزارش کوین تلگراف، همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، قیمت این ارز دیجیتال در صرافی‌های عمده مانند بایننس به بالای ۳۷ هزار دلار رسید. این در حالی است که همچنان خطر تداوم روند صعودی وجود دارد و کارشناسان نسبت به این سطح هشدار می‌دهند. سطح کلیدی در کوتاه‌مدت برای بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب ۳۰ هزار دلار و ۲,۰۰۰ دلار است. سطح ۴۲ هزار دلار در حال حاضر ناحیه مقاومت عمده است و جهش قیمت به بالاتر از آن می‌تواند احتمال یک موج صعودی جدید را افزایش دهد. با این حال، اگر بیت‌کوین زیر ۳۷ هزار دلار باقی بماند، احتمال نوسانات عرضی میان ۳۰ هزار دلار تا ۳۵ هزار دلار در کوتاه‌مدت به‌شدت افزایش می‌یابد. تریدرکوز، با اشاره به قیمت ۳۷ هزار دلار به عنوان قیمت «میان‌رده» بیت‌کوین، نوشت: «اگر بتوانیم قیمت میان‌رده را تغییر دهیم، احتمال افزایش تا ۴۲,۰۰۰ دلار را داریم.» یوجین انگ، سرپرست توسعه تجارت آسیا در صرافی جمینا گفت «الگوریتم‌های سیستماتیک کوتاه شده‌اند و در آخر هفته، بیت‌کوین و اتریوم احتمالاً افت بیشتری به سطوح پایین‌تر قبلی خواهند داشت. الگوریتم‌های سیستماتیک در آخر هفته که عدم نقدینگی وجود داشت، کوتاه شده‌اند. در ۲۴ ساعت آینده انتظار بازگشت به کف‌های قبلی در بیت‌کوین و اتریوم داریم. در صورت بروز چنین وضعیتی، شاهد ثبت سفارش‌های خرید خواهیم بود.» همانطور که تحلیلگران تکنیکال پیش‌بینی می‌کردند که تا زمان بازگشایی بازارهای امریکا و لندن در روز دوشنبه شاهد تثبیت قیمت باشیم، بازار ضعیف‌تر از آن بود که معامله‌گران انتظار داشتند. حفظ سطح حمایت ۳۳ هزار دلاری برای بیت‌کوین حیاتی است تا از افت مجدد به ناحیه حمایتی ۳۰ هزار دلاری در کوتاه‌مدت جلوگیری کند. ۳۳ هزار دلار و ۳۵ هزار دلار همچنان در آینده نزدیک به عنوان سطوح حمایتی مهم باقی می‌مانند و ۳۹ هزار دلار و ۴۲ هزار دلار سطوح مقاومت عمده هستند. اما به گفته معامله‌گر لکس ماسکووسکی، یک روزنه امید برای بازار این است که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در حال حاضر دارایی خود را نمی‌فروشند. او نوشت: «ماینرهای بیت‌کوین در حال حاضر فروش ندارند. سه روز پیش جهش کوچکی در فشار فروش از سوی آنها داشتیم، اما اکنون به حالت عادی بازگشته است. داده‌های گلاسنود و کریپتو کوآنت اینطور نشان می‌دهد. همه فشار فروشی که اکنون داریم از سوی خود ما است.»

  احساسات حاکم بر بازار بیت‌کوین نزولی است

قیمت بیت‌کوین ۱۹ می‌ (۲۹ اردیبهشت) با سقوط، در زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه در ناحیه ۴۰ هزار و ۲۳۵ دلار بسته شد. سرمایه‌گذاران نهادی این شاخص را به‌دقت زیرنظر دارند و معمولاً وقتی قیمت به زیر این ناحیه برسد و برای مدتی در آنجا بماند، خریدی انجام نمی‌دهند. خریداران روز بعد قیمت را به بالای میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه رساندند اما موفق به تثبیت آن نشدند. این به آن معناست که فروشندگان در هر رالی اقدام به فروش می‌کنند. در حال حاضر احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۸,۸۵۰ دلار وجود دارد. این ناحیه از اهمیت بالایی برخودار است و در صورت شکستن، می‌توان انتظار سقوط بیشتر تا محدوده ۲۰ هزار دلار را داشت. در حال حاضر احساسات حاکم بر بازار نزولی است و اوضاع بازار به نفع فروشندگان است. اولین نشانه از قوت‌گرفتن بازار را می‌توان جهش و بسته‌شدن قیمت بالای خط روند نزولی دانست. چنین حرکتی می‌تواند راه را برای رسیدن به ۴۲ هزار دلار و پس از آن ۴۶ هزار دلار باز کند. همچنین قیمت اتریوم ۱۹ می‌به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در محدوده ۲,۷۷۶ دلار رسید. خریداران ۲۰ و ۲۱ می‌تلاش کردند تا قیمت را بالای این میانگین متحرک برسانند و آن را تثبیت کنند، ولی موفق به انجام این کار نشدند. این موضوع را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که معامله‌گران در جهش‌های قیمت اقدام به فروش می‌کنند. در صورتی که قیمت اتریوم زیر ۱,۸۰۲ دلار تثبیت شود، احتمال سقوط تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه در ۱,۵۷۸ دلار وجود دارد. این سطح احتمالاً با حمایت قدرتمندی روبرو خواهد شد. اگر قیمت از این ناحیه احیا شود، ممکن است شاهد صعود به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه باشیم. در اینجا به احتمال زیاد، فروشندگان بار دیگر وارد عمل می‌شوند و مقاومت قدرتمندی را شکل می‌دهند. در صورت سقوط قیمت از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، این احتمال وجود دارد که اتریوم برای چند روز در یک بازه مشخص نوسان کند. در طرف دیگر، اگر فروشندگان قیمت را تا پایین میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه پایین بیاورند، فروش هیجانی احتمالاً باعث سقوط تا ۱,۲۸۹ دلار می‌شود. مشاهده نمودارهای اتریوم هم حاکی از آن است که اگر فروشندگان قیمت را پایین بکشند و در زیر خط حمایت کانال تثبیت کنند، افزایش فشار فروش می‌تواند باعث کاهش قیمت تا ۱,۲۸۹ دلار شود. در سوی دیگر، اگر قیمت از خط حمایت کانال نزولی احیا شود، خریداران بار دیگر تلاش می‌کنند قیمت اتریوم را به بالای کانال بکشانند. در صورت موفقیت، این موضوع می‌تواند شاهدی بر اتمام روند نزولی تلقی شود. در این صورت، هدف بعدی جهش تا ۳,۰۰۰ دلار خواهد بود.

  مدیر گلدمن ساکس نسبت به آینده ارزهای دیجیتال خوش‌بین است

با وجود این، سرپرست جهانی دارایی‌های دیجیتال در غول بانکی گلدمن ساکس، به‌‌رغم ابراز نگرانی از کلاهبرداری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، اظهارات خوش‌بینانه‌ای نسبت به آینده این بازار مطرح کرده و از گسترش مشارکت این بانک در این حوزه خبر داد. به گزارش کوین دسک، متیو مک درموت، سرپرست جهانی دارایی‌های دیجیتال در گلدمن ساکس، گفت که فضای ارزهای دیجیتال «به‌ویژه تا آنجا که مربوط به ذخیره‌سازی داغ می‌شود»، تنها یک کلاه‌برداری بزرگ تا تأثیر گسترده منفی روی بازار فاصله داشت. مک درموت که نظرات شخصی خود و نه تیم تحقیق را بیان می‌کرد، در پاسخ به پرسشی پیرامون خطرات پیش روی صنعت ارزهای دیجیتال، اظهار کرد که «اقدامات نظارتی ناسازگار» در کشورهای مختلف جهان می‌تواند مانع توسعه بیشتر فضای ارزهای دیجیتال شود. کارشناس گلدمن ساکس که نزدیک به ۱۶ سال است در این بانک فعالیت دارد و پیش از این سرپرست جهانی تأمین مالی دارایی این شرکت بود، ابراز اطمینان کرد که شرکت‌های بزرگ ارزهای دیجیتال رشد خود را «بدون افزایش قابل‌توجهی در فعالیت‌های کلاه‌بردارانه» مدیریت کرده‌اند و رغبت بیشتری به این حوزه یافته‌اند. گلدمن ساکس مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ خدمات مالی در ابتدا نسبت به ارزهای دیجیتال تردید داشت، اما با افزایش مداوم تقاضا برای محصولات و خدمات سرمایه‌گذاری مرتبط با ارزهای دیجیتال در میان سرمایه‌گذاران، بر تردید خود غلبه کرد. تیم دارایی‌های دیجیتال گلدمن ساکس در یک نظرسنجی که در ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند-فروردین) میان ۲۸۰ مشتری این شرکت انجام شد، دریافت که از هر پنج پاسخ‌دهنده دو نفر به‌نوعی با ارزهای دیجیتال در ارتباط است، در حالی که سه نفر از هر پنج نفر قصد داشتند در سال آینده دارایی خود را افزایش دهند. این گروه همچنین دریافت که فعالیت‌های معاملات روزانه آتی بیت‌کوین در بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME) در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۹۰۰ درصدی داشته است. این در حالی است که مک درموت تأکید کرد که گلدمن ساکس به‌دلیل چشم‌انداز مبهم تنظیم مقررات، تازه در حال شروع ارایه دسترسی به فضای ارزهای دیجیتال به مشتریان خود است. به گفته مک درموت، این شرکت به دنبال ارایه ساختارهای وام‌دهی در حوزه ارزهای دیجیتال به مشتریان شرکتی و همچنین اوراق بهادار ساختاریافته است و امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین، را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری یا محصولات مشابه اوراق بهادار ساختاریافته برای مشتریان مدیریت دارایی خود فراهم خواهد کرد.


ماجرای توییت‌های ایلان ماسک و قیمت بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین به دنبال تلاش ایلان ماسک برای تقویت آن و ادامه بی‌ثباتی‌هایی که از هفته گذشته در این ارز مجازی به وجود آمده بود افزایش یافت.

ارزش بهترین ارز مجازی دنیا یک درصد افزایش یافت و در اولین ساعت معامله در آسیا به ۳۹۴۰۰ دلار رسید. شاخص ارز مجازی گلکسی بلومبرگ دو درصد بالا رفت چون ارزهایی مانند اتر هم افزایش قیمت داشتند.

ایلان ماسک در توییتر اعلام کرد از هرگونه تلاش واضح استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را برای تغییر فعالیت‌هایشان به سمت عملیات‌های دوستدار محیط زیست حمایت می‌کند. این میلیاردر با انتقاد از مصرف بالای انرژی برای استخراج بیت‌کوین و معلق کردن پرداخت‌های شرکت تسلا با این ارز مجازی، تاثیر زیادی بر قیمت آن در این ماه گذاشت. وضع محدودیت‌های بیشتر علیه ارزهای مجازی در چین هم فشار مضاعفی بر بیت‌کوین آورده است.

مت مالی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه میلر تاباک گفت:« اگر قرار باشد بازار ارز مجازی با توییت‌های ایلان ماسک نوسان داشته باشد یک امتیاز منفی برای آن خواهد بود. این واقعیت که چنین نوسانات بزرگی تحت تاثیر توییت‌های یک فرد به وجود بیاید، مشروعیت این گروه سرمایه‌ای را از بین می‌برد».صنعت ارز مجازی از زمان انتقادهای ماسک متعهد شده فعالیت‌های خود را پاک‌تر کند. استخراج‌کنندگان بسیاری به تعهدنامه جوی ارزهای مجازی پیوسته‌اند. هدف از راه‌اندازی این تعهدنامه صفر کردن تولید کربن در صنعت ارز مجازی تا ۲۰۳۰ است. مصرف بالای انرژی بیت‌کوین حاصل سوختن سوخت‌های فسیلی یک مشکل بلندمدت است. استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از صدها کامپیوتر استفاده می‌کنند که ۲۴ ساعته برای تولید سکه‌های جدید در حال فعالیت هستند. ماسک در فوریه، ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرد و گفت خودروسازی تسلا این ارز مجازی را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهایش قبول دارد ولی بعد در اوایل ماه مه این تصمیم خود را لغو کرد.

در حالی که این میلیاردر اعلام کرده تا زمانی که تولید ارزهای مجازی باعث افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی نشود شدیداً به آن ایمان دارد، ولی ارزش ارزهای مجازی هنوز هم از اظهارات ضد و نقیض او نوسان دارد.

ارزش بازار بیش از ۷ هزار ارز مجازی ۸۰۰ میلیارد دلار از اوج خود در ماه مه یعنی ۲.۴ تریلیون دلار پایین آمده است. بیت‌کوین ۲۵ هزار دلار نسبت به رکورد خود در اواسط آوریل کاهش قیمت داشته است.

 

ارسال نظر