بیت‌کوین در مرز بیم و امید

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۴۲
بیت‌کوین در مرز بیم و امید

قیمت ‌بیت‌کوین روز گذشته تا ۵۶ هزار دلار پیش رفت ولی موفق به تثبیت و افزایش بیشتر نشد. داده‌های بازار نشان می‌دهد که با وجود احتمال اصلاح و سقوط بیشتر، اگر ‌بیت‌کوین بتواند بالاتر از میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته و حمایت ۵۳ هزار دلار تثبیت شود، می‌تواند جهشی تازه را آغاز کند. حمایت‌های اصلی در نواحی ۵۴هزار و ۵۰۰ و ۵۳ هزار دلار تشکیل شده است. ۵۵ هزار دلار، ۵۵ هزار و ۵۰۰ دلار و ۵۶ هزار دلار هم به‌ترتیب مقاومت‌هایی هستند که ‌بیت‌کوین با آنها روبرو است.

قیمت ‌بیت‌کوین چندی پیش تا کف ۴۸ هزار دلاری سقوط کرده بود. این در حالی است که خریداران با وجود تداوم سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو، جرأت چندانی برای ورود به این بازار ندارند. بالانی در این باره گفت: «سقوط به زیر ۶۰ هزار دلار لازم بود تا رویکرد صعودی احیا شود.» تحلیل‌گران معتقدند اگرچه بیت‌کوین از سقف ۶۰ هزار دلاری پایین آمده، اما روند قیمت بیت‌کوین در درازمدت صعودی است. دن مورهد، مدیرعامل شرکت پنترا کپیتال، پیش‌بینی کرد که قیمت ‌بیت‌کوین پس از یک سال، ۲۱۳ درصد افزایش یافته و به ۲۰۰ هزار دلار خواهد رسید. دن مورهد درباره این پیش‌بینی خود گفت: «می‌دانم که به نظر می‌رسد این پیش‌بینی، دیوانگی است اما اتفاق خواهد افتاد. تمام فاندامنتال‌ها در وضعیت فوق‌العاده قرار دارند.» پیش‌بینی مورهد بر اساس حالت صعودی منحنی تقاضا است. این درحالی است که قیمت ‌بیت‌کوین روز گذشته تا ۵۶ هزار دلار پیش رفت. ‌بیت‌کوین همچنان بالاتر از ناحیه حمایتی ۵۳ هزار دلار معامله می‌شود و جهش صعودی خود را تا حدی ادامه داده است. ‌بیت‌کوین پیش‌تر از مقاومت ۵۵ هزار دلار عبور کرده و بالاتر از میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته تثبیت شده بود. این در حالی است که ‌بیت‌کوین موفق شد تا مقاومت ۵۶ هزار دلاری را هم بشکند. با این حال، خریداران موفق به افزایش قیمت تا سطح ۵۶ هزار دلاری نشدند. در سطح ۵۴ هزار و ۴۹۰ دلاری شاهد تشکیل قله قیمت بودیم و پس از آن، قیمت وارد فاز اصلاح شد. اگر قیمت ‌بیت‌کوین حمایت این خط روند را بشکند، ممکن است تا سطح حمایتی ۵۳ هزار دلار سقوط کند. سقوط بیشتر می‌تواند راه را برای رسیدن به حمایت ۵۱ هزار و ۵۰۰ دلاری باز کند. اگر ‌بیت‌کوین بتواند بالاتر از میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته و حمایت ۵۳ هزار دلار تثبیت شود، می‌تواند جهشی تازه را آغاز کند. در این بین اولین مقاومت پیش رو ۵۵ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد بود. اصلی‌ترین مقاومت هم ۵۶ هزار دلار است. بسته‌شدن قیمت بالاتر از مقاومت ۵۶ هزار دلار، راه را برای رسیدن به ۵۸ هزار دلار در کوتاه‌مدت هموار خواهد کرد.

     رشد مداوم قیمت اتریوم

از سوی دیگر، قیمت اتریوم، ارز شماره دو بازار، بار دیگر با شکستن اوج تاریخی خود، موفق شد جای پای خود در بازار را محکم‌تر کند. همزمان با این نوسانات، کارشناسان معتقدند احتمال رشد بیشتر جفت ارز اتریوم و بیت‌کوین وجود دارد. به گزارش کوین دسک، شواهد حاکی از آن است که احتمال تداوم روند جفت اتریوم و بیت‌کوین وجود دارد؛ چراکه این جفت ارز توانست اوج چندساله خود را بشکند. این اتفاق پس از افزایش سرمایه ورودی به بازار اتر رخ داد. داده‌های بازار نشان می‌دهد که اتریوم روز چهارشنبه با عبور از ۲,۷۶۲ دلار تا ۲,۸۰۰ دلار اوج گرفت. قیمت اتریوم طی یک ماه گذشته ۴۳ درصد رشد کرده است. این در حالی است که قیمت ‌بیت‌کوین با کاهشی ۷ درصدی در مدت مشابه همراه بوده است. قیمت اتریوم بر مبنای ‌بیت‌کوین هم به بیشترین میزان خود در ۲.۵ سال گذشته و بالاتر از محدوده ۰.۰۵ ‌بیت‌کوین رسیده است. پانکاج بالانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دلتا اکسچنج، در این باره گفت: «جفت ارز ‌اتریوم/بیت‌کوین از یک دوره تثبیت قیمت چندساله خارج شده است و به نظر می‌رسد که این روند بسیار قدرتمند باشد. در این ناحیه مقاومتی وجود ندارد و انتظار داریم که تا ۰.۱ ‌بیت‌کوین این روند پا بر جا باشد.» این اظهارنظر با تکیه بر این مساله انجام شده است که در حال حاضر شاهد تغییر جریان ورود سرمایه از ‌بیت‌کوین به‌سمت اتریوم هستیم و این موضوع ممکن است در ماه‌های بعدی هم ادامه داشته باشد. داده‌های کوین شیرز که اوایل هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که سرمایه‌ها در بازار اتریوم و محصولات سرمایه‌گذاری مرتبط با آن، ۳۴ میلیون دلار بوده است و این در حالی است که این حجم در ارتباط با ‌بیت‌کوین با کاهشی ۲۱ میلیون دلاری همراه بوده است. رائول پال، مدیرعامل ریل ویژن گروپ، هم با اشاره به پیشی‌گرفتن عملکرد خوب اتریوم نسبت به ‌بیت‌کوین گفت: «در این نقطه چرخه ریسک و با وجود راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ و کاهش کارمزدهای اتریوم و کاهش عرضه، با خودم کلنجار می‌روم که تمام ‌بیت‌کوین‌هایم را نفروشم و موقعیت‌هایم را به بازار اتریوم منتقل نکنم. باید بگویم که من یک خریدار پروپاقرص ‌بیت‌کوین هستم، ولی اتریوم عملکرد بهتری دارد و این موضوع آن را به یک دارایی بهتر برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.» لنارد نئو، تحلیل‌گر با بیان این موضوع که رشد قیمت جفت ارز ‌اتریوم/بیت‌کوین مقاومت چندانی ندارد، گفت که این راه چندان هم آسان نخواهد بود. او در ادامه افزود: «جهشی که در نمودار هفتگی مشاهده شد بسیار پراهمیت است، چرا که مقاومت بعدی در محدوده ۰.۰۹ دلار است که در ماه مه ۲۰۱۸ ایجاد شده بود. این احتمال وجود دارد که ‌اتریوم/بیت‌کوین پیش از ادامه روند صعودی، بار دیگر تا حمایت ۰.۰۴ تا ۰.۰۴۵ ‌بیت‌کوین پایین بیاید.» جفت ارز اتریوم/‌بیت‌کوین برای عبور از این حمایت سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشت. البته اصلاح قیمت ‌بیت‌کوین که از جمله شاخصه‌های بازارهای صعودی است، ممکن است باعث کاهش موقتی قیمت جفت ارز اتریوم/‌بیت‌کوین شود؛ چراکه تجربه نشان داده است که سقوط قیمت ‌بیت‌کوین به سقوط بیشتر بازار آلت‌کوین‌ها منتهی می‌شود. 

   رشد ۴,۵۰۰ درصدی 

درآمد ماینرهای ‌دوج‌کوین از ابتدای ۲۰۲۱ 

داده‌های تازه نشان می‌دهد که علاوه بر سرمایه‌گذاران دوج کوین، ماینرهای این ارز دیجیتال پرحاشیه هم سود خوبی از نوسانات ‌دوج‌کوین برده‌اند. طبق این داده‌ها، درآمد ماینرهای ‌دوج‌کوین از ابتدای امسال تا به حال ۴.۵۰۰ درصد بیشتر شده است. درآمد روزانه ماینرهای ‌دوج‌کوین در ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) به ۳.۶ میلیون دلار رسیده است؛ این در حالی بود که داده‌های بایت‌تری، نشان می‌دهد که در ابتدای سال ۲۰۲۱، این میزان ۷۷ هزار دلار بوده است. به‌عبارت دیگر از ابتدای سال جاری میلادی تا هفته گذشته، شاهد رشد ۴,۵۷۵ درصدی سود روزانه ماینرهای ‌دوج‌کوین بودیم. این برآوردها بر این اساس انجام گرفته‌اند که ماینرها برای ادامه فعالیت خود عمدتاً روی پول نقد حساب می‌کنند و بلافاصله بعد از استخراج، ارزهای خود را می‌فروشند. کریس موریس، مدیر بخش اطلاعات بایت‌تری، در این باره گفت: «کارمزد تراکنش‌ها افزایش یافته، ولی قیمت‌ها کاهش یافته است.فکر می‌کنم بسیاری از افراد که چند سال پیش ‌دوج‌کوین داشتند، ارزهای خود را فراموش کرده‌اند و این موضوع باعث شده است تا کمتر از چیزی که انتظار می‌رفت، ارز در بازار وجود داشته باشد.» برخی از کارشناسان بازار معتقدند که جهش فعلی ‌دوج‌کوین حبابی است که ممکن است بترکد؛ چراکه تنها ۹۸ آدرس، ۶۵ درصد دوج کوین‌های در چرخه را در اختیار دارند. به‌علاوه، نوسانات قیمت ‌دوج‌کوین به‌شدت تحت‌تأثیر توییت‌های گاه به گاهِ طنز ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، است. مایک نووگراتز، مدیرعامل گلکسی دیجیتال، پیش‌تر جهش قیمت ‌دوج‌کوین را نشانه‌ای از تب‌وتاب سفته‌بازی‌ها در این شبکه توصیف کرده بود. این در حالی است که هر روز بر پذیرش ‌دوج‌کوین در مباحث کاربردی افزوده می‌شود؛ باشگاه بسکتبال دالاس ماوریکس، شرکت توزیع دارویی کوکیر برخی دیگر از شرکت‌ها، از این ارز دیجیتال به عنوان یک شیوه پرداخت پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر، استخراج ‌دوج‌کوین وابسته به لایت‌کوین است و ماینرهای لایت کوین همزمان با استخراج این ارز دیجیتال، ‌دوج‌کوین هم استخراج می‌کنند.

 

ارسال نظر