پاسخ به روایت اشتباه انتفاع صداوسیما از گرانی اینترنت

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۷۰

در خبری که روزنامه تعادل 17 اسفند با عنوان «قرعه گرانی اینترنت به نام مردم افتاد» منتشر کرد، شبهه‌ای آشکار علیه رسانه ملی ایجاد شده است. این مطلب به اشتباه یا از روی عمد، بدون مطالعه و بررسی دقیق مصوبه مجلس با لحنی نوشته شده که گویی سازمان صداوسیما از کل بودجه در نظر گرفته شده در این مصوبه بهره‌مند می‌شود و مسئول گرانی اینترنت خواهد بود. 

مزید اطلاع مخاطبان محترم این روزنامه عین بند (ی) تبصره (6) بخش هزینه‌ای بودجه سال 1400 ارجاعی به کمیسیون تلفیق مجلس به شرح زیر تقدیم می‌شود تا درباره آنچه گفته شد تصویر درستی در ذهن داشته باشند: 

«2- حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتورهای) ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان ده درصد (10%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود و کارورهای (اپراتورها) ارائه‌دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنت مصرفی را در سال 1400 ندارند. 

منابع حاصل مازاد بر شصت و نه هزار و هشتصد میلیارد (69.800.000.000.000) ریال در ردیف 130404 صرف موارد زیر می‌شود: 

1-2- توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که امکان ارائه سرویس‌های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد. اینترنت ثابت پرسرعت می‌بایست امکان رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد. 

2-2- حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی. 

3-2- پروژه‌ها و طرح‌های مرتبط با فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد مرکز ملی و در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجای به خصوص طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، مصوب شهریور 1399 با اولویت بومی‌سازی تجهیزات و خدمات امنیت و سالم‌سازی، ذخیره‌سازی و پردازش کلان داده‌ها. 

4-2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است اقدامات مشخص‌شده را در سند طرح  کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در افق 1400 محقق نماید. 

5-2- مسولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است و متناسب با توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت، سازمان صداوسیما موظف به ارائه محتوای تولیدی در قالب تلویزیون تعاملی خود در این بستر است. 

6-2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است به نحوی سیاستگذاری نماید که توسعه اقتصاد دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات دارای مزیت‌های مالی و اقتصادی قابل توجه نسبت به توسعه آن در خارج از شبکه ملی اطلاعات باشد.» 

با توجه به متن مصوبه، امیدواریم این بازی روانی برای اینکه این‌طور جلوه داده شود که گرانی اینترنت ارتباطی به بودجه صداوسیما دارد و... همین جا خاتمه یابد؛ زیرا اولا در متن مصوبه، نمایندگان نه تنها مجوزی برای گرانی اینترنت صادر نکرده‌اند، بلکه آن را منع کرده‌اند؛ ثانیا در هیچ کجای این مصوبه، ادعای عجیب دال بر اینکه تمام این حق‌السهم به حساب صداوسیما واریز می‌شود، دیده نمی‌شود. امید است با دوری از حاشیه‌سازی و ورود به بازی‌هایی که دیگران برای رسانه‌ها طراحی می‌کنند، روند روزنامه‌نگاری حرفه‌ای بیش از این آسیب نبیند. 

 

ارسال نظر