برای جلوگیری از تلاطم اجتماعی، باید به رمزارزها توجه کرد

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۵۰

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: هرگونه تحول تاریخی با تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی همراه بوده بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمزارزها، توکن‌ها، فین‌تک‌ها و سایر مواردی نو در این حوزه با پوشش جهانی مورد توجه قرار گیرد. به گزارش ایرنا، رییس مرکز ملی فضای مجازی در همایش ملی جامعه، تعلیم و تربیت که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد به اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه‌ها و توجه به تحولات حوزه فناوری اشاره کرد. سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور در این همایش گفت: مباحث تربیتی، روانشناسی، امور اجتماعی و اقتصادی و بحث‌های چندرشته‌ای، میان رشته‌ای و فرا رشته‌ای از مهم‌ترین مباحثی است که باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد که امید است نظام دانشگاهی کشور با پرداختن به این مباحث خلأ ایجاد شده را برطرف کند. وی اعلام کرد: در حوزه روانشناسی و تربیتی مباحث بسیار مهمی همچون پدیده «خود» مطرح است که به بازنمایی خود و نمایش ماندگار، گستردگی و توسعه خود در صفحه نمایش می‌پردازد که این خود دیجیتالی با نوعی خودشیفتگی همراه است.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ مطرح بود امروز با مباحث کلاس‌های درس سکویی (platform) مواجهیم که به فردیت‌گرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحی آموزش و یادگیری می‌پردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصی‌سازی اطلاعات بر روی سکوهاست این نگرانی ایجاد می‌شود که ما شاهد نوعی فرا فردیت‌گرایی در نظام آموزشی باشیم. وی اظهار داشت: نظام‌های آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند اما امروز اشکال جدیدی ایجاد شده که درحوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح می‌کند. در واقع روی نظام‌های سکویی، رسانه‌های اجتماعی شاهد شکل‌گیری حباب هستیم که این حباب‌ها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشورها در پی دارد. همچنین شخصی سازی اطلاعات در اینگونه سکوها می‌تواند انسان‌ها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه‌ای برای سوءاستفاده‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند. فیروزآبادی در خصوص مزایای شکل‌گیری این فضا در حوزه دانشگاه گفت: مزیت شکل گرفتن فضا خودآموزی در دانشگاه‌ها باعث می‌شود افراد در عین حال هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکه‌ای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن به کاربران محتواساز  (user generated content) تعبیر می‌شود یعنی کاربران می‌توانند در کنار تولید محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی و ماندگاری دیجیتالی نیز باشند. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی افزود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد می‌توانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویت‌های حقوقی متکثر با کارکردهای متنوع در حال شکل‌گیری است که با ظهور اقتصاد سکویی، خدماتی و اشتراکی و گیگ دنیا با ابزارهای پولی و مالی و قراردادهای هوشمند بسیاری مواجه خواهد شد. فیروزآبادی با اعتقاد بر اینکه این تحولات سریع و تکثرها می‌تواند باعث بروز تلاطم‌ها و بحران‌هایی شود، افزود: هر گونه تحول تاریخی با تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی همراه بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمز ارزها، توکن‌ها، فین تک‌ها و سایر موارد  نو در این حوزه با پوشش جهانی مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر