اولویت‌های حوزه تکنولوژی در سایه «بازسازی بهتر»

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۵۰
اولویت‌های حوزه تکنولوژی در سایه «بازسازی بهتر»

تیم انتقال قدرت جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب امریکا فلسفه خود را «بازسازی بهتر» بیان کرده است. این شعار علاوه بر اینکه نوعی گرایش به سیاست دولت ترامپ مبنی بر کاهش قدرت دولت‌های فدرال است، مسیری است برای تنظیم سیاست‌های جدید بایدن. اما این شعار بر آینده تکنولوژی و شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه چه تاثیری خواهد داشت. تیم ‌انتقالی و مشاوران بایدن پنج حوزه تکنولوژی را به‌صورت مستقیم تاثیرگذار در زندگی روزمره امریکاییان توصیف می‌کنند. حوزه‌هایی که شاید دولت آتی پس از استقرار نیاز به بازنگری در تصمیم‌های اتخاذشده در آنها داشته باشد. اما این تصمیم‌ها به‌صورت مستقیم می‌تواند بر آینده غول‌های تکنولوژی در آینده نیز تاثیرگذار باشد.جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و رییس‌جمهوری منتخب امریکا پس از ترامپ، با چالش‎‌هایی جدی در حوزه فناوری اطلاعات مواجه است. اگرچه اولویت اصلی جو بایدن باید مقابله با ویروس کرونا باشد، اما او در حوزه فناوری اطلاعات نیز با چالش‌های جدی مواجه است. چرا که شیوع گسترده کرونا و نیاز به آموزش‌های آنلاین و مجازی، شکاف گسترده دیجیتال در ایالات متحده را بیشتر از هر زمان دیگری آشکار کرده است.

     بند ۲۳۰:  قانون کوچک، گستره  عظیم

بند ۲۳۰ از قانون حمایت از ارتباطات همان اصلی است که اینترنت را به شکل امروزی درآورده است. این قانون شرکت‌ها را از قبول مسوولیت محتوایی که کاربران ارایه می‌کنند مبرا می‌سازد. این قانون زمانی منطقی به نظر می‌‌رسید که خدمات آنلاین تنها ابزاری برای ساخت بیلبورد‌های مجازی و لیست آدرس‌های پستی بودند اما پلتفرم‌های امروزی با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی آنچه برای مردم نمایش داده می‌شود را کنترل می‌کنند. منتقدان هردو حزب سیاسی معتقدند که اگر این شرکت‌ها آنچه مردم می‌بینند را کنترل می‌کنند، درنتیجه باید مسوولیت آنچه مردم می‌بینند یا نمی‌بینند را نیز بپذیرند. اما دو سوی طیف سیاسی با وجود اتفاق نظر، درمورد چگونگی تغییر، اختلاف دارند. جسیکا ملاگین مدیر مرکز تکنولوژی و نوآوری در موسسه رقابت لیبرا می‌گوید که جمهوری‌خواهان باور دارند بند ۲۳۰ شرکت‌های شبکه اجتماعی را در برابر سانسور سخنان سیاسی محافظت می‌کند در حالی که دموکرات‌ها می‌خواهند این بند را به گونه‌ای تغییر دهند که شرکت‌های شبکه‌ اجتماعی مسوولیت اطلاعات اشتباه را برعهده بگیرند. ملوگین می‌گوید: «با وجود صحبت‌های زیادی که برای تغییر صورت گرفته است به نظر نمی‌رسد کنگره اراده‌ای برای تغییر آن داشته باشد. اگر قرار باشد اقدامی انجام گیرد احتمالا محافظت‌های این قانون همان‌طور که از سوی سناتور‌های جمهوری‌خواه پیشنهاد شد تغییر خواهد کرد.» ترامپ از کمیسیون ارتباطات دولت فدرال خواسته تا تفسیر تازه‌ای از بند ۲۳۰ ارایه کند اما کارشناسان حقوق باور دارند که تغییرات قانونی با این رویه حاصل نمی‌شود و هرگونه تغییری باید از کنگره آغاز شود.

    بی‌طرفی اینترنت: دعوا  بر سر رقابت اینترنتی

بی‌طرفی اینترنت، اصولی که تصریح می‌کند تمامی داده‌ها و کاربران باید با سرعت یکسانی زیرساخت فیزیکی اینترنت را دریافت کنند، مدت‌ها در نگاه پیشتازان اینترنت، فعالان و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از جمله گوگل و فیس‌بوک یک اصل مقدس است و طبق باور آنها این موضوع موجب تقویت نوآوری و حفظ رقابت خواهد شد. گفته شده که در صورت از بین رفتن این اصل، ارایه‌دهندگان خدمات اینترنت می‌توانند شرایط خاص خود را از لحاظ سرعت اعمال کنند و برای ارایه خدمات مناسب پول اضافی دریافت کنند. برای مثال شرکت AT&T که به میلیون‌ها خانوار امریکایی اینترنت ارایه می‌دهد می‌تواند خدمات HBO Max خود را با هزینه کمتری ارایه کند و از رقبای این شرکت یعنی نتفلیکس و دیزنی پلاس برای همان منطقه هزینه بیشتری دریافت کند. در سال ۲۰۱۷ کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) تحت مدیریت آژیت پای قوانین بی‌طرفی اینترنت که در دوره اوباما وضع شده بود را عقب راند و تصریح کرد که این قوانین گزینه‌های مشتریان را کاهش و در برخی موارد هزینه بالاتر را برای مشتریان به دنبال دارد. منتقدان پای تاکید کردند که این اقدامات دقیقا نتیجه عکس خواهد داشت. ارایه‌دهندگان اینترنت می‌گویند که حاضرنیستند با کاهش سرعت خدمات رقیب به کیفیت سرویس‌های خود لطمه وارد کنند اما موافقان بی‌طرفی اینترنت می‌گویند که شواهد نشان‌دهنده تغییر رفتار ارایه دهنگان سرویس‌های اینترنت در دوره ترامپ است. آژیت پای در دولت ترامپ ارایه اینترنت به مناطق دورافتاده و روستایی را در اولویت کار قرار داد و به عقیده او پایان بی‌طرفی اینترنت در واقع شروعی دوباره برای بازار آزاد و کاهش هزینه پهن‌باند خواهد بود و به گفته ملاگین عملکرد خوب شبکه پهن‌باند امریکا حتی در دوران کرونا که بیشتر مردم زندگی خود را آنلاین سپری می‌کنند ادعای آقای پای را تایید می‌کند. اما تغییر در کمیسیون ارتباطات احتمالا مدت‌ها پس از حضور بایدن در کاخ سفید صورت خواهد گرفت. در حال حاضر FCC با چهار کمیسر منتظر نفر پنجم است که قرار است از طرف جوبایدن انتخاب شود اما اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا را حفظ کنند، نامزدی که بایدن برای پنجمین جایگاه پیشنهاد می‌کند احتمالا چندین ماه در انتظار تایید خواهد ماند و این تاخیر بر قانون‌گذاری FCC تاثیرگذار خواهد بود.

   هوش مصنوعی: ابزاری قدرتمند 

تکنولوژی تهاجمی

الگوریتم‌های هوش مصنوعی جوانب مختلفی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از انتخاب فرد مناسب برای شغل گرفته تا خرید خانه و تصمیم‌گیری درمورد آزادی از زندان و دریافت مراقبت‌های درمانی. مردیت بروسارد پروفسور دانشگاه نیویورک، متخصص داده‌ها و مشاور نظارت به این الگوریتم‌ها می‌گوید: «نقض قوانینی همچون محافظت از حقوق شهروندی یا قوانین مربوط به انصاف در خصوص خانه‌های هوشمند ساده‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند.» قانون‌گذاری هوش مصنوعی در دولت ترامپ تقریبا مورد توجه  قرار نگرفت و روشن است که دولت بایدن این موضوع را به دلیل نقش مهمی که در زندگی روزانه دارد جزو اولویت‌های خود قرار می‌دهد. خانم بروسارد می‌گوید اگر کنگره و آژانس‌های قانونی بخواهند توجه خود را به بررسی کاربرد‌های فعلی و فوری هوش مصنوعی جلب کنند، مدل‌هایی در سطح ایالتی برای این کار ارایه شده است. چندین دهه قانون‌گذاری باعث شده تا اقدامات تبعیض آمیز یا خطرناک شرکت‌ها و دولت‌ها غیرقانونی شود. در برخی موارد قانون‌گذاران از همین قوانین برای الگوریتم‌های این نهاد‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال در سال ۲۰۱۹، دادستان ایالت نیویورک با انتشار نوشته‌ای تصریح کرد که قوانین تبعیض آمیز بیمه عمر، الگوریتم‌ها را نیز شامل می‌شود. این موارد اقداماتی هستند که آژانس‌های فدرال به خودی خود و بدون اقدام کنگره انجام می‌دهند.

    چین: ادامه مسیری که ترامپ آن را سد کرد

السا کانیا یکی از محققان مرکز امنیت جدید امریکایی می‌گوید ترامپ تنها سرعت اقدامات را بیشتر کرد و آنچه دیدیم چیز تازه‌ای نبود. بسیاری می‌خواهند باور کنند که دولت بایدن یک شروع دوباره خواهد بود اما من فکر می‌کنم که تاثیر چهار سال گذشته روی روابط امریکا و چین باقی خواهد ماند. دولت ترامپ با ممنوعیت صادرات تکنولوژی پیشرفته امریکایی به چین در واقع قدرت رقابت بین‌المللی را در بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته از شرکت هواوی گرفته است و رقابت در زمینه 5G نیز برای این شرکت بسیار دشوار شده است. این ممنوعیت همچنین به تازگی گسترش یافته و SMIC یعنی بزرگ‌ترین تولید‌کننده میکروچیپ‌های چین را نیز شامل می‌شود. با توجه به تاریخچه محافظه‌کارانه چین نمی‌توان گفت که سیاست‌های دولت بایدن تفاوت چندانی با دولت ترامپ خواهد داشت و درنتیجه هرکسی که در راس امور قرار گیرد بر مسیر حرکت چین تاثیر نخواهد داشت. کانیا می‌گوید: «چین احتمالا خود را در یک شرایط سخت برای رسیدن به خودکفایی در پیشرفت تکنولوژی می‌بینید». در حالی که چین در جایگزین کردن تکنولوژی خارج از دسترس امریکایی تلاش می‌کند، دولت این کشور میلیارد‌ها دلار هزینه خواهد کرد تا مطمئن شود دیگر چنین مشکلی در آینده رخ نخواهد داد. اما مساله اپلیکیشن‌های اجتماعی متفاوت است، دولت ترامپ به نظر علاقه‌ای به مجبور کردن شرکت والد تیک‌تاک برای فروش ندارد و یک قاضی فدرال در ماه اکتبر با اشاره به شواهد ناکافی از ممنوعیت وی‌چت به علت تهدید امنیتی جلوگیری کرد. دنبال کردن این موضوعات احتمالا انرژی و سرمایه زیادی را می‌طلبد و دولت بایدن این انرژی را صرف چنین موضوعی نخواهد کرد.

   میراث اوباما

برخی آژانس‌ها و سیاست‌هایی که در دولت اوباما در زمینه تکنولوژی آغاز شدند در دوره ترامپ نیز دست نخورده باقی ماندند. برای مثال ارایه شبکه‌های بی‌سیم 5G به بخش خصوصی که برای افزایش رقابت در نواحی روستایی انجام گرفت با قوانینی در دوران اوباما امکان‌پذیر شده بود. آژانس خدمات دیجیتال امریکا که در سال ۲۰۱۴ با هدف بهبود وب‌سایت‌ها و تکنولوژی فدرال مورد نیاز برای ارایه خدمات فدرال پایه‌گذاری شد اخیرا نقش مهمی در پاسخ دولت فدرال به ویروس کرونا داشته است. از آنجایی که در برنامه تیم‌های نظارتی آژانس بیان شده است، تیم بایدن این آژانس را در اولویت قرار خواهد داد. دولت اوباما نسبت به چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ روابط بهتری با بخش غول‌های تکنولوژی داشته است و حالا در دولت بایدن نیز بسیاری از سوی غول‌های تکنولوژی به رییس‌جمهور و معاون او کمک خواهند کرد. برخی از این افراد در حال حاضر نیز تحت استخدام شرکت‌های بزرگی همچون الفابت، Salesforce، فیس‌بوک، Airbnb، استریپ و شرکت سرمایه‌گذاری Sequoia در سیلیکون ولی هستند. طبق نظر بسیاری از کارشناسان این حقیقت که متخصصان تکنولوژی در تیم انتقال قدرت نیز حضور دارند حاکی از آن است که از همان ابتدا تکنولوژی در فرآیند بازسازی نقش خواهد داشت. اما در دوران ریاست‌جمهوری اوباما هنوز شاهد نشت داده‌های Cambridge Analytica، اطلاعات اشتباه و درخواست بسیاری برای مبارزه با اخبار جعلی و نگرانی از فرار مالیاتی و انتقال شغل به خارج از کشور نبودیم. در آن دوران هنوز شاهد شرکت‌های چند تریلیون دلاری نبودیم و نگرانی‌های امروز درمورد اقدامات انحصار گاریانه این شرکت‌ها وجود نداشت. بایدن زمانی روی کار می‌آید که مردم به دنبال پاسخگو  کردن شرکت‌های بزرگی هستند که بر زندگی آنها سلطه پیدا کرده‌اند. حتی بایدن و تیمش نیز در برخی زمینه‌ها به دنبال سختگیری بیشتر هستند اما از آنجایی که این دولت قرار است برای «بازسازی بهتر» با این بخش همکاری نزدیک داشته باشد تصویر این نوع سختگیری‌ها دور از انتظار است. 


 

ارسال نظر