شاخص کل روی مدار نزولی/ چرا بازار بورس در هفته گذشته ریخت؟

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۰۷:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۹۳۰
شاخص کل روی مدار نزولی/ چرا بازار بورس در هفته گذشته ریخت؟

شاخص کل بورس در هفته گذشته، روی عدد یک میلیون و 611 هزار واحدی بود و هفته به رقم یک میلیون و 557 هزار واحدی رسید. به عبارتی افت 3.3 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 4.7 درصدی در پله ۴۸۷ هزار و ۵۵۷ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۴۷ درصدی در سطح ۲۰ هزار و ۲۵۱ واحدی ایستاد؛ به‌طور کلی با کاهش شاخص کل بورس هفته بقیه شاخص‌ها نیز کاهشی شدند.

در هفته شاهد خروج سنگین نقدینگی از بازار بودیم. بر همین اساس روز شنبه هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان، روز یکشنبه هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۵۹۴ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۸۵ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۲۰۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سهام داشتیم. ارزش معاملات بازار سهام در هفته به ۳۰ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان رسید.

به‌طوری که ارزش معاملات روز شنبه ۶ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۷ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۶ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۵ هزار و ۹۸۳ میلیارد تومان و چهارشنبه نیز ۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان شد. ارزش معاملات خرد در هفته افتی قابل توجه نسبت به هفته گذشته داشت. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد 8500 میلیارد تومان بود اما در اولین روز معاملاتی هفته جاری ارزش معاملات تا 6800 میلیارد تومان کاهش یافت.

پس از آن در روز یکشنبه رقم معاملات به 7100 میلیارد تومان رسید که نسبت به شنبه رشد داشت، اما بالاترین رقم معاملاتی هفته بود و پس از آن هر روز از ارزش معاملات کاسته شد. روز دوشنبه ارزش معاملات خرد به 6500 میلیارد تومان کاهش یافت، روز سه شنبه رقم معاملات 6000 میلیارد تومان بود و در نهایت در روز چهارشنبه پایین‌ترین رقم معاملات روزانه با عدد 4500 میلیارد تومان ثبت شد. بررسی ارزش معاملات روزانه نشان می‌دهد معاملات بازار سهام وارد فاز رکود شده است.

در هفته اخیر، به‌طور میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 28 هزار و 567 میلیارد تومان بود. در هفته اخیر به‌طور میانگین 52 درصد از ارزش معاملات کل بازار سهام به اوراق بدهی اختصاص داشت. در دومین هفته بهمن، بیشترین رقم معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به روز دوشنبه اختصاص داشت که بیش از 112 هزار میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات اوراق بدهی در روز ابتدایی هفته 47 درصد از معاملات بازار سهام را شامل می‌شد. روز یکشنبه 41 درصد از معاملات بازار به اوراق اختصاص داشت. روز دوشنبه سهم اوراق به 91 درصد رسید و روز سه‌شنبه با رقم 6 هزار و 852 میلیارد تومانی به 39 درصد کاهش یافت. در آخرین روز کاری هفته اخیر ارزش معاملات اوراق به 6 هزار و 851 میلیارد تومان رسید که 44 درصد از معاملات بازار را شامل شد.

بنابر هر چند مجموع ارزش معاملات اوراق بدهی در هفته اخیر کمتر بود اما سهم اوراق افزایش یافت. میانگین ارزش روزانه معاملات اوراق نسبت به هفته پیشین افت 41 درصدی داشته است. از سوی دیگر، در هفته اخیر شاهد کاهش ارزش معاملات خرد سهام بودیم، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 6 هزار و 709 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 26 درصدی داشت.

چرا بازار ریخت؟

همایون دارابی با بیان اینکه بخشی از سقوط بورس تحت تاثیر توقف عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین تثبیت نرخ ارز نیمایی بود که با تاخیر اجرا شد، افزود: بازار در شرایط کنونی نگران سرنوشت نرخ سود بانکی، نرخ ارز نیمایی و ... است و از آنجایی که در هفته گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بورس خارج شده و وارد بازار سکه، دلار و خودرو شده ادامه این روند به ضرر اقتصاد خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه سهامداران از وعده‌هایی که برای بازار داده شده ناامید هستند، اظهار کرد: وقتی مردم می‌توانند به راحتی با معامله سکه یا دلار به سود برسند چرا باید در بازار سهام بمانند، همانطوری که دیده شد بسیاری از افراد در صف‌های فروش سهام خود را فروخته‌اند.

دارابی با تاکید بر اینکه سقوط بازار هیچ ارتباطی با حوادث خرابکارانه ندارد، اظهار کرد: همانطوری که این حوادث در بازارهای موازی تاثیری نداشته است پس نمی‌تواند عامل سقوط بورس هم باشد.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه اصلاح کنونی با سیاست‌های اشتباه به بورس تحمیل شده است، اظهار کرد: بازار ملک و ... تابع هیچ قانونی نیست، به همین دلیل است که می‌بینیم بازدهی این بازار مثبت بوده و جریان پول هم به این سمت می‌رود، اما وقتی یک مصوبه باعث تغییر ۲۰ هزار میلیارد تومانی در زیان یک خودروساز می‌شود یا مصوبه درباره تثبیت قیمت ارز سامانه نیما حاشیه سود شرکت‌های صادراتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد همین مساله عاملی برای خروج سرمایه از بازار بورس می‌شود.

دارابی با بیان اینکه خرید سهام با وضعیت تولید شرکت‌ها ارتباط دارد، اظهار کرد: بازگشت سرمایه‌گذاران به بورس نیازمند اصلاح اشتباهات اخیر است و تا زمانی که دولت ۴ موضوع قیمت ارز، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ خوراک، نرخ سود بانکی و ... را اصلاح نکند بازار همچنان شرایطی نوسانی خواهد داشت.

او درباره بازگشت قوی شاخص کل بورس اظهار کرد: در سال‌های گذشته بازار بعد از چند مرحله رشد دوباره به کف قیمت برگشته و حتی کف‌های جدید ساخته است، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که با وجود تورم در بازارهای موازی بار دیگر شاخص به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برگردد. در شرایطی شاخص به یک‌باره روندی نزولی گرفته که تمام بازارها همچنان روی قیمت‌های قبلی باقی مانده‌اند و عملا هیچ توجیهی برای نوسان رو به پایین شاخص ندارد و به نظر می‌رسد سناریویی پشت افت شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد وجود دارد.

در هفته‌های جاری تناقض در سیاست‌گذاری مسوولان روی افت بازار تاثیر گذاشته است و به نظر می‌رسد دولت به اقتضای وضعیت مالی‌اش به گونه‌ای تصمیم می‌گیرد که منافعی عاید خودش شود، به عبارت دیگر عمدی در نوسان شاخص نیست اما رویه به گونه‌ای پیش گرفته شده که شاخص کنترل شود

 

ارسال نظر