رویداد

۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۰۱:۵۷:۰۷
کد خبر: ۱۹۳۶۰۹

سرکوب نرخ سود بازار  شبانه ادامه دارد 

نرخ بهره بین بانکی در هفته آخر مهر ماه با ۰،۰۳ واحد درصد کاهش به ۲۰،۸۶ درصد رسید تا سرکوب آن در کانال ۲۰ درصدی ادامه یابد.  به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آخرین به‌روزرسانی بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی، این نرخ در آخرین هفته مهر ماه نزولی شده است. بر این اساس نرخ بهره در بازار بین بانکی نسبت به هفته گذشته با کاهش ۰،۰۳ واحد درصدی همراه شد و رقم ۲۰،۸۶ درصد را ثبت کرد. به این ترتیب نرخ سود بین بانکی روند نوسانی خود را برای سومین هفته متوالی حفظ کرد و سرکوب آن در محدوده ۲۰ درصد ادامه یافت.

   سرکوب ادامه‌دار نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بین بانکی این هفته در شرایطی افت کرد که هفته گذشته را با رشد اندک ۰،۰۱ واحد درصدی گذرانده بود. پیش از آن نیز سود بازار بین بانکی در هفته دوم مهر ماه، از ۲۰،۹ درصد به ۲۰،۸۸ درصد کاهش یافته بود. به زعم کارشناسان این رفت و آمد نرخ بهره بین بانکی در شرایطی است که با تورم‌های کنونی در اقتصاد ایران، این نرخ باید در محدوده‌هایی بالاتر از ۲۴ درصد باشد. با این وجود ۱۲ هفته است که بانک مرکزی سود بین بانکی را در کانال ۲۰ درصدی سرکوب کرده و اجازه رشد این نرخ را نمی‌دهد.

   چاره‌ای جز پول‌پاشی نیست

این سرکوب سود بین بانکی باعث شده که بانک مرکزی برای تامین منابع بانک‌ها چاره‌ای جز تزریق منابع خود به بازار بین بانکی نداشته باشد. بدیهی است که این پول پاشی که در سال ۱۴۰۱ به اوج خود رسیده است، رشد نقدینگی را در پی خواهد داشت. عاملی که موتور پیشران افزایش نرخ تورم است. به عبارت دیگر، بانک مرکزی که باید هدف کنترل نرخ تورم را دنبال کند، با اقدامات خود اقتصاد کشور را در مسیری قرار داده که رشد تورم را در پی دارد.

   چرا سود سپرده تغییر نمی‌کند؟

سرکوب نرخ بهره بین بانکی تنها سیاست بانک مرکزی نیست که عواقب تورمی را برای اقتصاد ایران در پی دارد. بانک مرکزی در شرایط کنونی تورم کشور همچنان نرخ بهره وام و سپرده را ثابت نگه داشته و اجازه تغییر آن را صادر نمی‌کند. حتی در مرداد ماه امسال که بخش عمده بانک‌های خصوصی و دولتی در اقدامی خود جوش و بدون مجوز، سود سپرده‌های خود را افزایش دادند، بانک مرکزی به سرعت وارد ماجرا شد و به مخالفت با این افزایش پرداخت. در واکنش به این افزایش سود توسط بانک‌ها، شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کرد. با این وجود افزایش سود سپرده در این جلسه تصویب نشد تا این موضوع به کل منتفی شود. پس از آن بود که بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، با دیگر بر لزوم رعایت سقف سود سپرده توسط بانک‌ها تاکید و اعلام کرد که مدیران بانک‌های متخاطی به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی خواهند شد.

تکرار سرنوشت تسهیلات ساخت مسکن برای بافت فرسوده

گروه راه و شهرسازی|بی میلی یا ناتوانی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن، دامن بافت‌های فرسوده را هم گرفت. آنگونه که مهدی هدایت، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران، گفته بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات به متقاضیان امتناع می‌کنند. انتقاد و گلایه مسوولان از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرح انبوه‌سازی دولت نیز طی ماه‌های گذشته همواره در رسانه‌ها انعکاس یافته است. در تازه‌ترین اظهارنظر در این باره، هفته گذشته محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که «بانک‌ها کمتر از ۲ درصد به تکلیف خود در پرداخت وام مسکن عمل کردند» به گفته او، بانک‌ها مکلفند 360 هزار میلیارد تومان در سال اول به حوزه مسکن تسهیلات پرداخت کنند که متاسفانه جز بانک مسکن سایر بانک‌ها کمتر از 2 درصد به وظیفه خود در پرداخت تسهیلات عمل کردند، این به معنی نبود اراده جدی در بانک در حوزه تسهیلات مسکن است. رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدواریم در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس‌جمهور، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن شوند چراکه مردم ثبت نام و آورده اولیه خودشان را نیز واریز کرده‌اند، اگر مشکلات تسهیلات بانکی حل شود شاهد نتیجه گرفتن قانون جهش تولید مسکن خواهیم بود.

   پایان سقف اعتباری

هدایت نیز دیروز تصریح کرد: بیش از دو ماه است که سقف اعتباری قبلی وام به پایان رسیده و در حال حاضر بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات به متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده امتناع می‌کنند که این موضع با سیاست دولت در بحث مسکن هم راستا نیست. به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری از سوی سازمان نوسازی شهر تهران، اخیراً بسته تشویقی جدید نوسازی مورد تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گرفت و ابلاغ شد، به تأثیرات مثبت تسهیلات و مشوق‌های نوسازی در رونق ساخت و ساز مسکن، افزایش صدور پروانه و افزایش سرعت نوسازی در سال‌های گذشته اشاره کرد و بر ضرورت همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نوسازی تأکید کرد. سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران متذکر شد: اکنون که پس از چندین سال دوباره مشوق‌های نوسازی عملیاتی و ابلاغ شده است، خواستار ورود جدی وزیر محترم اقتصاد، بانک مرکزی و بانک مسکن به موضوع ارایه تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده و فعال شدن مجدد ردیف اعتباری مربوطه هستیم تا متقاضیان وام نوسازی در بانک‌ها سرگردان و معطل نشده و روند ساخت و ساز و نوسازی در بافت‌های فرسوده دچار وقفه نشود. به گفته هدایت، اعطای یک طبقه تراکم تشویقی به پروژه‌های بیشتر از ۱۰۰ مترمربع، اجازه ساخت حداکثر ۴ طبقه برای املاک بین ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع که امکان تجمیع ندارند، اعطای یک طبقه تشویقی مازاد به پروژه‌های تجمیعی بیشتر از ۴۰۰ مترمربع در صورت دسترسی به معبر ۸ متری و افزایش مساحت معبر بن بست در پروژه‌های تجمیع به مساحت ملاک تراکم (ضمن واگذاری رایگان بن بست از سوی شهرداری تهران)، ضوابط ویژه پارکینگ متناسب با ویژگی‌های پروژه و نیز در پهنه‌های مختلط مسکونی-خدماتی محله‌ای و ناحیه‌ای از جمله اهم مفاد بسته تشویقی جدید نوسازی است.

 

ارسال نظر