بررسی بازار طلا و ارز در هفته گذشته/ ربع سکه در صدر لیست بازدهی هفتگی ایستاد+ نمودار

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۸۰۷
بررسی بازار طلا و ارز در هفته گذشته/ ربع سکه در صدر لیست بازدهی هفتگی ایستاد+ نمودار

دلار تهران در هفته قبل از لاک احتیاطی خود خارج شد و با نیامدن سلطان عمان به تهران و افزایش اختلافات میان ایران و طالبان درباره حقابه ایران افزایش پیدا کرد. در ادامه بازار، معامله گران افزایشی به خاطر نشست شورای وزیران اروپا و مصاحبه بورل درباره بسته تحریمی جدید علیه ایران در روز دوشنبه گارد صعودی گرفتند، ولی در نهایت در ادامه هفته تب معامله گران افزایشی بازار فروکش کرد و با خبر سفر سلطان عمان به ایران در هفته آتی و اظهارات وزیر امور خارجه درباره پیشرفت رایزنی‌ها درباره برجام قیمت‌ها دچار اصلاح شدند.

به گزارش اکوایران در پایان هفته قبل با توجه به افزایش حباب درهم و سکه از احتمال افزایشی شدن دلار گفته شد. در این گزارش ضمن بررسی بازدهی دلار در هفته جاری، میزان حباب درهم و سکه و رفتار آن را بررسی کردیم.

رفتار درهم چگونه بود؟

درهم نشان دهنده تقاضای بنیادی ارز در بازار است، امارات به عنوان مرکز ری اکسپورت کالا‌ها در منطقه از دیرباز برای بازار ارز اهمیت داشته، زیرا کشور‌های زیادی کالا‌های خود را به امارات ارسال و از آنجا به سایر نقاط جهان صادر می‌کنند. نسبت ثابت برابری درهم به دلار که در طول زمان تغییری نمیکند نیز به جذابیت تجارت با درهم افزوده و در شرایط تحریمی دلار، استفاده از آن را افزایش داده است. بازار امارات و درهم اکنون از ارز‌های مورد توجه روسیه در شرایط تحریمی هم هست و این کشور نیز بخشی از پول نفت خود را به درهم دریافت می‌کند و امارات هم به یکی از اصلی‌ترین مراکز پذیرش سرمایه روس‌ها تبدیل شده است.

با توجه به اهمیتی که برای درهم ذکر شد، معامله گران از گذشته برای پیش بینی قیمت دلار حباب درهم را بررسی می‌کردند و در قیمت معاملاتی دلار در روز بعد حباب درهم را در نظر می‌گرفتند، حباب منفی درهم سیگنال کاهشی به دلار آزاد می‌داد و بررسی آن در مسیر‌های صعودی و نزولی دلار ابهام را برای معامله گران کمتر می‌کند.

در نموداری (نمودار زرد) حباب درهم در روز‌های هفته‌ی جاری را برآورد کرده‌ایم.

در نمودار آبی هم به ترتیب از چپ به راست میانگین حباب درهم در بازه شش ماهه، سه ماهه، بیشترین و کمترین مقدار حباب در بازه شش ماهه و میانگین ماهانه و هفتگی درهم آورده شده است.

نمودار بررسی حباب درهم

بررسی دو‌نمودار و مقایسه آنها با هم نشان می‌دهد که حباب درهم در هفته جاری در تمام روز‌ها بالاتر از میانگین شش ماهه و سه ماهه قرار داشته که انتظارات صعودی بلند مدت در بازار ارز را توجیه می‌کند. در روز‌های ابتدایی هفته حباب درهم روند افزایشی به خود گرفته که با روند افزایشی قیمت دلار متناسب است در ادامه در روز‌های دوشنبه و سه شنبه همزمان با ثبت قله هفتگی دلار حباب درهم کمترین میزان هفتگی خود را ثبت کرده است و در نتیجه پتانسیل افزایشی بازار به پایان رسیده و قیمت دلار وارد فاز نزولی شده است.

در روز پنجشنبه حباب درهم کمتر از میانگین حباب هفتگی است که به عنوان نشانه‌ای از فروکش کردن انتظارات افزایشی دلار در هفته جاری تلقی می‌شود و سیگنال افزایش قیمت دلار از جانب درهم را صادر نمی‌کند با توجه به روند حباب درهم، قیمت دلار در روز شنبه صبح پتانسیل افزایش را ندارد.

حباب سکه چه می‌گوید؟

حباب سکه در شش ماهه گذشته در بازه ۶.۹ تا ۳۱.۵ درصدی نوسان کرده است، معامله‌گران اصلی سکه با بررسی میزان حباب سکه اقدام به خرید و فروش می‌کنند و در سقف‌های حباب با توجه به اخبار غالبا فروشنده هستند، ولی روند صعودی حباب سکه (نمودار آبی) در شش ماه گذشته نشان دهنده انتظارات صعودی در بازار سکه است که خریداران با پذیرش ریسک بیشتر حباب حاضر به خرید سکه شده اند.

نمودار بررسی حباب سکه

انتظارات در بازار سکه در هفته جاری صعودی بوده است، زیرا میانگین حباب هفتگی سکه از میانگین شش ماهه تا یک ماهه حباب بیشتر بوده است، ولی بررسی حباب سکه در طول هفته با سقف حباب در بازه شش ماهه نشان میدهد که بازار با وجود انتظارات افزایشی معقول عمل کرده و معاملات هیجانی در بازار سکه وجود نداشته است. چرا که سقف و کف حباب سکه در هفته جاری فاصله سه درصدی دارد یعنی نوسان زیادی نداشته و با سقف حباب در شش ماه گذشته فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد.

چون قیمت ذاتی سکه وابسته به قیمت دلار آزاد و اونس طلا است به نظر می‌رسد حباب سکه در پایان هفته بیشتر از میانگین هفته است که با توجه به روند قیمت سکه و اونس طلا به نظر می‌رسد ناشی از مقاومت فروشندگان برای فروش قیمت سکه در قیمت‌های پایین‌تر با توجه به کاهش قیمت اونس است، به نظر می‌رسد معامله گران سکه دلشان نمی‌آیند همراه با اونس اصلاح کنند و چشمشان بیشتر به سفر سلطان عمان و قیمت دلار است تا برای ادامه مسیر تصمیم گیری کنند.

بازدهی در بازار ارز و طلا چگونه بود؟

دلار تقریبا بیشتر آنچه که در میانه هفته کسب کرده بود را در پایان هفته از دست داد و بازدهی کمتر از یک درصدی را کسب کرد، ولی سکه امامی بازدهی ۳.۶ درصدی را کسب کرد و دارندگان ربع سکه با پرچم‌داری کسب سود به بازدهی ۵.۲ درصدی رسیدند. خریداران طلای هجده عیار، ولی در این هفته مانند معامله گران دلار به سود کمتر از یک درصد راضی شدند و نسبت به اخبار موجود درباره دلار و اصلاح احتمالی اونس طلا احتیاط کردند.

بازدهی مثبت سکه امامی و ربع سکه در دومین هفته که بازار ارز با خبر سفر پادشاه عمان مواجه شده نشان میدهد که اثر این سفر در این هفته کمی پیشخور شده و ترس معامله گران از اصلاح قابل توجه دلار در نتیجه این سفر تا حدودی فروکش کرده است، به نظر می‌رسد معامله گران حالا بیشتر منتظر نتیجه سفر پادشاه عمان هستند تا درباره موقعیت اصلی خرید و فروش تصمیم گیری کنند.

 

ارسال نظر