پای وعده میلیونی مسکن لنگ می‌زند

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۹:۵۴:۲۷
کد خبر: ۱۹۷۰۳۳
پای وعده میلیونی مسکن لنگ می‌زند

در گزارشی که در این زمینه منتشر شده، اعلام شده است: تاکنون ۸۰۵‌هزار و ۷۶۵ نفر در طرح نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کردند. همچنین از انعقاد قرارداد پرداخت تسهیلات با ۲۰۴‌هزار و ۲۱۲ واحد به مبلغ ۶۹‌هزار و ۴۷۵ میلیاردتومان خبر داده شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس این گزارش، مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده ۴۷‌هزار و ۲۱۶ میلیاردتومان است که از این میزان تسهیلات، ۳۰‌هزار و ۱۷۲ میلیاردتومان از محل تسهیلات و ۱۷‌هزار و ۴۴ میلیاردتومان از محل آورده واریز شده است. تاکنون نیز با ۲۰۴‌هزار و ۲۱۲ واحد به مبلغ ۶۹‌هزار و ۴۷۵ میلیاردتومان قرارداد منعقد شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، آمار اعلام شده از سوی بانک تخصصی حوزه مسکن نشان‌دهنده دو نکته مهم در خصوص وضعیت پیشرفت طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است. نکته اول مربوط به آمار واقعی از روند پیشرفت این طرح است. با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین منابع تامین مالی ساخت این واحدها، تسهیلات بانکی است، آمار بانک تخصصی حوزه مسکن نشان می‌دهد، تنها به حدود ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی از این طرح تاکنون وام پرداخت شده است.

از آنجا که این بانک بیشترین سهم و بالاترین عملکرد به لحاظ وام‌دهی برای اجرای این برنامه را دارد و همچنین آماری از عملکرد سایر بانک‌ها در این زمینه اعلام نشده است می‌توان گفت، آمار پرداخت وام طرح نهضت ملی مسکن تاکنون عملا معادل حدود یک‌پنجم کل واحدهایی است که باید در سال اول، ساخته می‌شده است. از سوی دیگر، تعداد متقاضیان پای کار این طرح نیز هنوز به یک میلیون متقاضی نرسیده است. بر اساس آنچه اعلام شده است حدود ۸۰۰هزار متقاضی این طرح اقدام به افتتاح حساب در بانک عامل بخش مسکن کرده‌اند، این در حالی است که بیش از یک سال از آغاز ثبت‌نام برای طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال سپری شده است. همچنین، تعداد وام‌های پرداختی تاکنون، معادل حدود یک‌چهارم تعداد متقاضیان پای کار این طرح و افرادی است که اقدام به افتتاح حساب و واریز آورده اولیه خود برای این واحدها کرده‌اند.

 

ارسال نظر