ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید خانه کدام است؟

۱۴۰۱/۱۰/۰۹ - ۱۶:۰۰:۰۲
کد خبر: ۱۹۵۹۲۰
ارزان‌ترین منطقه تهران برای خرید خانه کدام است؟

آخرین آمار بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن حکایت از افزایش معاملات و افزایش قیمت‌ها دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، متوسط قیمت مسکن به ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. در آبان ماه حدود ۸۰۰۰ قرارداد خرید و فروش آپارتمان منعقد شده و بیشترین معاملات در مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۷ و ۸ بوده است. بیشترین رشد معاملات مسکن متعلق به منطقه ۱۹ بوده که حدود ۱۳۰ درصد رشد معامله داشته است.

منطقه ۲۲ و ۱۷ با رشد ۷۹.۶۹ درصدی و ۶۲.۳۹ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار داشته‌اند، مناطق ۱۲، ۹، ۴، ۲۱، ۱۳، ۶، ۲، ۱۵، ۷، ۱۸ و ۸، رشد معاملاتشان بیش از رشد متوسط ثبت شده در ماه آبان ماه بوده است.

همچنین رشد ماهانه تعداد معاملات در مناطق ۱۰، ۳، ۱۴، ۵، ۲۰، ۱، ۱۱ و ۱۶ زیر متوسط رشد متوسط بوده، منطقه ۱۶ با رشد حدود ۱۷ درصدی معاملات کمترین رشد خرید و فروش مسکن را به خود اختصاص داده است.

در این ماه رشد قیمت مسکن ۶.۸۲ درصد بوده که منطقه ۲۰، ۱۲، ۴، ۱۹، ۲۱، ۳، ۱۸، ۱، ۱۷، ۲ و ۹، افزایش قیمت بیشتری را پشت سر گذاشته‌اند. در این ماه خانه‌های معامله شده در منطقه ۱۱، کاهش قیمت ۴.۸۵ درصدی را نیز ثبت کرده‌اند. همچنین مناطق ۸، ۱۶، ۲۲، ۷، ۱۴، ۶، ۱۰، ۱۳، ۵، ۱۵ و ۱۱ کمتر از متوسط رشد ماهانه قیمت مسکن افزایش قیمت داشته‌اند.

علت تفاوت نظر مشاوران املاک با آمارهای رسمی درباره رشد معاملات مسکن چیست؟

چرا با وجود گلایه مشاوران املاک از توقف خرید و فروش مسکن آمارهای رسمی حکایت از رشد بالای معاملات دارد. یک فعال بازار مسکن معتقد است نمی‌توان با پرس‌وجو از مشاوران املاک در خصوص رونق بازار اظهارنظر قطعی کرد زیرا به دلیل افزایش دفاتر مشاور املاک ممکن است در سال سهم هر کدام کمتر از ۵ معامله مسکن باشد بنابراین رضایتی از رونق بازار نداشته باشند اما آنچه که در مورد توجه است معاملات ثبت شده است.

همچنین افزایش قیمت‌ها توسط فروشندگان ملاک ارزیابی برای افزایش قیمت مسکن نیست بلکه نرخی که بر اساس آن معامله به ثبت می‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد.

برخی مشاوران املاک معتقدند تفاوت دیدگاه خریداران و فروشندگان باعث شده کمتر معامله‌ای به ثبت برسد. فروشندگان قیمت‌های خود را به شدت افزایش داده و خریداران به دلیل رکود بازار منتظر کاهش قیمت و عقب‌نشینی فروشندگان هستند، فروشندگانی که انگیزه چندانی هم برای فروش ندارند زیرا به اعتقاد آنها در حال حاضر بازار مسکن یکی از امن‌ترین بازارهاست.

 

ارسال نظر