مانعی دیگر در مسیر تاکسی‌های اینترنتی

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۸:۴۰:۲۶
کد خبر: ۱۹۵۸۷۰
مانعی دیگر در مسیر تاکسی‌های اینترنتی

گروه راه و شهرسازی| با گذشت کمتر از یک هفته از اعلام ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع 800 متری فرودگاه امام توسط دادستانی، پلیس راهور نیز جابه‌جایی مسافر بین‌شهری توسط تاکسی‌های اینترنتی را ممنوع اعلام کرد.

پلیس راهور همچنین اعلام کرده از تردد خودروهای پلاک شخصی حامل مسافر، جلوگیری خواهد کرد. در نامه پلیس راهور تصریح شده فعالیت به عنوان راننده در جاده‌های کشور نیازمند طی مراحل قانونی و گرفتن برخی مجوزها است که برخی از این مجوزها را هیچ یک از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی ندارند.

به گزارش «تعادل»، از آنجا که قیمت تاکسی‌های اینترنتی نسبت به تاکسی‌های بین شهری یا تاکسی‌های فرودگاه امام، برای مسافران مناسب‌تر است، و به همین دلیل، مسافران سفر با تاکسی‌های اینترنتی را ترجیح می‌دهند، بازار تاکسی‌های بین شهری و فرودگاهی کساد به نظر می‌رسد. این در حالی است که به دلیل تورم، هزینه تعمیر و نگهداری خودروها به ویژه تاکسی‌های فرودگاه که اغلب خارجی هستند، بسیار بالا است و با وجود کاهش درآمدهای آنان، ادامه فعالیت آنها به صرفه نیست.

از این رو، به نظر می‌رسد، مسوولان راه حمایت از تاکسی‌های فرودگاهی یا بین شهری را در حذف تاکسی‌های اینترنتی از بازار اختصاصی فرودگاه و بین شهری جست‌وجو کرده و می‌کنند. البته هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروهای شخصی مورد استفاده در تاکسی‌های اینترنتی به نسبت بالا است اما از آنجا شاغلان در این حرفه از سر ناچاری و به عنوان شغل دوم و سوم و به صورت موقت در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، با انجام این هزینه‌ها کنار می‌آیند یا اساسا تلاشی برای زیباسازی و ایمنی خودرو انجام نمی‌دهند.

فرودگاه امام در انحصار کامل تاکسیرانی

پیش از این، در روز جمعه اخیر، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از دستور دادستانی برای ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع ۸۰۰متری این فرودگاه خبر داد. این در حالی است که بسیاری از مسافران به دلیل در دسترس بودن و همچنین قیمت‌های مناسب تاکسی‌های اینترنتی، استفاده از این تاکسی‌ها را به تاکسی‌ها متعلق به تاکسیرانی ترجیح می‌دهند.

به گفته برخی از نمایندگان مجلس، منع تاکسی‌های اینترنتی از ورود به شعاع 800 متری در ورودی فرودگاه امام اجحاف در حق مسافران است. سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) دراین رابطه اظهار کرد: در بازدید معاون دادستانی از فرودگاه امام(ره) مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه امام مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس با دستور معاون دادستانی، مکانی در شعاع 800متری فرودگاه امام مشخص شده است تا رانندگان تاکسی اینترنتی تپسی و اسنپ از آن برای سرویس‌دهی به مسافران استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با شرکت‌های مذکور جلسه هماهنگی نهایی را طی هفته جاری برگزار می‌کنیم، افزود: نظر شهر فرودگاهی امام(ره) هم همین بود که مکانی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ مشخص شود تا مانع فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاه نشوند که ساعت‌ها در نوبت برای انجام یک سرویس هستند.

اجحاف در حق مصرف‌کننده است

در همین حال، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: ایجاد محدودیت برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در محدوده فرودگاه هم اجحاف در حق مصرف‌کننده است و هم باعث تشدید مشکلات در حوزه حمل و نقل خواهد شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: ممکن است تخلف‌هایی از سوی رانندگان شرکت‌های اینترنتی که به تازگی وارد این حوزه شدند، سر بزند اما فعالیت رانندگان در بستر این پلتفرم‌های اینترنتی بخش قابل توجهی از مشکلات مردم را حل کرده است؛ البته اخیرا یک افزایش قیمتی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی رخ داده که باید بر روی آن نظارت شود، اما ایجاد محدودیت برای آنان عملا باعث می‌شود مشکلات این حوزه تشدید شده و در حق مصرف‌کننده اجحاف صورت گیرد.

با ایجاد انحصار مشکلات تشدید می‌شود

وی تاکید کرد: در هر جایی که ما انحصار گذاشتیم و محدودیت ایجاد کردیم مشکلات تشدید شده است. مثال بارز آن نیز صنعت خودرو است. این مجلس دو سال است که تلاش می‌کند تا

واردات خودرو انجام شود. یا قوانین آن به هر دلیلی در نهادهای نظارتی رد می‌شود یا اینکه امسال که دولت مکلف به واردات بر تعادل‌سازی قیمت‌ها شد هنوز که هنوز است با گذشت 10 ماه واردات صورت نگرفته است. انتظار می‌رود مسوولان با یک ظرافت و دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنند. ایجاد انحصار همواره به ضرر مصرف‌کننده است.

پاتک به انحصارگرایی تاکسی‌های فرودگاه امام(ره) 

در تحولی دیگر، دوشنبه هفته جاری بازرس‌کل امور راه و شهرسازی از ورود سازمان بازرسی کل کشور به افزایش قیمت نامتعارف تاکسی‌های فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد. مساله‌ای که نشانه‌ای از پاتک به انحصارگرایی تاکسی‌های فرودگاهی تعبیر می‌شود.

سید اکبر حسینی موخر، بازرس‌کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نامه این سازمان به سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مبنی بر گله‌مندی مسافران از افزایش سرسام‌آور کرایه حمل و نقل عمومی بیان کرد: جابه‌جایی مسافران فرودگاه امام خمینی (ره) از طریق شرکت‌هایی نظیر سیر و سفر، رویال سفر و ... و با استفاده از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی و مسافربران شخصی صورت می‌پذیرد که اخیراً بر اساس تصمیم اتخاذ شده در آن شرکت، ورود تاکسی‌های اینترنتی به بهانه حفظ امنیت و ایمنی مسافران به محدوده فرودگاه ممنوع شده است.

وی گفت: اتخاذ این تصمیم باعث ایجاد انحصار، کاهش ظرفیت حمل مسافران از فرودگاه و به تبع آن افزایش شدید کرایه حمل و نقل توسط شرکت‌های مزبور و نارضایتی مسافران شده است.

بازرس کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به ماجرای افزایش قیمت تاکسی‌ها خبرداد و افزود: به منظور رعایت حقوق عامه و جلوگیری از نارضایتی عمومی و در اجرای بند (ج) ماده (11) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان به موضوع ورود و طی نامه‌ای خطاب به سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم تاکید کرده است.

حسینی موخر تاکید کرد: در نامه فوق تاکید شده که ضمن حفظ امنیت و سلامت مسافران، خدمت‌رسانی مناسب به مسافران ارایه و از افزایش قیمت نامتعارف هزینه کرایه‌های اخذ شده از مسافران جلوگیری شود. به گفته وی در این نامه بر لزوم برخورد با هرگونه اخلال تاکید و مقرر شده که نتایج اقدامات با قید فوریت به سازمان بازرسی منعکس شود.

 

ارسال نظر