در شهر

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۳۱

آرادکوه منتقل نمی‌شود  دفن زباله را صفر کنیم  

نایب‌رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: آرادکوه حدود ۵۰ سال پیش و پیرو مطالعات انتخاب شده است. در این محل نفوذپذیری خاک بسیار پایین است و شورآباد است و امکان رویش درختان و گیاهان اغلب به دلیل شوری بالای خاک در مکانی که آرادکوه احداث شده وجود ندارد، لذا انتقال آرادکوه منتفی است.  مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره دستور رییس‌جمهور سابق ایران مبنی بر جابه‌جایی آرادکوه که با مخالفت شهرداری تهران روبرو بود، اظهارکرد: احتیاجی به انتخاب محل جدید برای دفن نداریم، اما ایده آل ما در بحث ساماندهی پسماند در سطح شهرداری تهران این است که دفن را به صفر برسانیم. لذا قسمتی از زباله که قابل بازیافت است، وارد چرخه بازیافت می‌شود. بخش زباله‌تر باید تبدیل به کمپوست شود و بخشی از زباله خشک که قابل بازیافت نیست، باید توسط زباله سوزها به انرژی تبدیل شود و این امکان که به دفن صفر برسیم، وجود دارد. در حال حاضر تفکیک زباله در تهران انجام می‌شود، دستگاه زباله سوز هم فعال است و کمپوست هم در حال تولید است، اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

تشکری هاشمی: املاک شهرداری واگذار نشده است

سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با مهر، درباره املاک واگذار شده و در دست غیر شهرداری و نحوه اقدام مدیریت شهری ششم در این زمینه گفت: در شورای قبلی یک فضاسازی سنگین و غیر واقعی در این زمینه صورت گرفت و اعلام شد که املاک در اختیار شهرداری به غیر واگذار شده اما هیچ جزییاتی از این ماجرا مطرح نشد. شاید بتوان گفت که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آن املاک در اختیار واحدهای مختلف خود شهرداری بود.

عضو شورای شهر افزود: برخی از املاک نیز طبق قانون شهرداری در اختیار مجموعه‌هایی ازجمله مساجد، سراهای محلات، ان جی اوهای ارایه‌دهنده خدمات شهری بود که شهرداری باید از آنها حمایت می‌کرد. تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه املاک مذکور به این مراکز واگذار نشده بود بلکه آنها از حق بهره‌برداری آن استفاده می‌کردند، تصریح کرد: موارد معدودی نیز بود که کسانی به عنوان خانه سازمانی و غیره این املاک را گرفته بودند که خوشبختانه این موارد نیز تعیین تکلیف شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر به آن مفهوم، املاک تصرفی نداریم خاطرنشان کرد: اما حتماً و قطعاً با دقت این موضوع باید توسط شورا پیگیری شود تا در صورتی که جایی به صورت غیرقانونی ملک شهرداری را تصرف شده و طبق آنچه در قانون تعیین شده، عمل نمی‌شود به شهرداری بازگردانده شود. رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با اشاره بر برخی املاک در دست نهادها بیان کرد: برخی املاک نیز طبق قانون در اختیار مجموعه‌هایی بوده که به عنوان مثال یکی از آنها در اختیار یک ان جی او ارایه‌دهنده خدمات به معلولین بود. این قشر به دلیل محرومیت‌های خود نیاز به پشتیبانی داشته و طبق قانون باید از آنها حمایت شود این در حالی است که ملک در اختیار اینان جی او، از آن گرفته شده است. تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه با بازپس‌گیری املاک ارایه‌دهنده خدمات به مردم، قرار است چه استفاده‌ای از این املاک شود، اظهار کرد: بخشی از مردم شهر معلولین نیازمند به حمایت هستند و این امر باید بدون سیاسی کاری و بدون ورود به یک فضای غیر متعارف انجام شود. وی تاکید کرد: باید از شهرداری بخواهیم که اگر ملکی به صورت غیرقانونی واگذار شده، به شهرداری بازگردانده شود اما اگر واگذاری در راستای ماموریت‌های شهرداری است، مورد حمایت نیز قرار بگیرد. چراکه به عنوان مثال وقتی مسجد را خالی کردیم و آن را از مردم گرفتیم سپس قرار است در آن ملک چه کار کنیم. این موضوع در خانه‌های محلات، سلامت و اسباب بازی نیز به همین شکل است و برخی از این موارد از این مجموعه‌های خدماتی باز پس گرفته شده است. عضو شورای شهر با بیان اینکه برخی املاک به‌طور قانونی در اختیار نهادها بوده اما آنها را املاک واگذار شده اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: شهرداری باید برخی از این ساختمان‌ها را طبق قانون به راهنمایی و رانندگی بدهد، در واقع طبق مصوبه قانونی کشور به جز سلاح، مهمات و نیروی انسانی، تمام پشتیبانی از راهنمایی و رانندگی ازجمله ساختمان‌های اداری وظیفه شهرداری است.

 

ارسال نظر