کنایه دو مقام به خودروسازان

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۰۵:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۱۸
کنایه دو مقام به خودروسازان

«خودروهای تیبا یک و دو، ساینا، پژو405 و سمند» از جمله خودروهایی هستند که تولید آنها متوقف شده و حال به گفته متولی استاندارد، هریک از خودروهای تولیدی دیگر که استانداردهای مورد نیاز در آنها رعایت نشود، به سرنوشت پنج خودروی مذکور دچار می‌شوند و تولید آنها متوقف می‌شود.

اسلام‌پناه یک‌بار دیگر به شرکت‌های خودروسازی اولتیماتوم داده و گفته که باید همگی به قوانین استاندارد خودرو پایبند باشند و برای نظارت بر استاندارد با هیچ خودروسازی تعارف نداریم و رعایت قوانین اجباری است.

او دراظهاراتی دیگر گفته که سازمان استاندارد خطوط قرمزی را در حوزه استاندارد کالاها برای خود ترسیم کرده که تحت هیچ شرایطی از آن کوتاه نمی‌آید چراکه کیفیت کالا و خدمات، حق‌الناس است و رضایت مردم در اولویت قرار دارد.

رییس سازمان ملی استاندارد از احتمال توقف تولید خودروهای بیشتر خبر داد و متذکر شده که حوزه قطعات خودرو رها شده و حتی خودروی نویی که از کارخانه بیرون می‌آید، دو تا سه ماه بعد به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تغییر دارد.

درهمین حال، رییس پلیس راهور هم در اظهاراتی کنایه آمیز عنوان کرده که تصادفات عراق ۳.۵ برابر ایران است، اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌ها است و این موضوع تنها به دلیل خودرو‌های ایمن است!

تولید خودروهای بیشتری متوقف می‌شود

رییس سازمان ملی استاندارد دریک برنامه تلویزیونی به روند توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور اشاره کرد. مهدی اسلام پنابا اشاره به توقف تولید پنج خودرو در یک سال گذشته، گفت: با توافقاتی که با وزارت صمت کردیم، در آینده، تعدادی از خودروهایی که نتوانند عملکرد ایمنی و کیفیت‌های لازم را داشته باشند از رده تولید خارج می‌شوند. البته نباید تعهدی هم برای هیچ شخصی ایجاد شود که نگویند یک تصمیم خلق‌الساعه است. این اتفاق شاید در چند ماه آینده برابر توافق، برنامه‌ریزی، طراحی و معماری که شده به وقوع بپیوندد. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانند با بن سازه‌های جدیدی که وزارتخانه برنامه‌ریزی می‌کند، محصولات جدیدتر، به روزتر و کارآمدتر داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال تعطیلی خط تولید بسیاری از تولیدهایی که سال‌هاست استفاده می‌کنیم، در سال آینده وجود دارد، تصریح کرد: ما برنامه‌ریزی کردیم و برای این کار ساعت‌ها مطالعات کارشناسی، فنی و علمی انجام دادیم. اینکه تولید چه خودروهایی متوقف می‌شود، به وقتش اعلام خواهد شد، اما این پیش خبر را داشته باشید.

خودوری نو بعد از سه ماه به تعمیر نیاز دارد

اسلام‌پناه با بیان اینکه سزا نیست که مردم عملکرد حکومت، دولت و جمهوری اسلامی را با خودرو بسنجند، گفت: جمهوری اسلامی سرشار از افتخارات است اما اگر بخواهد به خاطر یک خودرو مورد مقایسه و ارزیابی قرار بگیرد، این جفا و ظلم است، گله مردم هم به حق است. در حوزه قطعه هم اتفاق خیلی ناگواری سال‌های طولانی شکل گرفته است. حتی خودروی نویی که از کارخانه بیرون می‌آید، دو تا سه ماه بعد به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تغییر دارد. این قطعه از کجا تأمین می‌شود؟ تولید‌کننده این قطعات کجاست؟ حوزه قطعه، حوزه رها شده است.

به گفته وی، از جمله مشکلات این بخش قاچاق قطعه، تولید قطعات زیرپله‌ای و حتی سوءاستفاده از نشانه ملی استاندارد است. قطعات خودرو ۵۴ قطعه استاندارد اجباری داشت، اما هدف‌گذاری در گام اول تا اوایل سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۰۰ قطعه برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات تفاوت نتایج آزمون مراکز معاینه فنی برای خودروهای جاده‌ای است، اظهار کرد: بر اساس مصوبه ۱۵۶۷۸، خودروهای جاده‌ای، تجهیزات آزمون، مراکز معاینه فنی که ویژگی‌ها و روش‌های آزمون را دارند، باید الزامات بازرسی و آیین نامه‌های اجرایی‌اش را عملیاتی کنند که مصوبه هیات وزیران داشت، اما اجرا نمی‌شد. اما حالا اجباری شده است و درواقع نحوه انجام معاینه و صدور گواهی تابع این است.

این مقام مسوول با بیان اینکه اداره این مراکز بر عهده ستاد معاینه فنی است و سازمان ملی استاندارد بر عملکرد آنها نظارت می‌کند، اظهار کرد: در حوزه هوای پاک، یکی از موضوعاتی که این روزها بسیار مورد توجه بوده، بحث همین قانون هوای پاک است. در این راستا سازمان ملی استاندارد برای نخستین‌بار در استاندارد نفت کوره تجدید نظر کرده که یعنی از ۳.۵ درصد به ۰.۸ درصد تغییر داده است.

اسلام‌پناه ادامه داد: از طرفی بر اساس آمار دستگاه‌های مربوطه، منابع متحرک شامل خودروها، موتورها و خودروهای حمل و نقل عمومی فرسوده عمر مشخصی دارند و احتراق ناقص، مصرف بالای آنها، آلودگی خیلی بالایی ایجاد می‌کنند. بنابراین باید اهتمام به خارج از رده کردن اینها وجود داشته باشد. سازمان ملی استاندارد هم به آنها مجوز نخواهد داد.

وی افزود: آن سال‌هایی که باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی این حوزه‌ها می‌شد، وزارت نفت باید این موارد را تجهیز و یورو تولید می‌کرد، اما محقق نشده است. یعنی حوزه‌ها عقب افتادگی دارند، اما آن چه به ما بر می‌گردد، تصویب استانداردها در مورد نفت کوره است. دستگاهی هم که مخالف است، مخالف باشد. این موضوع به کمک وزارت نفت و دیگر اعضای شورای عالی استاندارد در دستور کار قرار خواهد گرفت و استاندارد اجباری در بعضی حوزه‌ها مثل موتورهای دیزل و محلول آبی- اوره‌ای در جهت الزامات کیفی تولیدات داخل و واردات، انجام خواهد شد.

اسلام‌پناه در ادامه توضیح داد: استاندارد اجباری سنجش و نگهداری ایستگاه‌های پایش کیفی هوای محیط نیز تصویب شد و سازمان محیط زیست متولی اجرای این استاندارد و سازمان ملی استاندارد مسوول نظارت بر حسن اجرای استاندارد شد. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهد که این هوای آلوده را استشمام می‌کنیم که یک دفعه و امروز شکل نگرفته است.

تصادفات در عراق ۳،۵ برابر ایران  کشته‌ها نصف!

در همین حال، سردار سید کمال هادیانفر؛ رییس پلیس راه روزگذشته در همایش بانوان فرهنگ‌یار ترافیک اظهار کرد: همه ۳ عامل انسان، راه و وسیله را دخیل در تصادفات می‌دانند، اما باید بگویم که ۵ عامل دخیل در تصادفات است؛ مدیریت و آموزش را هم باید به ۳ عامل دیگر اضافه کرد.

وی افزود: سیاست‌گذاری‌ها، نقش‌ها و تامین منابع را در قانون لحاظ کرده‌اند، اما کافی نیست؛ در قانون پیش‌بینی شده است شورای عالی ایمنی به ریاست رییس‌جمهور برگزار شود.

رییس پلیس راه تصریح کرد: در عراق اصلا گواهینامه رانندگی وجود ندارد و هرکسی که رانندگی بلد باشد از خودرو استفاده می‌کند؛ تصادفات کشور عراق ۳ و نیم برابر ایران است، اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌ها است و این موضوع تنها به دلیل خودرو‌های ایمنی است که دارند.

هادیانفر متذکر شد: سالانه در تصادفات بیش از ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، اگر یک نفر در تصادفات جان خود را از دست بدهد ۸.۳ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.

 

ارسال نظر