اخبار

۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - ۰۲:۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۹۶۰۵۲

واردات تجاری آیفون ۱۴ منتفی است

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد و درباره رجیستری آیفون ۱۴ وارد شده از طریق رویه مسافری نیز هنوز تصمیم گرفته نشده است. به گزارش ایسنا، بالاخره بعد از سه ماه، بخشی از ابهام واردات آیفون ۱۴ حل شد و امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی، گفت که واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد. اما ممکن است آیفون ۱۴ از رویه مسافری وارد شود. اما هنوز تصمیمی برای رجیستر کردن آیفون ۱۴ وارد شده از طریق رویه مسافری گرفته نشده است. بنابراین اطلاعی نداریم که چه اتفاقی قرار است بیفتد. به گفته وی بخشی از این تصمیم‌گیری به عهده وزارت صمت است، اما ارگان‌های دیگر هم دخیل هستند که در مجموع باید بررسی شود و تصمیم نهایی گرفته شود. آیفون ۱۴ در حال حاضر فقط از رویه مسافری یا با سوءاستفاده از این رویه به صورت قاچاق به کشور وارد شده و تاکنون درباره واردات تجاری آن اظهارنظر قطعی نشده بود. اما واردات مسافری هم تاکنون رجیستر نشده است. هر کالایی که از طریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیرقانونی است و رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر مساله این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴، تعیین تکلیف نشده است. البته اگر کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، اجازه استفاده تجاری ندارد و نباید خرید و فروش شود. اما در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد و این کالاها در بازار فروخته می‌شوند. پیش‌تر سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی هشدار داده بود که فروشندگان و مردم از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. چرا که اگر این موبایل‌ها رجیستر نشود، به عنوان دستگاه ثانویه‌ای که در شبکه ارتباطی کشور فعال نخواهد شد، قابل استفاده است. همچنین رییس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران گفته بود که تا این لحظه چون آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است و در حال حاضر عموما سایت‌ها هستند که آیفون ۱۴ خرید و فروش می‌کنند.

علت افزایش قیمت پیاز چیست؟

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم پیاز به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است، گفت: صادرات و دلالان عامل افزایش قیمت پیاز هستند. عبدالرضا جمالی پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علت افزایش قیمت پیاز در بازار اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین علت افزایش قیمت پیاز در بازار مساله صادرات این محصول است و اگر روند صادرات پیاز متوقف شود قطعا شاهد کنترل قیمت این محصول خواهیم بود. وی افزود: ورود دلالان به بازار میوه و تره‌بار به ویژه پیاز نیز یکی دیگر از عواملی است که در این دو هفته اخیر باعث افزایش قیمت این محصول شده است. رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز گفت: در مجموع شرایط بازار میوه و تره‌بار به شکلی شده که هرگاه قیمت محصولی روند رو به رشد به خود می‌گیرد، عده‌ای آن را نگهداری می‌کنند و کمتر روانه میدان می‌کنند تا بیشتر سود کنند و در حال حاضر پیاز نیز چنین وضعیتی دارد. جمالی پور عنوان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پیاز قرمز در بازار اهواز بیش از ۳۰ هزار تومان است و این قیمت در مقایسه با دیگر محصولات بسیار بالا است. قیمت پیاز سفید و زرد نیز به تبع افزایش قیمت پیاز قرمز بالا رفته است. در حال حاضر پیاز به میزان کافی در بازار است و مشکلی در خصوص تامین این محصول در بازار وجود ندارد فقط قیمت آن بالا است که امیدواریم با کنترل صادرات این محصول و جلوگیری از ورود دلالان این قیمت نیز به روال عادی بازگردد. وی گفت: در هفته‌های آینده با برداشت پیاز در برخی از مناطق خوزستان و عرضه آن در بازار قطعا قیمت این محصول کاهش پیدا می‌کند.

آخرین دستاورد‌های فناوری در نمایشگاه کیش

نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار ششم تا نهم بهمن در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش برگزار می‌شود. این رویداد با مشارکت بیش از ۲۸۰ شرکت‌کننده شامل وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، استانداری‌ها، شهرداری تهران، کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها، مناطق آزاد، شهر‌های جدید، بانک‌ها، بیمه‌ها، صنایع سبز، خودروسازها، اپراتورها، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های زیرساخت‌ها و تجهیزات هوشمند در مساحتی بالغ بر ۲۱ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در کیش برگزار خواهد شد. «دولت هوشمند»، «مدیریت شهری هوشمند»، «اقتصاد پایدار، انرژی‌های سبز، اقتصاد پایدار و امنیت در شهر‌های هوشمند» از جمله محور‌های این نمایشگاه است. ارایه آخرین دستاورد‌های فناوری روز حوزه شهر‌های پایدار و هوشمند، بررسی نقش مدیریت ساخت و ساز در توانمندسازی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در راستای هوشمندسازی آن، ایجاد فضا و بستر مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان به منظور بهره‌گیری بیشتر از علوم و فنون روز، ایجاد بستر مناسب برای تبادل دانش و فناوری نو، حفظ سلامت محیط زیست و اکوسیستم زمین، معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های داخلی و خارجی در زمینه حمل و نقل عمومی پایدار و صنایع وابسته، توسعه بازار شهری هوشمند، عقد قرارداد‌های بازرگانی در زمینه شهر‌های هوشمند با شرکت‌ها، گسترش تعامل با سایر کشور‌ها و استفاده از دستاورد‌ها و تجربیات موفق آنها، جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی جهت ورود به پروژه‌های شهر پایدار به منظور توسعه آنها اهداف این نمایشگاه عنوان شده است.

 

ارسال نظر