«فاطمی امین» دو کارته شد

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ - ۰۲:۰۳:۳۶
کد خبر: ۱۹۵۳۱۹
«فاطمی امین» دو کارته شد

تعادل | فرشته فریادرس| 

پس از آنکه وزیر صمت در جلسه آبان‌ماه از استیضاح گریخت، دوباره پایش به مجلس باز شد. این‌بار به دلیل افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان. خودروهایی که از سال گذشته تا به امروز از چند 10میلیون تا چند صد میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. نمایندگان اقدامات وزیر صمت برای مدیریت بازار خودرو وکاهش قیمت‌ها را نه تنها کافی نمی‌دانند، بلکه معتقدند افزایش قیمت در بازار خودرو را رقم زده است. نماینده سوال‌کننده از فاطمی امین، در صحن علنی روز گذشته مجلس این پرسش را مطرح کرد که چرا خودروسازان، خودروهای تولید داخل را به سه برابر قیمت به مردم می‌فروشند؟ سیدرضا فاطمی‌امین در پاسخ عنوان کرد که درنبود تعادل بین عرضه و تقاضا بازار خودرو حالت سوداگری پیدا کرده و به محض اینکه قیمت دلار بالا می‌رود، قیمت خودرو هم افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه بسیاری از افراد به نادرستی به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند. در این میان، یکی از نمایندگان هم با اشاره به‌صحبت‌های وزیر صمت، رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی را مورد خطاب قرارداد واینطور گفت: چرا نمی‌نشینید و بحث هجوم این نقدینگی سرگردان را کنترل کنید؟ درنهایت نمایندگان از توضیحات وزیر صمت درباره علت گرانی خودرو قانع نشدند و پنجمین کارت زرد را به فاطمی‌امین‌ دادند. این در حالی است که در خردادماه سال جاری، اولین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم نیز به نام او ثبت شده است. 

   یادآوری دو وعده فاطمی امین

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس، سوال جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس از وزیر صمت درباره علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان را علی‌رغم دستور و تاکید صریح رییس‌جمهور و مخالفت مجلس، بررسی کردند. در متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سوال مذکور آمده است: «متاسفانه شاهد هستیم بعد از 50 سال حمایت بی‌چون و چرا دولت‌ها و مجلس خودروسازی ما توان تامین نیاز داخل را نداشته و به روش‌های مختلف این ضعف خود را پوشانده و اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کند.» از این رو، جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در تشریح سوال خود از وزیر صمت با بیان اینکه «قصه خودرو، قصه شیرینی نیست»، به دو قولی که وزیر صمت در ابتدای کار خود درباره حذف قرعه‌کشی خودرو و ثبات قیمت مطرح کرده بود، اشاره کرد و گفت: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح می‌کنیم، نه با دولت پدرکشتگی داریم و نه با هیچ‌یک از وزرا، بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رییس‌جمهور نیز وعده‌های وزیر صمت را تکرار کرده است. او یادآور شد: فاطمی امین در تاریخ 22 شهریور 1400 اظهار کرده که برای صنعت خودرو دو برنامه شش‌ماهه و دوساله دارد که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می‌کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید؛ آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است؟ طی همین دو سه روز قبل ارزان‌ترین خودروی تولیدی شرکت سایپا 30 میلیون تومان گران شده است.

رشیدی کوچی ادامه داد: در 25 مهر 1400 در حاشیه نشست اتاق بازرگانی فاطمی امین گفته برنامه‌ای داریم تا قرعه‌کشی خودرو بزودی حذف شود. آیا قرعه‌کشی خودرو حذف شده است؟ امروز انتهای سال ۱۴۰۱ قرار داریم ولی همچنان قرعه‌کشی خودرو برقرار است و مردم ناچارند در این لاتاری ثبت‌نام کنند. مردم امروز از همین وعده‌های بی‌عمل ناراحت هستند. این نماینده تاکید کرد: مردم امروز به‌سختی می‌توانند خودروی دسته‌دوم تولید داخل را تهیه کنند. در آبان 1400 عنوان شد که در 1401 قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت و به این سمت می‌رویم که بیش از نیاز داخل خودرو تولید کنیم، اما به هیچ‌یک از این وعده‌ها عمل نشد و فقط 30 درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم.

او در ادامه صحبت‌های خود به دیگر وعده‌های عملی‌نشده وزیر صمت اشاره کرد و با انتقاد از قیمت خودروهای داخلی به مقایسه قیمت برخی از خودروها در بازار امروز با سال گذشته پرداخت. بنابر اعلام او، «سمند ال‌ایکس» ساده که معمولی‌ترین خودروی تولیدی بعد از پراید در ایران به شمار می‌آید، 20 مرداد پارسال 232 میلیون تومان بوده و امروز 375 میلیون تومان است. «پژو پارس» 20 مرداد پارسال 260 میلیون تومان بوده که امروز 400 میلیون تومان شده و«پژو 206 تیپ 2» هم 240 میلیون تومان بوده که حالا 395 میلیون تومان است. اگر با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو 206 با قیمت 800 الی 900 میلیون تومانی باشیم. پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو 206 با قیمت 400 الی 500 میلیون تومانی باشیم که خیلی‌ها خندیدند. رشیدی کوچی همچنین خطاب به فاطمی امین گفت: اقدامات شما نه‌تنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش قیمت خودرو شده است. وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم، از یک درد ناعلاج حرف می‌زنیم. مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند؛ چرا خودروهای تولید داخل را به سه برابر قیمت آن به مردم می‌فروشیم؟ خودرو تیگو 8 پرو با قیمت یک میلیارد و 800 به فروش می‌رسد، در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت 800 الی 900 میلیون تومانی معامله می‌شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست دو خودروساز باشد، وضعیت همین خواهد بود.

   واردات خودرو را آزاد کنید

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر هم با انتقاد از افزایش قیمت خودرو و ارز در کشور گفت: قیمت خودرو مضحک شده است و قابل توجیه نیست. برای بحث واردات در این مجلس چقدر قانون تصویب کردیم، اما واردات خودرو هزار صاحب دارد. نقدعلی افزود: وارادت خودرو را آزاد کنید تا این وضعیت درست شود و از این وضعیت خارج شویم. مگر یک خودرو بی‌قابلیت باید چند صاحب داشته باشد؟ او در ادامه خطاب به رییس‌جمهور گفت: امروز وزیر صمت مشکل گرانی خودرو و سکه را ناشی از هجوم نقدینگی به این عرصه‌ها دانست، بنابراین تدبیر کنید. ریاست بانک مرکزی کجاست؟ وزیر اقتصاد کجاست؟ چرا نمی‌نشینید و بحث هجوم این نقدینگی سرگردان را کنترل کنید؟ هیات رییسه مجلس چرا قانون مالیات عائدی بر سرمایه که می‌گوید یکی از راه‌های جلوگیری از این قضیه است را در اولویت اول قرار نداده‌اید؟

   فاطمی امین از چه چیزی دفاع کرد؟

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت هم در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی، عنوان کرد در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته، ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرده است. همچنین در آبان ماه، ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین تولید خودروهای سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است. او از پیگیری‌های وزارت‌خانه درباره امکان واردات خودرو به کشور با هدف ایجاد تعدل بین عرضه و تقاضا سخن گفت و به مشکلاتی که در تامین ارز آن وجود داشت اشاره کرد. بر اساس آنچه او در این جلسه تشریح کرد اوایل شهریور ۱۴۰۱ بود که آیین‌نامه واردات خودرو در دولت تصویب شد؛ اما هیات تطبیق سه ایراد به آن گرفت که در آبان ماه این ایرادات در دولت رفع و آیین‌نامه واردات خودرو قطعی شد. حال قرار است اولین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور شود. وزیر صمت معتقد است که به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده و طی 3 تا 4 سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام می‌کنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که نباید می‌شد. سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم که در جلسه علنی دهم آبانماه سال جاری و برای دومین‌بار، موفق شده بود رای اعتماد را از نمایندگان مجلس بگیرد و از استیضاح بگریزد، این‌بار از آنها کارت زرد را دریافت کرد. چراکه پاسخ‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت خودرو بین نمایندگان مجلس به رای گذاشته شد و وکلای ملت نیز با ۱۱۰ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در جلسه، پاسخ‌های فاطمی امین درباره گرانی خودرو را قانع‌کننده ندانستند و به او کارت زرد دادند. 

 

ارسال نظر