اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۸۸

پیشنهاد بخش خصوصی برای تنظیم بازار برنج

تسنیم |رییس انجمن وارد‌کنندگان برنج با ارسال نامه به مسوول هماهنگی تیم اقتصادی دولت، به‌هم ریختی بازار برنج را میراث دولت قبل دانست و پیشنهادهایی برای تنظیم بازار این محصول ارایه کرد. عباس توکلی رییس انجمن وارد‌کنندگان برنج با ارسال نامه به محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور و مسوول هماهنگی تیم اقتصادی دولت، بهم ریختی بازار برنج را میراث دولت قبل دانست و پیشنهاداتی برای تنظیم بازار این محصول ارایه کرد. متن این نامه به این شرح است: «احتراماً، ضمن تبریک انتصاب شایسته حضرتعالی و آرزوی موفقیت در رسیدن به اهداف عالی دولت محترم سیزدهم، درپی به هم ریختگی تنظیم بازار محصولات کشاورزی به ارث رسیده از قبل در خصوص افزایش قیمت برنج ایرانی و شائبه کمبود و گرانی برنج خارجی تأمین دومین کالای استراتژیک کشور علی رغم ارایه تجزیه و تحلیل بازار از نگاه بخش خصوصی و پیشنهاد عملی به مسوولان محترم وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، بحران ادامه دارد . مراتب طی نامه شماره 7089/00 ب/الف مورخ 15/06/1400 تصویر پیوست به مقام عالی وزارت جهاد تقدیم شد. در نامه مذکور به موضوع ورود دولت با توزیع یکصد هزارتن برنج خارجی از محل ذخیره احتیاطی کشور در دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج وآثار منفی آن و همچنین بی‌تأثیر بودن آن در کنترل افزایش قیمت‌های برنج پرداخته شد. با ارجاع نامه به شرکت محترم مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و پاسخ آنان طی نامه شماره 78548/2 مورخ 23/06/1400 سیاست یک بام و دو هوا را وظیفه حاکمیتی تعبیر کرده و خود را محق می‌داند از این فرصت که تهدید برای کشور است استفاده کرده و برنج‌های خود را در شرایط انحصاری به فروش برساند و بلافاصله برای جایگزین کردن هزاران تن در بازار جهانی حضور یابد ؟! عالیجناب، بخش خصوصی با یک دهه حضور در تأمین امنیت غذایی کشور و کسب کارنامه‌ای درخشان، با ذکر واقعیت‌ها و عواقب آنکه یک‌بار قبلا نیز به مسوولان محترم وقت ارایه شد و عدم اجرای آن وضعیت امروز را به وجود آورده مجدداً عرض می‌نماید با کاهش دوره ممنوعیت فصلی برنج به دو ماه و اجازه شروع واردات از اول مهرماه، ضمن رفع شائبه کمبود و گرانی برنج خارجی، با ایجاد جو روانی که مستمر خواهد بود قیمت برنج ایرانی تعدیل خواهد شد.»

نوسان شدید قیمت جوجه یکروزه در بازار

ایسنا |دبیر کانون مرغداران گوشتی از نوسانات قیمتی جوجه یکروزه در بازار خبر داد. پرویز فروغی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت جوجه یکروزه کاهش یافته است یا خیر؟ گفت: در هفته‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی صادر کرد که براساس آن فاصله بین دوجوجه‌ریزی به ۹۰ روز افزایش یافت و مرغداران نیز با ۸۰ درصد ظرفیت خود جوجه‌ریزی کردند. این دستورالعمل باعث شد قیمت جوجه یکروزه از ۱۱ هزار تومان به ۷۰۰۰ تومان کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: اما این کاهش قیمت پایدار نبود، زیرا برخی استان‌ها از این دستورالعمل مستثنی شدند و همین موضوع اختلافات بسیاری ایجاد کرد و در نهایت مجددا قیمت جوجه یکروزه افزایش یافت و از ۷۰۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان رسید. دبیر کانون مرغداران گوشتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: همچنان در ارسال و بارگیری نهاده‌های دامی تاخیر وجود دارد و مرغدارانی هستند که هنوز بعد از ۴۰ روز نهاده‌هایشان را دریافت نکرده‌اند. وی تصریح کرد: همچنین حدود یک ماهی می‌شود که ذرت و سویا در سامانه بازارگاه شارژ نشده است و مرغداران مجبور هستند نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنند. قیمت ذرت در بازار آزاد حدود ۵۰۰۰ تومان و سویا نیز۹۰۰۰ تومان است.

نوسان قیمت هویج در بازار

ایسنا |رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران از نوسانات قیمت هویج در بازار خبر داد. اسدالله کارگر در این باره اظهار کرد: قیمت هویج روند کاهشی به خود گرفته است، ولی همچنان در بازار نوسان دارد. با سردترشدن هوا و به دست آمدن هویج مناطق دیگر قیمت‌ها کمتر هم خواهد شد. وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت موز در بازار بالا رفته است، گفت: ملاک قیمت‌ها میدان مرکزی میوه و تره بار است. قیمت موز در میدان مرکزی به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است که در خرده‌فروشی‌ها بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد شد. وی ادامه داد: از طرفی معمولا در فصولی که تنوع میوه زیاد است موز تقاضای کمتری دارد ولی با کاهش تنوع و ورود به فصل سرما تقاضای آن بالا می‌رود. وی در خصوص بالا بودن قیمت خیار نیز گفت: خیار با گرما سازگار است و معمولا با سردترشدن هوا خیار دیر بار می‌دهد و دیر برداشته می‌شود و ممکن است قیمت آن بالاتر هم برود. در حقیقت هر چه به سمت سرما برویم برداشت خیار بوته‌ای کم می‌شود و فقط جنوب کشور تامین‌کننده آن است.

به‌روز بودن تعهدات موجب جلب اعتماد مشتریان می‌شود

یک فعال حوزه قطعه‌سازی ضمن تحسین صفر شدن تعهدات معوق سایپا، این موضوع را موجب جلب اعتماد هرچه بیشتر مشتریان این گروه خودروسازی دانست. محمدرضا نجفی منش اظهار داشت: در شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور، نخبه‌ترین افراد جهان در حوزه‌های اقتصادی هم به ایران بیایند، نمی‌توانند همانند فعالان اقتصادی و تولیدی کشور به کسب و کار و تولید بپردازند. چرا که قیمت تولید و هزینه‌های سربار در کشور موجب آن می‌شود که تولید بسیاری از کالاها مقرون به صرفه نباشد.


 

ارسال نظر