رویداد

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۷۵

ایجاد ۲ میلیون شغل طی چهار سال در صنعت

وزیر صمت گفت: دولت تلاش می‌کند تا چهار سال آینده چهار میلیون شغل در کشور ایجاد شود که از این میزان دو میلیون شغل در حوزه صنعت و بر عهده وزارت صمت است. سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، صبح روز جمعه دوم مهرماه ماه در جریان سفر رییس‌جمهور و اعضای دولت به استان ایلام از چهار واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی شهرستان ایوان بازدید و در جهت رفع موانع و مشکلات این واحدها دستورات لازم را صادر کرد. فاطمی امین اظهار کرد: امسال به لحاظ اقتصادی سالی ویژه محسوب می‌شود و امیدواریم با تلاش و کمترین هزینه از این دوران گذار عبور کنیم. تحول در بخش اقتصادی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است که باید با همدلی این امر مهم تقویت شود. وی با بیان اینکه با تهیه سند راهبردی برنامه‌ها و منابع مالی و عملکردی، نحوه عملکرد مدیران ارزیابی می‌شود که این موضوع طی هفته‌های آینده در پنج استان کشور از جمله ایلام آغاز می‌شود، گفت: مدیران استانی ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی استان‌ها را شناسایی و مشکلات قابل حل را پیگیری کنند. وزیر صمت با بیان اینکه مشکلات واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شهرستان ایوان قابل حل است تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده با تکمیل طرح‌های تولیدی نیمه تمام، اشتغال چشمگیری ایجاد می‌شود. کسری بودجه نیز به سبب کمبود منابع و افزایش هزینه‌هاست که با برنامه‌ریزی می‌توان این موضوع را نیز رفع کرد. وزیر صمت همچنین در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی استان ایلام، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی ۶ ماهه دوم سال جاری پنج میلیارد دلار تولیدات صنعتی داخلی بیش از سال گذشته به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.

ترخیص ۱۲میلیون تن کالا از ابتدای سال

تسنیم | معاون فنی گمرک گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۶ شهریورماه، بیش از ۱۲ میلیون تُن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده است. مهرداد جمال ارونقی افزود: از ابتدای سال جاری تا 26 شهریورماه، بیش از 12 میلیون تُن کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی اعم از گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی، به ارزش حدود 7 میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که این میزان ترخیص کالا، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، از نظر وزنی 24 درصد و از نظر ارزشی حدود 80 درصد افزایش نشان می‌دهد که رکورد جدیدی در ترخیص کالا‌های اساسی از گمرکات کشور به شمار می‌رود. ارونقی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر صاحبان کالا‌های اساسی، با اطمینان خاطر نسبت به ترخیص کالا‌های اساسی خود از گمرکات کشور اقدام می‌کنند افزود: تسهیلات ارایه شده از سوی گمرک، حمل یکسره و ترخیص فوری می‌باشد و درصورتی که کد رهگیری بانک، از سوی صاحبان کالا ارایه نشود، می‌توانند نسبت به ترخیص 90 درصد از کالا‌های خود اقدام کنند و استقبال از این امر باعث روان‌تر شدن ترخیص کالا‌های اساسی از گمرکات کشور شده است. این مقام مسوول افزود: برای حذف کمترین ایستایی در ترخیص کالا‌های اساسی، پیشنهاد قرار گرفتن تمامی این اقلام در مسیر سبز ترخیص به هیات مقررات زدایی وزارت اقتصاد داده شده و با پذیرش این موضوع، به زودی تمامی کالا‌های اساسی و ضروری کشور از مسیر سبز گمرک ترخیص شده و صرفاً هنگام خروج کالا از گمرک، مجوز‌های قانونی لازم اخذ خواهد شد. ارونقی گفت: در حال حاضر، 55 فروند کشتی، حاوی بیش از 2 میلیون تُن کالای اساسی نیز درحال تخلیه کالا‌های خود یا منتظر در لنگرگاه بوده و هیچگونه کمبودی از نظر کالا‌های اساسی وجود ندارد. معاون فنی گمرک اشاره کرد: در حال حاضر بیش از 10 هزار تُن محموله مرغ منجمد در سردخانه‌های استان تهران تخلیه و ضمن نمونه‌برداری و صدور مجوز‌های قانونی از جمله مجوز دامپزشکی، اجازه ترخیص فوری قسمت عمده این محموله‌ها از سوی گمرک صادر شده است.

ایران جایگزین ترکیه در تامین نساجی ارمنستان شد

ایلنا |رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: اخیرا آذربایجان در مرز ورودی خود پست ایستگاه بازرسی قرار داده که از هر کامیون ورودی ۱۳۰ دلار دریافت می‌کند. در مسیر برگشت هم مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و می‌خواهند مبلغی را اضافه کنند. در واقع آذربایجان با این کار هزینه‌های صادراتی ما را افزایش می‌دهد که به‌طور اتوماتیک تاثیر منفی در تجارت ما خواهد گذاشت و می‌تواند آن را کاهش دهد. «هرویک یاری‌جانیان» در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و ارمنستان اظهار کرد: حجم صادرات ایران به ارمنستان افزایش چشم‌گیری داشته است ولی از آنجا مصرف سوخت این کشور از ایران در تابستان به اوج خود می‌رسد به همین علت آمار دقیق از حجم مبادلات و میزان افزایش صادرات ما به ارمنستان در آینده مشخص می‌شود. وی افزود: صادرات نساجی از ترکیه که یکی از کشورهای مهم تامین‌کننده نساجی ارمنستان بود قطع شده و ایران توانسته تا حدی جای آن را بگیرد. وی تصریح کرد: اخیرا اذربایجان در مرز ورودی خود پست ایستگاه بازرسی قرار داده که از هر کامیون ورودی ۱۳۰ دلار دریافت می‌کند. در مسیر برگشت هم مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و می‌خواهند مبلغی را اضافه کنند. در واقع اذربایجان با این کار هزینه‌های صادراتی ما را افزایش می‌دهد که به‌طور اتوماتیک تاثیر منفی در تجارت ما خواهد گذاشت و می‌تواند آن را کاهش دهد. وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه ارمنستان مانند پلیمر، مصالح ساختمانی و بسیاری از خدمات از طریق ایران تامین می‌شود.

 

ارسال نظر