مطالبه‌گری در وقت اضافه/ پرستاران باید حقوق قانونی خود را دریافت کنند

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۷۵۰
مطالبه‌گری در وقت اضافه/ پرستاران باید حقوق قانونی خود را دریافت کنند

زمان زیادی می‌گذرد، 15 سال است که پرستاران چشم انتظار اجرایی شدن قانونی هستند که تصویب شد، اما هیچ اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشت، نه سازمان نظام پرستاری و نه وزارت بهداشت و درمان هیچ گام موثری برای اینکه دولت را موظف به اجرای این قانون در پیش نویس بودجه هر ساله کشور کنند، برداشته نشد.

15 سال است که پرستاران تنها با وعده‌هایی به کار خود ادامه می‌دهند که هیچ‌وقت محقق نشده است. آنها در سایه بهداشت و سلامت کشور همیشه مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، از بدعت ناصواب قراردادهای 89 روزه بگیر تا تفاوت‌های نجومی بین پرداخت‌هایی که در بیمارستان‌ها برای پزشکان و پرستاران در نظر گرفته می‌شود.

سال‌هاست که پرستاران از جان مایه می‌گذارند اما همیشه این پزشکان هستند که به واسطه تسلط بر سیستم درمانی کشور در راس پرداخت‌ها قرار داشته‌اند. پزشکانی که حتی رزیدنت‌های پزشکی هم از نحوه برخورد و حقوق و مزایایی که دریافت می‌کنند گلایه بسیار دارند. اما حالا بحث بر سر پرستاران و حقوق از دست رفته آنهاست، کسانی که در دوران کرونا از جان خود گذشتند تا به درمان بیماران بپردازند، بیش از 100 نفر از آنها در این راه جان باختند و همین که کرونا در کشور فروکش کرد بیش 10 هزار نفر آنها خانه‌نشین شدند. حالا کار مطالبه‌گری حقوق پرستاران به وقت اضافه کشیده است، سازمان نظام پرستاری و دیگر سازمان‌های ذی ربط باید در این مورد به چانه‌زنی بپردازند و تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق پرستاران به کار گیرند.

لایحه بودجه پرحاشیه

اما از روزی که لایحه بودجه 1402 با 5 هفته تاخیر از سوی دولت به مجلس داده شده اما و اگرهای بسیاری در مورد این بودجه از سوی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس مطرح شده است. در این بین شاید وزارت بهداشت بعد از وزارت کار بیشترین مبلغ بودجه را به خود اختصاص داده باشد، اما مساله اینجاست که این بیشترین قرار است کجا و چگونه مصرف شود. آنچه که در این بین مشخص شده کاهش بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال 1402 است، یعنی حتی سال آینده هم پرستاران نمی‌توانند امید داشته باشند که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت 16 سال هم به‌طور کامل اجرا شود. 

پرداخت‌های نامنظم دردی را دوا نمی‌کند

علی شهروزی، پرستار با بیش از 15 سال سابقه کار درباره اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به «تعادل» می‌گوید: هم سال گذشته و هم امسال به مناسبت روز پرستار پرداخت‌هایی نامنظم در این مورد انجام شد، اما پرستاران خواهان اجرایی شدن این قانون به‌طور کامل هستند. متاسفانه سال‌هاست که مسوولان هیچ توجهی به وضعیت معیشت پرستاران، وضعیت کار و فشاری که متحمل می‌شوند ندارند و این مساله نه تنها به پرستاران که به کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران نیز ضربه می‌زند.

او می‌افزاید: به‌طور کلی ما با کمبود پرستار در سیستم بهداشت و درمان کشور مواجه هستیم، در واقع استانداردهای جهانی در مورد تعداد پرستار در بیمارستان‌های ما رعایت نمی‌شود، همین مساله فشار کاری مضاعفی به پرستاران وارد می‌کند. 

نباید از مهاجرت پرستاران گلایه کنیم

این پرستار در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: مدت‌هاست که درباره مهاجرت پرستاران گلایه‌های زیادی مطرح می‌شود، اما همین مسوولانی که از این وضعیت گلایه دارند، هیچ تلاشی برای بهتر شدن اوضاع پرستاران در کشور ندارند. پرستاری که مدام باید نگران معیشت خود باشد، قطعا وقتی جای دیگری خدمات بهتری دریافت کند، می‌رود. همانطور که این روزها بسیاری از پزشکان در حال مهاجرت هستند و این مساله اگر ادامه پیدا کند، سیستم درمانی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

پرستاران همیشه نادیده گرفته می‌شوند

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار نیز به «تعادل» می‌گوید: کاهش بودجه تعرفه خدمات پرستاری تنها یک پیام دارد و آن هم عدم اجرایی شدن این قانون در سال آینده خواهد بود. بیش از 15 سال است که پرستاران چشم انتظار اجرایی شدن این قانون هستند، اما هر بار مسوولان با وعده‌هایی که می‌دهند، آنها را به آینده امیدوار می‌کنند و در نهایت هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نمی‌دهد. 

او می‌افزاید: فشار کاری بالا بر پرستاران به دلیل کمبود نیروی پرستار یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، ولی تا زمانی که قوانین مربوط به پرستاران از جمله همین قانون تعرفه‌گذاری اجرایی نشود ما نمی‌توانیم اقدام به رفع کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها کنیم، از سوی دیگر هنوز مساله استخدام پرستاران به صورت معضلی بزرگ برای سیستم بهداشت و درمان باقی مانده است و این وزارت خانه در این باره هیچ راهکار عملی درستی ارایه نمی‌دهد.

شریفی مقدم در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: سازمان نظام پرستاری باید در این زمینه بیشتر تلاش کند، چرا که فشار آوردن به وزارت بهداشت و دولت برای اجرایی شدن قوانین مربوط به پرستاری یکی از وظایف مهم این سازمان به شمار می‌رود، اینکه ما همیشه قشر پرستار را نادیده بگیریم و در شرایط بحرانی از آنها توقع ایثار و فداکاری داشته باشیم، نمی‌تواند درست باشد. دوران کرونا پرستاران از جان خود گذشتند اما در نهایت 10 هزار پرستار بعد از کرونا خانه‌نشین شدند و تکلیف استخدام آنها هنوز مشخص نیست. کاهش بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به نوعی دهن کجی به قشری است که تمام توان خود را برای حفاظت از جان مردم در وقت بیماری به کار می‌گیرند، اما خود همیشه بی‌دفاع و بی‌پناه هستند.

ورود بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سرانه سلامت

در همین باره حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری، به ایسنا، گفت: بر اساس بند «ی» تبصره 17 لایحه بودجه 1402، تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت قرار گرفته است که در واقع با این اقدام یکی از اهداف راهبردی ما در سازمان نظام پرستاری محقق شده است.

لزوم رعایت عدالت در پرداختی به پرستاران

عزیزی افزود: با توجه به اینکه در لایحه بودجه 1402، وزارت بهداشت با 273 هزار میلیارد تومان دارای بالاترین بودجه بین دستگاه‌های دولتی است، توقع می‌رود برای این مطالبه جدی پرستاران که در اصل موضوع کلیدی برای بخش قابل توجهی از بدنه نظام سلامت است، متناسب با نقش آفرینی و زحمات آنها ارزش‌گذاری و عدالت رعایت شود. از جهتی قرار گرفتن تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت، به معنای تامین منابع پایدار و پشتوانه قوی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است؛ به نحوی که می‌توان از این اقدام به عنوان کاری تاریخی یاد کرد و این امر برای ما بسیار ارزشمند است. امیدواریم مجلس شورای اسلامی این موضوع را نه تنها تایید کند، بلکه بودجه مناسبی هم برای این کار در نظر بگیرد.

عزیزی با تاکید بر اینکه مبالغ اعلام شده در لایحه بودجه 1402 برای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید مورد رایزنی قرار گیرد، تصریح کرد: لازم است عدد اعلام شده هم برای سال آتی و هم به‌طور کلی افزایش متناسب و سالانه داشته باشد و به واقعیت‌های جامعه نزدیک شود.

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

نیازمند بودجه 10 هزار میلیارد تومانی او درباره عدد پیشنهادی سازمان نظام پرستاری برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در 1402، اظهار کرد: بر اساس کارشناسی‌هایی که در سازمان نظام پرستاری انجام شده است؛ مبلغ مورد نیاز برآورد شده حداقل دو برابر بودجه سال جاری تخمین زده شده است. در سال آتی طبق مدلی که پیش‌بینی شده است مبالغ کارانه و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ادغام می‌شوند و با توجه به اعداد و ارقام فعلی توقع داریم بودجه فعلی در سال بعد حداقل دو برابر شود.

بودجه پیشنهادی 1402 از واقعیت‌های جامعه دور است

عزیزی افزود: رقمی که در حال حاضر در لایحه بودجه 1402 آمده است بر اساس اطلاعات ثبت شده در مجموعه شورای عالی بیمه، توسط سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده است که قطعا این کار ناقص است چون همین الان در بخش خصوصی، تامین اجتماعی و بسیاری از بیمارستان‌های نیروهای مسلح، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ثبت خدمات صورت نگرفته است که این امر قطعا برآوردهای مالی بودجه سال آتی را با کاستی و چالش مواجه کرده و سبب شده مبلغ در نظر گرفته شده از واقعیت‌ها دور باشد.

چرا تامین اجتماعی زیر بار اجرای قانون نمی‌رود؟

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با گلایه از سازمان تامین اجتماعی برای عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال جاری، اظهارکرد: سازمان تامین اجتماعی چیزی که قانون رسمی کشور است و آیین‌نامه‌های آن در هیات دولت به تصویب و ابلاغ رسیده است را اجرا نکرده است و این مساله باید هر چه زودتر حل شود. ما اکنون در نشست‌ها و کارشناسی‌های متعددی که با بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی داشتیم متوجه شدیم بسیاری از بیماران و مراجعه‌کنندگان آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و پرداختی‌هایی از سوی بیمه تامین اجتماعی صورت نگرفته و پرستاران از این موضوع گلایه‌مند هستند.

او در خاتمه بیان کرد: امیدواریم برای سال آتی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و هم خارج از بیمارستان‌ها اجرایی شود، زیرا یکی از اولویت‌های ما تحت پوشش بیمه رفتن خدمات پرستاری در بُعد کلان است و پرستاری در منزل هم علی القاعده جزئی از آن است که امیدواریم با قرارگیری تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سرانه سلامت، این بخش مغفول مانده هم احیا شود تا مردم هم در بیماستان و هم در خانه، خدمات پرستاری را با پوشش بیمه‌ای دریافت کنند.

 

ارسال نظر