بارش برف و باران در ۱۷ استان/ افزایش آلودگی هوای تهران و کرج همزمان با کاهش دما

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۰۶:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۷۳
بارش برف و باران در ۱۷ استان/ افزایش آلودگی هوای تهران و کرج همزمان با کاهش دما

کاهش دما در تهران و کرج ادامه خواهد داشت و در این بین بارش برف و باران هم قرار نیست از آلودگی هوای این دو شهر کم کند. هر چه هست تنفس در هوای غبار آلودی است که قرار نیست به این زودی‌ها تمام بشود. شاید دیدن آسمان آبی هم به زودی برایمان آرزوی دست نیافتنی شود.

بر همین اساس سازمان هواشناسی کشور نسبت به استقرار توده هوای سرد در کشور، بازگشت آلودگی هوا به تهران و کرج و بارش برف و باران در ۱۷ استان هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تداوم و استقرار توده هوای سرد در روز شنبه (۲۴ دی‌ماه) در شمال شرق و شرق و جنوب شرق و شمال غرب و دامنه و ارتفاعات البرز، گیلان، گلستان، مازندران خبر داد.

براثر این شرایط جوی احتمال افزایش مصرف منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور مدیریت مصرف منابع انرژی، احتیاط در سفرها، محافظت و پوشش لوله‌های آب، استفاده از ضد یخ در رادیاتور خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی را لازم می‌داند.

این سازمان در ادامه با صدور هشدار کشاورزی نارنجی‌رنگ نسبت به تداوم و ادامه استقرار توده هوای سرد در روز شنبه (۲۵ دی‌ماه) در شمال شرق و شرق و جنوب شرق و شمال غرب و ارتفاعات و دامنه تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران هشدار داد. براثر این مخاطرات احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی دور از انتظار نیست.

این سازمان برای کاهش آسیب‌های احتمالی تسریع در برداشت مرکبات باقی‌مانده در استان‌های نوار ساحلی خزر، مصرف کودهای پتاسه، ترکیبات بُر و روی و کودهای اسید آمینه به‌صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان جهت مقاوم‌سازی به سرما، تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد را توصیه می‌کند.

افزایش آلودگی هوای تهران و کرج

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشداری زردرنگ از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا همراه با رشد شاخص از روز چهارشنبه تا شنبه (۲۱ تا ۲۴ دی‌ماه) در تهران و کرج خبر داد. براثر این مخاطرات احتمال افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک به‌ویژه در مناطق پرتردد تا حد ناسالم دور از انتظار نخواهد بود.

این سازمان مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیر ضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد باسابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی را توصیه می‌کند.

بارش برف و باران در ۱۷ استان

این سازمان در ادامه با صدور هشدار زردرنگ دیگری نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، رخداد مه هشدار داد.

این وضعیت جوی در روز جمعه (۲۳ دی‌ماه) در لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری، روز شنبه (۲۴ دی‌ماه) در خوزستان، ایلام، غرب و جنوب همدان، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، بوشهر و غرب و جنوب اصفهان و روز یکشنبه (۲۵ دی‌ماه) در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، جنوب زنجان، قزوین، البرز و تهران دور از انتظار نیست.

براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها و اختلال در عبور و مرور با خودرو شخصی، احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، کاهش دید، یخ‌زدگی در نواحی سردسیر، کولاک برف در محورهای کوهستانی، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسوول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی را داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسوولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

ارسال نظر