عیدی کارگران؛ ۱۰ سال پیش چی می‌شد خرید، امسال چی؟

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۱۵:۳۰:۲۱
کد خبر: ۱۹۵۸۴۳
عیدی کارگران؛ ۱۰ سال پیش چی می‌شد خرید، امسال چی؟

سال ۹۲ حداقل عیدی کارگران ۹۷۴هزار تومان بود. امسال اما کارفرمایان باید به کارگران خود حداقل ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار تومان پرداخت کنند. یعنی در طول این سال‌ها میزان حداقل عیدی حدود ۷۶۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در واقع ۱۰ سال قبل کارگران می‌توانستند با عیدی خود یک عدد سکه امامی را به قیمت ۹۵۳ هزار تومان بخرند. حتی ۲۱ هزار تومان هم باقی می‌ماند که جیبشان می‌گذاشتند. البته می‌توانستند با آن ۲۱ هزار تومان حدود ۷ دلار بخرند. در حالی که الان برای خرید این ۷ دلار حدود ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

حالا حدود ۳ ماه مانده تا پایان سال، سکه طرح جدید در بازار با قیمت ۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. الان کارگران با عیدی حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی خود نمی‌توانند حتی یک ربع سکه بخرند. قیمت ربع سکه الان ۹ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان است.

در این ۱۰ سال گذشته سکه امامی یا همان طرح جدید ۲۰۶۸ درصد رشد قیمت داشته اما عیدی کارگران ۷۶۰ درصد رشد کرده است. یعنی عیدی‌ یک سوم سکه رشد داشته است. البته اگر روند افزایشی نرخ سکه تا پایان سال ادامه داشته باشد، فاصله بیشتری با میزان عیدی کارگران پیدا می‌کند.

تا سال ۹۶ حداقل عیدی هر سال کارگران از قیمت یک سکه امامی بیشتر بود. در واقع با عیدی می‌شد یک سکه خرید و کمی هم پول اضافه می‌آمد. اما از سال ۹۷ فاصله بین عیدی و سکه شروع شد. در آن سال دور جدید تحریم‌ها آغاز شد و موج تورمی بازارها را یکی پس از دیگری فتح کرد.

در سال ۹۷ قیمت یک سکه امامی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما کارگران ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان عیدی گرفتند. یعنی به آنها حدود نصف قیمت یک سکه عیدی پرداخت شد.

در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ این فاصله خیلی بیشتر شد. در ماه‌های اخیر قیمت سکه با شیب تندی در حال بالا رفتن است و با عیدی امسال یک ربع سکه هم نمی‎‌توان خرید.

 

ارسال نظر