پاسخ شرکت برق حرارتی به گزارش روزنامه «تعادل»

۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۰۲:۳۳:۰۹
کد خبر: ۱۹۵۲۶۷

پیرو انتشار گزارشی در روزنامه «تعادل» با تیتر «نفس کشیدن سخته» که به آلودگی هوا و استفاده از مازاد در نیروگاه‌ها اشاره می‌کرد؛ روابط عمومی شرکت برق حرارتی از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو پاسخی را به دفتر نشریه ارسال کرده است که در زیر می‌خوانید:

جناب آقای الیاس حضرتی

مدیر مسوول محترم روزنامه تعادل

موضوع: ارسال توضیحات 

با سلام و احترام، 

پیرو مطلب مندرج در روزنامه تعادل با عنوان «نفس کشیدن سخته» مورخ 20 آذر 1401 توضیحات زیر جهت استحضار و درج در آن روزنامه وزین ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید این توضیحات طبق قانون مطبوعات جهت اطلاع‌رسانی به افکار عمومی در آن روزنامه منتشر گردد.

به استناد اطلاعات استخراج شده از نرم افزار سوخت کشور، میزان مازوت مصرفی نیروگاه‌های اطراف تهران در سال 99 و 1400، صفر درصد و میزان گازوئیل مصرفی در مهر و آبان سال 1400، 2.5 درصد بوده است و افزایش شاخص دی‌اکسید گوگرد طی ماه‌های اخیر به دلیل مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران نیست.

مساله آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله تهران ناشی از پارامتر ذرات  ( PM 2.5) بوده که به استناد اطلاعات درج شده در ترازنامه انرژی، 80.8 درصد از آلایندگی ناشی از ذرات مرتبط با بخش حمل و نقل و 6.51 درصد ناشی از بخش نیروگاهی است.

همچنین به استناد مطالعات انجام شده توسط آقای دکتر حجت از دانشگاه تربیت مدرس که به تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیز رسیده است از سال 94 تاکنون سهم آلاینده ترکیبات اکسید گوگردی در تعداد روزهای ناسالم کلان‌شهر تهران صفر درصد بوده که در انطباق با عدم مصرف مازوت از سال 93 در نیروگاه‌های بخاری تهران است.

لازم به توضیح است که مازوت به عنوان سوخت جایگزین تنها در نیروگاه‌های بخاری قابلیت مصرف دارد که تنها 18% از ظرفیت شبکه برق کشور را تشکیل می‌دهند و ممنوعیت مصرف مازوت در این نیروگاه‌ها به معنای تک سوخت شدن این نیروگاه‌ها بوده و سوخت گازوئیل به عنوان سوخت دوم آنها قابلیت مصرف ندارد.

 

ارسال نظر