حمایت آبنباتی از بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۵۰۹
حمایت آبنباتی از بازار سرمایه

پیام الیاس‌کردی| ما عادت داریم به بازار سرمایه و اقتصاد کشور قسمت اصلی را اختصاص ندهیم و بعدا برویم از بازار حمایت کنیم؛ این نوع حمایت‌ها به حمایت‌های آبنباتی در بازار سرمایه معرف شده است. به این معنا که شما اصل کار را فراموش می‌کنید و بعدا برای حمایت به سراغ آن می‌آیید.

اکنون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عددی گرفته که در دنیا نگاه می‌کنیم، کشورهایی که مزیت انرژی داشته باشند مثل کشورهای نفتی و گازی؛ قاعدتا صنایع در این کشورها باید مزیت‌ انرژی داشته باشند. از بین بردن انرژی باعث می‌شود که آن صنایع نیز با مشکل مواجه شوند. بر اساس بودجه سال آینده قرار است که بودجه‌ای به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص داده شود اما این موضوع چندان جذاب نیست. بهتر است کاری کنیم با افزایش جذابیت خریدار حقیقی به دنبال خرید باشد.

هر بخشی از بودجه سال آتی حداقل با افزایش 40 درصد هزینه‌ها روبرو بوده است. ما سال گذشته کسری بودجه داشتیم و اگر وضعیت اینچنین پیش برود سال آینده خواهیم داشت و یعنی این روند ادامه‌دار خواهد بود. رشد و تورم نقدینگی از جمله پیامدهای این موضوع خواهد بود. بر اساس اعلام‌ها میزان فروش نفت تغییر نکرده و قیمت نفت و دورنمای آن مشخص است، با این وضعیت احتمالا افزایش تحریم‌ها را نیز خواهیم داشت و با این تفاسیر بازار سرمایه روی افزایش قیمت دلار و تورم حساب باز خواهد کرد.

یکی از دلایل نوسانی بودن بازار در سال‌های گذشته همین تصمیماتی است که درباره بازار سهام گرفته می‌شود. برای نمونه آخر هفته گذشته خبری مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا آمد، بنده بارها گفته‌ام که بورس کالا بهترین روش برای عرضه خودرو نیست و در سایر کشورهای توسعه‌یافته نیز خودرو را در بورس کالا نمی‌فروشند اما با توجه به شرایطی که در کشور ما وجود دارد و اقتصاد دولتی؛ بورس کالا می‌تواند بهترین پاسخ برای مصرف‌کننده باشد؛ اما همچنان تاکید کردم که بهترین روش عرضه خودرو در بورس کالا نیست بلکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور بورس کالا بهترین روش است.

مهم‌ترین مشکلی که بازار سرمایه را اذیت می‌کند عدم ثبات در قوانین و مقررات برای بازار است. بورس از اقتصاد کشور و اخبار مختلف تاثیرپذیر است و نمی‌تواند روی کلیت کشور تاثیر داشته باشد. به‌طور کلی بورس از شرایط تولید، رونق اقتصادی، بهبود شرایط سیاست خارجی، بهبود شرایط کسب و کار و امثال این موارد تاثیر می‌پذیرد.

تورم روی بورس اثر مثبت دارد؛ یعنی زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند بورس نیز مثبت می‌شود. این بدان معناست که بورس می‌تواند از شرایط تورمی و رونق تاثیر بپذیرد. اما باید توجه داشت که اگر ما شرایط اقتصادی خوبی در کشور داشته باشیم، ناخودآگاه شرایط بازار سرمایه نیز خوب می‌شود.

 

ارسال نظر