و سرانجام رونمایی از بودجه 1402/ مجلس کوتاه آمد، رئیسی لایحه بودجه را به بهارستان برد

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۰۵:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۴۰
و سرانجام رونمایی از بودجه 1402/ مجلس کوتاه آمد، رئیسی لایحه بودجه را به بهارستان برد

سرانجام پس از هفته‌ها بحث و گمانه‌زنی، روز گذشته (چهارشنبه) ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم پا به بهارستان گذاشت تا رسما لایحه بودجه 1402 را تقدیم نمایندگان مجلس کند. بودجه‌ای که طبق روال سالانه باید 15 آذر به مجلس می‌رسید، پس از آن اعلام شد که دولت آن را پنجم دی ماه به نمایندگان رسانده و حالا با گذشت 36 روز از موعد مقرر، در 21 دی ماه اعلام وصول شد.

معمولا در روابط میان مجلس و دولت، وقتی اختلاف‌نظرها به اوج خود می‌رسد که بودجه به مجلس تحویل شده و نمایندگان اختلاف نظرهای جدی با دولت بر سر پیشنهادات قید شده در لایحه داشته باشند، ماجرای بودجه سال آینده اما از مدت‌ها قبل از تحویل لایحه آغاز شده بود و مشخص نبود دو قوه بر چه اساسی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

از سویی دولت اصرار داشته که وقتی کافی برای بررسی برنامه هفتم توسعه ندارد و از این رو مجلس باید ابتدا بودجه را بررسی کند و از سوی دیگر نمایندگان و در صدر آنها قالیباف معتقد بودند که نمی‌توان بدون داشتن برنامه توسعه، بودجه را نهایی کرد و باید صبر کرد تا دولت ابتدا برنامه پنج ساله را ارایه کند.

سرانجام اما به نظر می‌رسد خواسته دولت اجرایی شده و با درخواست تمدید دوباره برنامه ششم توسعه، کار بر روی لایحه بودجه آغاز خواهد شد و البته این در حالی است که پیش از این رییس مجلس گفته بود که با توجه به تمدید برنامه ششم توسعه، دیگر امکان تمدید دوباره وجود ندارد و باید دید که سرانجام چه برنامه‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت. در هر صورت روز گذشته با حضور رییسی در مجلس، بودجه 1402 رونمایی شد. رییس‌جمهور در نامه‌ای به رییس مجلس بودجه را رسما تحویل داد. در نامه آمده:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما، پیرو نامه شماره ۱۸۴۶۱۹ مورخ 05/10/1401 مبنی بر ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور (احکام و تبصره‌های لایحه بودجه) و با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده، در اجرای اصول پنجاه و دوم و یکصد و بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست مجددا لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به انضمام جداول جزییات ارقام بودجه که بر پایه اسناد بالادستی علی‌الخصوص سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین و در دولت به تصویب رسیده است جهت طرح مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.

ضمنا بودجه شرکت‌های دولتی نیز قبلا در تاریخ اول آبان‌ماه ۱۴۰۱ و در موعد مقرر به مجلس ارسال شده است.

در این لایحه رویکردها و اصول زیر مورد توجه قرار گرفته است: 

- اجتناب از ایجاد هزینه‌های غیرضرور و فاقد اولویت

-تلاش برای ایجاد شفافیت بیشتر در منابع و مصارف و درجه منابع مرتبط با قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها حسب مورد در سقف منابع بودجه عمومی یا بودجه شرکت‌های دولتی.

- کمک به ایجاد ثبات اقتصادی کشور با اجتناب از تغییر قوانین دایمی در ضمن لایحه بودجه سنواتی.

- تفکیک احکامی که ماهیت دایمی داشته یا موجب تغییر و اصلاح سایر قوانین می‌شوند، به صورت مشخص برای الحاق به قوانین دایمی.

دوام توفیق جنابعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را از درگاه خداوند متعال خواستارم...

سید ابراهیم رییسی

رییسی در جریان حضور خود در بهارستان، به ارایه توضیحاتی درباره بودجه و اهداف در نظر گرفته شده از سوی دولت اشاره کرد و از مجلس خواست با همکاری با دولت، مقدمات لازم را برای قانونی شدن لایحه فراهم کند. سیدابراهیم رییسی با حضور در صحن علنی مجلس برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ طی سخنانی اظهار کرد: لایحه بودجه بخش اولش که مربوط به شرکت‌هاست اول آبان تقدیم مجلس شد و آنچه از مسائل مربوط به شرکت‌ها بود که قانونگذار وقت بیشتری برای بررسی داشته باشد، این بخش در زمان مقرر به مجلس ارسال شد.

وی افزود: پنج دی ماه هم لایحه بودجه تقدیم مجلس شد. دوبخشی‌ شدن بودجه منجر به این شد که بخش تبصره و احکام قبلاً ارسال شود و با دومرحله‌ای شدن تصویب و تدوین بودجه طبیعتاً بخش مربوط به جداول را امروز به مجلس تقدیم می‌کنیم.

وی یادآور شد: تمام تلاش این بود که لایحه بودجه با سیاست‌های ابلاغی رهبری برای برنامه هفتم توسعه تطابق داشته باشد. چون در دولت از تیر تدوین لایحه بودجه شروع شد در میانه تدوین لایحه سیاست‌ها ابلاغ شد و البته هر جای تدوین بودجه که باشد باید از سیاست‌های ابلاغی رهبری تاثیر بگیریم که این اتفاق هم رخ داد.

رییس‌جمهور ادامه داد: ان‌شاالله به زودی برنامه هفتم توسعه هم تقدیم مجلس می‌شود. نسبت به برنامه هفتم هم دولت و هم مجلس این نکته را مورد توجه قرار می‌دهد که چه بخش‌هایی از برنامه‌های قبلی اجرا شده و اگر نشده، چرا این اتفاق افتاده است؟ وی تاکید کرد: ما بنای‌مان این است که برنامه تقدیمی به مجلس همراه با اجرا باشد نه اینکه مانند برنامه‌های قبلی تحقق ۳۰ درصدی پیدا کند. وی با اشاره به گزارشی از سال جاری اظهار کرد: تلاش این بود که ما در سال جاری کسری بودجه نداشته باشیم‌. هرچند ممکن است گله‌مند باشند اما پیگیری شد که تا جایی که ممکن است ما درگیر کسری بودجه نشویم. در امر تورم هم همه ما نسبت به آن نگرانیم و در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به سمت کاهش بیشتر تورم برویم.

رییسی یادآور شد: ۸.۹ درصد نرخ بیکاری ما است و این نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال است. ما در وعده به مردم در زمینه سالی یک میلیون اشتغال به گواهی آمارها نزدیک به وعده عمل کرده‌ایم.

وی افزود: در سال جاری ما امر یازده‌ساله رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کردیم و مساله پاداش بازنشستگان لشکری و کشوری ۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و اوراق مالی دولت متوسط ماهیانه ۱۵ همت پرداخت می‌شود. این فاکتورها را ما خرج نکردیم بلکه قبلاً خرج شده و ما داریم پرداخت می‌کنیم تا اعتماد به دولت حفظ شود و در هر شرایطی آن را پرداخت کردیم.

رییس‌جمهور با اشاره به انجام امور عقب‌مانده در زمینه اجرایی در کشور تاکید کرد: فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی تا حدودی انجام شده و ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند صورت گرفته و تلاش کردیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و استقراض از این نهاد استفاده نکنیم.

رییسی ادامه داد: تلاش دولت این است با انضباط مالی هم کنترل درآمدها و هزینه‌ها را به درستی صورت‌بندی کند و نظارت بر نظام بانکی هم در همین راستاست. وی با بیان اینکه «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی سه رویکرد بودجه ۴۰۲ است»، اظهار کرد: در بودجه تقدیمی تقویت تولید و اشتغال، پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و ۳۲۷ همت بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه و پیشرفت در تمامی استان‌ها وجود دارد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «افزایش متوسط میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۴۰۲ در نظر گرفته شده است»، گفت: در حوزه حمل و نقل تامین اعتبارات لازم، تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری و ناوگان ریلی و در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو و نیز انجام پروژه پزشک خانواده و نظام ارجاع و در نهایت پیش‌بینی ۱۰ همت برای پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران انقلاب اسلامی را داریم.

وی تصریح کرد: همه امور قرار است به صورت شفاف پیش رود تا به صحت امور و پیشرفت کارها کمک کند. همچنین در بودجه ۴۰۲ از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت هم جلوگیری شده است. همچنین پیش‌بینی‌پذیری وضعیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی را نیز در بودجه سال آینده به‌شدت مورد توجه قرار داده‌ایم.

رییسی با اشاره به جایگاه ارتقاء معیشت مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای تحقق ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی قانون حمایت از خانواده، تامین یارانه برای پرداخت یارانه نقدی، نان و دارو و تجهیزات پزشکی نیز در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: تمام منابع عمومی دولت در بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال جاری با در نظر گرفتن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه سال ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از مصارف و منابع تبصره ۱۴ به بودجه عمومی، به هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: درآمدهای عمومی در لایحه نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ حدود چهار درصد افزایش داشته و به ۹۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه نسبت به قانون بودجه سال جاری، ۳۸ درصد افزایش داشته است و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۲۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که حدود ۲۶ درصد نسبت به قانون سال جاری افزایش را نشان می‌دهد.‌

وی افزود: مجلس برای بررسی بودجه وقت زیادی خواهد گذاشت که از دقت و دلسوزی و دغدغه نمایندگان تقدیر می‌کنم. آن‌چه از این بررسی حاصل می‌شود باید به عدالت، آرامش مردم، حل مشکلات و بهبود وضعیت جامعه منجر شود. رییس‌جمهور تاکید کرد: با همه فتنه‌گری‌ها و توطئه‌چینی‌ها و جنگ ترکیبی دشمن که هم در جنگ روانی، رسانه‌ای و هم در جنگ سیاسی و هم در جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفت اما امروز ملت بزرگ ایران سربلند است که دشمن را ناکام گذاشته و با رهنمودهای رهبری، دشمن را مثل دفعات گذشته مفتضح کرده‌ است. رییسی در پایان یادآور شد: با این شرایط، مسوولیت ما در برابر این مردم خوب و دلداده به انقلاب چندبرابر شده و باید همه تلاش کنیم که بیشتر به آنان کمک و گره‌های مشکلات مردم را باز کنیم.

در بودجه چه می‌گذرد؟

پس از تحویل رسمی بودجه، متن لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه اقتصاد ایران در سال آینده منتشر شد. در این لایحه، دولت تغییرات اساسی در ساختار بودجه‌ریزی لحاظ نکرده اما آنچه که بیش از پیش به چشم می‌آید، برنامه‌های بلندپروازانه درآمدی چه در حوزه نفت و مالیات و چه در حوزه انتشار اوراق است.

درآمد پیش‌بینی شده برای نفت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های لوایح بودجه در تمام سال‌های گذشته بوده و برای سال آینده نیز میزان درآمدهای این بخش افزایشی خواهد بود. درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده‌های آن‌که ۶۰۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده که بر مبنای متوسط فروش ۱.۴ میلیون بشکه در روز با هر بشکه به‌طور متوسط ۸۵ دلار و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومانی بسته شده است.

در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۶۰۳ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است و از مابقی حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیر منقول و ۱۰۰ میلیون تومان به واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای اختصاص دارد. جدا از نفت، میزان درآمدهای مالیاتی دولت نیز به شکل قابل توجهی افزایش خواهند یافت. سهم مالیات اشخاص حقوقی در لایحه بودجه سال آینده ۲۹۶ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال جاری که ۱۳۳ هزار میلیارد تومان بوده، ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین سهم مالیات بر درآمدها در لایحه بودجه سال آینده نیز ۱۲۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که در مقایسه با سال جاری که ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده معادل ۴۵ درصد زیاد شده است.همچنین طبق لایحه بودجه سال آینده، درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۱۵۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

بخش دیگری از درآمدهای اصلی دولت به فروش اوراق اختصاص دارد. براساس لایحه بودجه سال آینده دولت می‌تواند ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد که نسبت به سال جاری، ۱۱۰ درصد افزایش داشته است. دولت درآمد خود از محل عوارض خروج از کشور را نیز افزایش داده است. براساس لایحه بودجه سال آینده، عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بر این اساس، درآمد دولت از محل عوارض خروج از مرزهای کشور ۳۴۳۱ میلیارد تومان تعیین شده است.

این در حالی است که در بودجه امسال، رقم دقیقی از عوارض خروج از کشور لحاظ نشده بود و دولت در این حوزه پیش‌بینی‌ها را شفاف‌تر کرده است.  به این ترتیب هرچند دولت در پیشبینی قیمت نفت برای سال آینده، رویابافی نکرده اما با توجه به اینکه هنوز تحریم‌های امریکا علیه اقتصاد ایران پابرجاست و لااقل در حال حاضر افق روشنی از به نتیجه رسیدن برجام وجود ندارد، مشخص نیست که چه میزان از این منابع قابل تحقق خواهند بود. در کنار آن، در حالی درآمدهای مالیاتی به شکل قابل توجهی افزایش یافته که با توجه به مشکلات فعالان اقتصادی در سال‌های گذشته و محدودیت‌هایی که در مسیر تولید وجود داشته، مشخص نیست که آیا این سیاست به افزایش درآمدهای پایدار کمک خواهد کرد یا موجب فشار بیشتر بر تولید خواهد شد.

در حوزه هزینه‌ها نیز اعداد اعلامی با پیش‌بینی‌هایی که از قبل مطرح شده بود، فاصله چندانی نداشتند. در بخش هزینه‌ها، آنچه برای مردم بیشترین اهمیت را دارد، سرنوشت حقوق و مزایا و یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی است. بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده، متوسط افزایش حقوق کارکنان ۲۰ درصد تعیین شده است. همچنین در لایحه بودجه سال آینده، معافیت مالیاتی حقوق تا هفت میلیون تومان (درآمد سالانه ۸۴ میلیون تومان) تعیین شده است. حقوق بالاتر از این عدد به شکل پلکانی مشمول مالیات خواهد شد.  طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲ حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و سایر صندوق‌های بازنشستگی افزایش ۲۰ درصدی نسبت به امسال خواهد داشت و حداقل دریافتی این بخش شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین پیشنهادات دولت نشان می‌دهد در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۴۸ میلیون تومان اضافه شده است.

در کنار حقوق و مزایا، بخش مهمی از اعتبارات دولتی نیز صرف یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیمی خواهد شد که در اختیار مردم قرار می‌گیرند. پیش از هرچیز اعلام شده که برای سال آینده در مجموع بیش از ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پیش‌بینی شده است و به این ترتیب میزان یارانه در سال آینده تغییر نخواهد کرد. در کنار آن، دولت ۶۹ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه را به یارانه دارو اختصاص داده است. همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲، یارانه نان ۵۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. دولت این را نیز اعلام کرده که منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیر مشمول صرف یارانه نان خواهد شد.

آن‌طور که دولت اعلام کرده سقف تسهیلات تکلیفی بانک‌ها از جمله تسهیلات مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قوانین مربوط به ایثارگران، قانون جهش تولید مسکن و قانون جهش تولید دانش بنیان، در بودجه سال آینده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ سهم صندوق توسعه ملی مانند سال گذشته از درآمدهای نفتی ۴۰ درصد تعیین شده است.

دولت در شرایط استخدام نیز سختگیری‌های بیشتری را نهایی کرده است. هرگونه استخدام نیروی انسانی در تمام دستگاه‌های اجرایی باید در کارگروه مشترک سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح شود و مجوز استخدام جدید تنها با امضای مشترک روسای دو سازمان مذکور صادر خواهد شد. دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ جزییات هزینه صدور شناسنامه و کارت ملی را منتشر کرده است که نرخ‌های مربوطه نسبت به امسال مقداری افزایش یافته است. در کنار آن، براساس اطلاعات جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قیمت هر پیامک ۳۰ ریال افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین درآمد دولت از این محل ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان پنج درصد قیمت روی کشتی، ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به امسال ۴۰۰ درصد بیشتر شده است.همچنین طبق لایحه بودجه سال آینده، دولت از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۲۰ میلیارد تومان مالیات بر دارایی می‌گیرد.

سرنوشت مبهم برنامه توسعه

با تمام این تفاسیر، احتمالا تا زمانی که مجلس بررسی‌های رسمی را آغاز نکند، تصویر دقیقی از قانون بودجه سال آینده وجود نخواهد داشت و باید دید نمایندگان تا چه حد با پیشنهادات دولت کنار خواهند آمد. یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از برگزاری انتخابات هیات رییسه این کمیسیون در روز شنبه ۲۴ دی‌ماه خبر داد.

مهدی فرشادان اظهار کرد: اولین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد که دستور آن برگزاری انتخابات هیات رییسه است.

وی ادامه داد: احتمالا بعد از برگزاری انتخابات هیات رییسه، کمیسیون تلفیق وارد تدوین آیین‌نامه داخلی کمیسیون خواهد شد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درباره روند بررسی بودجه در این کمیسیون اظهار کرد: طبق آیین‌نامه جدید، کمیسیون تلفیق پنج روز فرصت برای بررسی کلیات بودجه دارد و بعد از آن گزارش خود را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارایه می‌کند که بر این اساس یکشنبه دوم بهمن‌ماه کلیات بودجه در صحن علنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

فرشادان ادامه داد: در صورتی که مجلس شورای اسلامی به کلیات بودجه رای دهد بعد از آن جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات بودجه تشکیل خواهد شد.

جدا از آن، هنوز تکلیف برنامه هفتم توسعه نیز مشخص نشده است. در شرایطی که رییسی ابراز امیدواری کرده که این متن نیز به زودی نهایی شده و در اختیار نمایندگان قرار بگیرد، به شکل همزمان درخواست تمدید برنامه ششم نیز به مجلس ارایه شده است. یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که دولت در یک‌بندی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ آورده است که تا زمان تصویب قانون برنامه هفتم، قانون برنامه ششم تمدید می‌شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: دولت سه حکم در بند «و» تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ آورده است اول اینکه «احکام دارای ماهیت دایمی تحت عنوان قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۳ تا زمانی که توسط قوانین دیگر نسخ نشده، دارای اعتبار است».

وی توضیح داد پیش از این دو قانون مقررات مالی دولت ۱ و ۲ در مجلس تصویب شده بود. در اینجا درباره قانون مقررات مالی دولت ۳ به احکامی اشاره شده که به عنوان چهارچوب منابع و مصارف می‌آید و دیگر نیاز به تکرار آن در هر سال در بودجه نیست. بلکه با این بند به صورت دایمی تصویب می‌شود.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ همچنین گفت: یکی دیگر از احکام بند «و» تبصره ۲۰ در این باره است که «اجرای احکام مندرج در این قانون در خصوص احکام یک ساله مربوط به سال ۱۴۰۲ است»؛ این حکم درباره احکام یک ساله است. چون یک سری احکام بیشتر از یک سال لازم نیست که مصوب شود و باقی بماند.

حاجی‌دلیگانی افزود: حکم دیگری که در این بند آمده ناظر به این است که «قانون پنج ساله ششم توسعه تا زمان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و حداکثر شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تمدید می‌شود» این حکم هم بدان معناست که تا زمان تصویب برنامه هفتم، برنامه ششم به قوت خود باقی است.

در هفته آینده، جلسات مجلس برای بررسی بودجه آغاز خواهد شد و احتمالا نمایندگان باید در مدتی کوتاه تکلیف برنامه توسعه را نیز مشخص کنند. مجلس برای بررسی لایحه تنها حدود دو ماه زمان خواهد داشت و باید دید سرنوشت یکی از پرحاشیه‌ترین لوایح بودجه سال‌های اخیر چه می‌شود.

اعداد مهم بودجه ۱۴۰۲

  • فروش روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت با قیمت 85 دلار
  • افزایش 122 درصدی مالیات اشخاص حقوقی و 45 درصدی درآمدها
  • حقوق به شکل میانگین 20 درصد افزایش می‌یابد
  • پیشنهاد افزایش دو ساله سن بازنشستگی
  • عوارض 400 هزار تومانی خروج از کشور برای سفر اول
  • حداقل حقوق هفت میلیون تومان و معاف از مالیات
  • مبلغ یارانه نقدی در سال آینده تغییر نخواهد کرد
  • سقف 200 هزار میلیارد تومانی تسهیلات بانکی
  • افزایش 30 ریالی قیمت هر پیامک
  • بودجه حدودا هشت هزار میلیارد تومانی برای صدا و سیما

 

ارسال نظر