بهشت سهم سیاسیون

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۸۳
بهشت
  سهم سیاسیون

چمران بر کرسی ریاست شورا تکیه زد

تعادل| در حالی که قرار است امروز مراسم تحلیف اعضای ششمین شورای شهر تهران برگزار شود، شامگاه دیروز بنا بر اعلام خبرگزاری فارس، مدیران ارشد شهر تهران انتخاب و معرفی شدند. علیرضا زاکانی در جلسه غیررسمی اعضای شورای شهر ششم با کسب بیشترین رای به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. همچنین مهدی چمران به عنوان رییس و پرویز سروری به عنوان نایب‌رییس شورا برگزیده شدند. سوده نجفی و جعفر‌بندی شربیانی نیز به عنوان دبیران هیات‌رییسه معرفی شدند.

در این حال، مهدی چمران، عضو منتخب شورای شهر ششم تهران اخبار منتشر شده مبنی بر انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران را تایید نکرد.

چمران در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا روز پنجشنبه در مراسم تحلیف شهردار تهران مشخص می‌شود، گفت: بعید است و روز یکشنبه هفته آینده شهردار مشخص می‌شود.

اگر چه در پی ثبت کمترین مشارکت سیاسی مردم تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر سال جاری، اصولگرایان توانستند پس از 4 سال دوباره به خیابان بهشت راه یابند، اما طی روزهای گذشته بحث‌های مفصلی و البته پرجدالی میان منتخبان اصولگرای این شورا برای انتخاب شهردار بعدی تهران در گرفته بود، به گونه‌ای که برخی از منابع خبری اصولگرا از تلاش نیروهای سیاسی نزدیک به قالیباف، شهردار اسبق تهران خبر می‌دادند. در همین رابطه، دیروز ظهر خبرگزاری اصولگرای فارس، نوشت: اخباری مبنی بر خداحافظی پیرهادی و زاکانی از کاندیداتوری شهرداری تهران به دلیل مشکلات قانونی (مثل مرتبط نبودن مدرک تحصیلی برای علیرضا زاکانی و سابقه اجرایی برای محسن پیرهادی) منتشر شد اما علیرضا نادعلی منتخب شورای ششم صحت این خبر را رد کرد و گفت، تمام این خبرهای منفی کار مخالفان است.

موافقان زاکانی در شورای شهر معتقدند: به دلیل مشکلات کلیدی پایتخت و بدهی‌های گسترده و مشکلات تلمبار شده شهر، باید فردی سکان‌دار اداره پایتخت شود که در تراز ملی بوده و بتواند از ظرفیت‌های سایر قوا برای رفع مشکلات شهر استفاده نماید. 

همچنین این افراد با اشاره به وضعیت نابسامان شهرداری در موضوع سلامت و شفافیت اداری، معتقدند اداره شهر تهران نیازمند تصمیمات شجاعانه و انگیزه مقابله با فساد را دارد که بتوان با برطرف کردن این موانع، کارآمدی را در پایتخت ملموس کرد.

از سوی دیگر موافقان مازیار حسینی، دیگر کاندیدای تصدی شهرداری تهران که از شانس بالایی برخوردار بود هم معتقدند که شهر باید توسط یک مدیر با تحصیلات مرتبط و آشنا به امور شهر اداره شود تا بتواند مشکلات را برطرف کند. 

این افراد معتقدند حسینی به عنوان معاون شهرداری تهران در دوران مدیریت قالیباف به عنوان یکی از دوره‌های موفق مدیریت شهری و نیز معاونت وزیر راه در دو سال گذشته، شایستگی لازم برای اداره شهر تهران را کسب کرده است. 

   زاکانی و فساد در شهرداری تهران

زاکانی به واسطه مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه سال جاری، نه تنها برای مردم تهران که برای اغلب شهروندان ایرانی آشنا است. فردی که در جریان مناظرات تلاش کرد تا خود را طرفدار مبارزه با فساد معرفی کند. حالا او بر کرسی ریاست سازمانی تکیه زده است که به فساد، به ویژه در دوره 12 ساله مدیریت شهری اصولگرایان، شهره است. مساله فساد در شهرداری تهران نیز نه تنها برای تهرانی‌ها که برای اغلب مردم ایران آشنا است. این مساله نیز در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 برای نخستین‌بار در سطحی وسیع از تلویزیون ایران مطرح شد. جایی که از سوی اسحاق جهانگیری، یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری به پرونده موسوم به املاک نجومی به ارزش 22 هزار میلیارد تومان (در دوره‌ای که دلار بین 1000 تا 3000 تومان بود) اشاره شد. مساله املاک نجومی اما در دوره پنجم شورای شهر تهران از سوی اعضای این شورا پیگیری و منجر به شناسایی بیش از 2 هزار ملک شهرداری واگذار شده به غیر شد. از سوی دیگر، در همان سال 96، محمد علی نجفی، شهردار تهران به صورت جزیی‌تر به فساد در شهرداری تهران پرداخت. به عنوان نمونه، نجفی در تاریخ 24 دی سال 96 و به هنگام ارایه گزارش 100روزه از عملکرد شهرداری در شورای شهر از «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» تا قراردادهایی که پولش صرف انتخابات شد، سخن گفت.

او در این گزارش از واگذاری 674 ملک شهرداری به صورت سلیقه‌ای، استخدام 13 هزار نفر در 4 ماه پایانی مدیریت دوره قبل، اثرگذار نبودن شهرداری در تصمیم‌های سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران، تصمیم‌گیری‌های غلط مدیریتی که منجر به ایجاد مشکلات عدیده برای شهر شده از جمله حفر چاه‌های متعدد که یکی از دلایل فرونشست‌های تهران برشمرده شده است و نبود اطلاعات یکپارچه در شهرداری خبر داد و جزییات مربوط به این موارد را اعلام کرد.

نجفی در ادامه به میزان بدهی شهرداری تهران پرداخت و گفت: بدهی ثبت شده شهرداری ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان است و ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیون تومان نیز رقم بدهی ثبت نشده شهرداری است. پیش‌بینی کردیم که حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی داریم، بر همین اساس بدهی شهرداری در حوزه ثبت شده، ثبت نشده و بدهی احتمالی حدود ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که سه‌برابر بودجه فعلی شهرداری است.

   اصولگرایان و مشکلات تهران؟

بی‌گمان، شهر و شهرداری تهران با مشکلات متعددی دست به گریبان است و تاب تحمل هیچگونه سیاست‌زدگی را ندارد. از این رو، انتظار می‌رفت، اصولگرایان از میان گزینه‌های مورد نظر خود، به فردی کارشناس و غیر سیاسی رای دهند، اما اینگونه نشد. در این حال، از آنجا که از نظر رویکرد سیاسی، زاکانی نزدیک به دولت رییسی نیز به شمار می‌رود، انتظار می‌رود، مباحث به مربوط به تعهدات دولت در نوسازی ناوگان شهری تهران، یک بار برای همیشه حل و فصل شود. در همین روزهایی که بحث تغییر و تحولات در دولت و مدیریت شهری در صدر اخبار رسانه‌ها نشسته و نقل محافل سیاسی شده است، روزانه 400 نفر در بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شوند که بخش بزرگی از این رقم، مربوط به فوت‌شدگان ناشی از کرونا است. دلتا کرونا در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ ایران در حال تاخت و تاز است و از این رو، بی‌گمان، اولین و فوری‌ترین مشکلات تهران و سایر کلان‌شهرها، بازگرداندن امنیت بهداشتی و درمانی به شهر است. مساله‌ای که به‌طور مشخص توان شهرداری‌ها و به ویژه شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل عمومی را نشانه رفته است. توانی که به گفته مدیران شورای شهر پنجم به دلیل تحریم، تورم و تنگنای شدید مالی در شهرداری تهران به‌شدت تضعیف شده و امکان نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسی و مترویی را از مسوولان گرفته است. ترافیک و آلودگی هوا نیز دو مشکل همیشگی شهر تهران به شمار می‌روند که البته حل آنها در گرو جذب منابع بیشتر برای نوسازی ناوگان عمومی است. در این حال، در پس مشکلات شهرداری تهران، مساله شیوه کسب درآمد شهرداری و همچنین تخصیص منابع به اولویت‌های برتر از اهمیت زیادی برخوردار است. در سال جاری بودجه شهرداری حدود 50 هزار میلیارد تومان است. رقمی بسیار بزرگ و مستعد فساد! آن سوتر اما مساله شهرفروشی و تراکم‌فروشی وجود دارد، مسائلی که شورای پنجم تلاش کرد از آنها احتراز کند و درآمدهای پایدار از طریق ابزارهایی همچون منطقه‌ای کردن عوارض ساختمانی و عوارض شهری ایجاد کند. 

 

ارسال نظر