کشتار مسجد الاقصی

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۰۹
کشتار مسجد الاقصی

فرار به جلوی نتانیاهو از ضعف و ناتوانی خویش و ساختار رژیم اسراییل

پاسخ مقاومت فلسطین با شلیک موشک‌ به قدس و شهرک‌های صهیونیستی‌

سید عماد حسینی

تهاجم وحشیانه ارتش اسراییل علیه مردم فلسطین چه بمباران مستمر نوار غزه و چه کشتار بی‌رحمانه نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی بیانگر شکل‌گیری تحولات تازه‌ای نه‌تنها در سطح فلسطین بلکه در سطح منطقه می‌دهد.

صرف‌نظر از گزارش‌های خبری و آمار منتشر شده که رسانه‌های مختلف در رابطه با حجم این فاجعه منتشر کرده و صد البته بسیار فجیع و دردناک است، این حادثه در شرایط و اتمسفر منطقه‌ای خاصی به وقوع پیوسته است در حالی تبعات قابل توجهی و کم سابقه‌ای را هم به همراه داشته است.

همزمان شدن این کشتار با چند رخداد اگر نگوییم تامل برانگیز به‌طور حتم قابل توجه است.

وقوع تهاجم صهیونیستی در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان و بعد از حضور نمازگزاران فلسطینی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان و روز قدس، شکست چند باره نتانیاهو در تشکیل کابینه این‌بار درب خروج دفتر نخست‌وزیری اسراییل از یک‌سو و در زندان را از سوی دیگر به وی نزدیک‌تر از هر زمانی کرده است.

چرخش قابل توجه سعودی‌ها به سوی قدرت‌های واقعی منطقه‌ای و سرد شدن جریان سازش عربی اسراییلی که در آخرین روزهای حضور دونالد ترامپ به نقطه اوج خود رسیده بود.

جالب‌تر اینکه این اولین‌باری است که بعد از انتفاضه دوم و شاید تا حدودی جنگ 33 روزه شاهد صف‌آرایی اجماع عربی (حداقل در بعد رسانه‌ای آن) علیه اقدامات اسراییل هستیم و از کشورهای سازشکاری همچون اردن و امارات گرفته تا سازمان همکاری اسلامی و کشورهای اتحادیه اروپا همگی این اقدام اسراییل را محکوم کردند.

از سوی دیگر گسترش فعالیت‌های ضد اسراییلی در فضای مجازی و ترند شدن هشتگ‌های مختلف هم ما را به یاد جریان شکل گرفته در انتفاضه سال 2000 مسجدالاقصی می‌اندازد که انتفاضه اینترنتی و فضای مجازی را هم به همراه خود آورده و فعالیت رسانه‌ای ضد صهیونیستی را در جهان نهادینه کرد.

بی‌تردید به خاک و خون کشیده شدن فلسطینیان در مسجد الاقصی جنایتی است که به کارنامه مملو از جرم و جنایت رژیم صهیونیستی افزوده می‌شود.

اما این سوال ذهن برخی از تحلیلگران را به خود مشغول کرده است که آیا ارتباطی به این جنجال و تلاش‌های اسراییل برای خارج کردن مذاکرات وین از کانون توجه رسانه‌های جهانی وجود دارد؟

آیا ما شاهد فرار به جلوی نتانیاهو از ضعف و ناتوانی خویش و ساختار رژیم اسراییل هستیم؟ 

همچنین آیا می‌توان ارتباطی بین شکست اسراییل در مقابل خروش ملت ستمدیده فلسطین و به آتش کشیده شدن دیوار کنسولگری ایران در کربلا به دست عده‌ای اغتشاشگر پیدا کرد؟ 

اینها صرفا داده‌هایی یک خطی از شماری از بحران‌های منطقه است، بحران‌هایی که هر یک از آنها به نحوی به قدس منتهی یا از آن سرچشمه می‌گیرند.

 

ارسال نظر