پراید هر قیمتی بیش از ۱۶۰ میلیون داشته باشد حباب است/ چرا دولت این‌قدر در زمینه واردات خودرو دخالت می‌کند؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۹۰
پراید هر قیمتی بیش از ۱۶۰ میلیون داشته باشد حباب است/ چرا دولت این‌قدر در زمینه واردات خودرو دخالت می‌کند؟

مسعود دانشمند، تحلیلگر مسائل اقتصادی، معتقد است قیمت کنونی خودروهای داخلی منطقی نیست. به گفته او، با یک حساب ساده قیمت پراید باید حداکثر باید ۱۶۰ میلیون باشد؛ بنابراین هیچ توجیه عقلانی و محاسباتی برای رقم سیصد میلیون تومان نیست مگر آنکه بگوییم یک سری از افراد حباب ایجاد می‌کنند و با فروش تصنعی قیمت را بالا می‌برند.

به گزارش فرارو، بخش‌هایی از گفت‌وگو با مسعود دانشمند را در ادامه می‌خوانید:

ربط دادن افزایش قیمت پراید به قیمت دلار به هیچ عنوان قابل قبول نیست

  • پراید تولید داخل است، اما کالا‌های داخلی آنقدر افزایش قیمت نداشته‌اند که پراید ۱۰۰ میلیونی بشود سیصد میلیون تومان و قیمتش سه برابر شود. کدام یک از کالا‌های داخلی که برای تولید پراید به کار می‌رود تا این اندازه گران شده است؟ آیا قیمت ورق آهن، لاستیک و آلومینیوم که برای ساختن رینگ و برخی قسمت‌های خودرو استفاده می‌شود در بازار سه برابر شده است؟ خیر. شاسی این خودرو نیز از آهن ساخته می‌شود و قیمت آن هم سه برابر نشده است. موتور پراید را هم که می‌گویند تولید داخل است که آن نیز چنین افزایش قیمتی نداشته است؛ بنابراین ارتباط دادن افزایش قیمت پراید به قیمت دلار به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
  • استانداردی در خودرو سازی وجود دارد به نام API که مورد تائید گمرک نیز هست این استاندارد به معنای درصد ساخت داخلی یک محصول است. اگر تنها به استاندارد‌هایی که در گمرک وجود دارد، اکتفا کنیم پراید بیش از نود درصدش تولید داخل است؛ بنابراین اگر قیمت دلار تغییر کرده و از بیست هزار تومان به چهل هزار تومان رسیده باشد نهایت می‌تواند روی ده، یا پانزده درصد قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

از زمانی که عرضه خودرو را سپردیم به دست خود کارخانه مشکلات بسیاری به وجود آمد

  • در واقع با یک حساب ساده قیمت پراید باید حداکثر باید ۱۶۰ میلیون باشد؛ بنابراین هیچ توجیه عقلانی و محاسباتی برای رقم سیصد میلیون تومان نیست مگر آنکه بگوییم یک سری از افراد حباب ایجاد می‌کنند و با فروش تصنعی قیمت را بالا می‌برند. کارخانه می‌تواند به وسیله‌ی عرضه خودرو با چنین جریانی مقابله کند؛ از زمانی که عرضه خودرو را سپردیم به دست خود کارخانه مشکلات بسیاری به وجود آمد.
  • اجرای طرح‌هایی همچون ثبت نام و نوبت دهی و تحویل دیر هنگام خودرو به مشتری همگی باعث شد قیمت در بازار حباب پیدا کند. در واقع پراید هر قیمتی که بیش از صد و شصت میلیون تومان داشته باشد حباب است و از اساس نباید چنین اتفاقی رخ می‌داد.
  • مقصر اصلی در این زمینه قطعاً خودروساز است و در این موضوع تردیدی نیست. ما خودروساز که مقصر اصلی است را رها کرده‌ایم. در اینجا لازم است یک مثال بزنم، زمانی که پیکان در سال ۱۳۴۶ شروع به تولید کرد دولت آن زمان ورود خودرو‌های مشابه که حجم موتور‌های آن‌ها ۱۸۰۰ سی سی بود را ممنوع کرد تا پیکان تقویت شود. این اتفاق باعث شد تا بعد از مدتی پیکان در بازار افزایش قیمت بیابد. پیکانی را که کارخانه نزدیک ۲۵ تومان در بازار عرضه می‌کرد به نزدیکی سی تومان رسید در آن زمان بلافاصله اجازه داده شد خودرویی معادل پیکان یعنی هیلمند وارد بازار شود و آنرا به قیمت ۱۷ الی ۱۸ هزار تومان به فروش رساندند این کار باعث شد تا بازار تصنعی پیکان شکسته شود، این نقش سیاست گذاری دولت است.

دخالت‌های بیش از اندازه دولت در تمام جزئیات باعث سوءاستفاده عده‌ای می‌شود

  • وقتی کارخانه در دست دولت باشد و این نهاد فروشنده شود طبیعی است که مشکلاتی به وجود می‌آید. در واقع همه‌ی کار‌ها را دولت انجام می‌دهد و حالا دولت می‌خواهد خودرو وارد کند تا این فضای تصنعی را بشکند، اما آنقدر قانون می‌برند مجلس و می‌آورند که آخر آن نیز شده است قانونی که با آن بتوان تنها چند خودرو وارد کرد.
  • باید به تجار و بازگانان بخش خصوصی اجازه دهند تا خودرو را به راحتی وارد کنند، چرا انقدر دولت در زمینه واردات خودرو دخالت می‌کند. این دخالت‌های بیش از اندازه دولت در تمام جزئیات مسائل باعث می‌شود یک عده‌ای سوء استفاده کنند.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
0
1
راه حل این مشکلات را بگم؟ باید دست دزد را کوتاه کنید که نمی‌کنید
آشنا
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
1
تو ایران همه چیز بسته به دلار است و به دلایل متعددی که مردم ما در حال ساخت و ساز در تمام نقاط دنیا هستند و این موضوع نیاز به دلار دارد پس باید تو ایران به خاطر تقاضای بالا قیمت‌ها سرسام‌آور شود. فقط باید مردم کمی از ساخت‌وساز تو دیگر کشورها را کم کنن و بگذارند یک آلونکی هم تو کشور خودشون ساخته بشه