آقای رئیس‌جمهور مشکل آلودگی هوا را حل کنید

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۰۸:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۳۲
آقای رئیس‌جمهور مشکل آلودگی هوا را حل کنید

گروه راه و شهرسازی| در شرایطی که وضعیت هوای پایتخت طی هفته‌های اخیر، در اغلب موارد برای همه گروه‌های در شرایط «ناسالم» و بعضا «بسیار ناسالم» بوده است، دیروز بخش قابل توجهی از نشست علنی شورای شهر تهران به این مساله اختصاص یافت.

اگرچه این نهاد تقنینی و نظارتی به واسطه شرایط ایجاد شده برای شهر تهران، طبیعتا باید به این مساله ورود می‌کرد، اما تیتر و عکس روی جلد یکی از روزنامه‌های صبح در روز دوشنبه هفته جاری، دیروز دست مایه انتقاد جناحی اعضای این شورا شد. با این حال، برآیند نظرات ارایه شده در شورا بر این امر تاکید داشت که دولت و شخص رییس‌جمهور باید به مساله آلودگی هوا ورود کرده و مساله را تا حد ممکن تقلیل دهد.

کمک دولت و الزام آن به تعهدات مالی‌اش برای تامین نوسازی ناوگان مترو و اتوبوس البته در سال‌های قبل، مورد تاکید مدیریت شهری و اعضای سابق شورای شهر تهران نیز بود. این‌بار، اما به نظر می‌رسد، جنس درخواست مداخله دولت در مساله آلودگی هوا فراتر از انجام تعهدات مالی بای خرید ناوگان حمل و نقل عمومی است و اعضای درخواست دارند تا مساله نوع سوخت مورد استفاده در نیروگاه‌ها و کارخانجات استان تهران نیز بررسی و در صورت استفاده از سوخت نامناسب (مازوت) جلوی آن گرفته شود. این مساله در نامه اعضای شورای شهر به سازمان استاندارد درباره کیفیت سوخت مشهود است.

درخواست از رییس دولت

دیروز اما حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران به صراحت گفت: آقای رییس‌جمهور گره آلودگی هوا به دست شما باز می‌شود.

 کاشانی دیروز در نشست علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به آلودگی هوا گفت: در یک دوره ۴۴ ساله همه ما برای رفع آلودگی هوا حضور داشتیم اما امروز فقط در حال اجرای نمایش هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع درباره جان انسان‌ها است، چرا توجیه می‌کنیم؟ قیامتی وجود دارد باید ببینیم واقعاً وظیفه خود را درست انجام دادیم؟.

عضو شورای شهر تهران گفت: مسوولیت‌ها را گردن هم انداختن اصلاً درست نیست، آیا فقط شهردار تهران مسوول است؟ باید یک نفر مسوولیت را بر عهده بگیرد و ترک فعل دستگاه‌ها را بررسی کند.

کاشانی تصریح کرد: آقای رییس‌جمهور این گره به دست شما باز می‌شود، یک نفر را به عنوان نخ تسبیح مشخص کنید تا کارها را پیگیری کند؛ دنبال بهانه‌جویی نگردیم.

نامه به سازمان استاندارد درباره کیفیت سوخت

مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران نیز دیروز در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به وضعیت آلودگی هوا گفت: نامه‌ای را به سازمان ملی استاندارد ارسال و درخواست کردیم که درباره کیفیت سوخت بررسی‌هایی داشته باشند که یکی از آنها سوخت نیروگاه‌ها است.

وی بیان کرد: سازمان ملی استاندارد باید تا سال ۱۴۰۰ استاندارد سوخت‌ها را تدوین و پیگیری می‌کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: از سازمان استاندارد می‌خواهم گزارشی از آخرین وضعیت کیفی سوخت به شورای شهر تهران ارسال شود.

چمران: دچار «آلودگی سیاسی»  شده‌ایم

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران اما با انتقاد از جناحی شدن مساله آلودگی هوا گفت: متاسفانه در مساله آلودگی هوا دچار آلودگی سیاسی شده‌ایم. اشاره چمران به تیتر و عکس روز دوشنبه یکی از روزنامه‌های صبح بود که روی عکس زاکانی، شهردار تهران نوشته بود: «برکنارش کنید». 

چمران در واکنش به پیشنهاد مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری تهران برای رایگان یا نیم‌بها شدن قیمت حمل‌ونقل عمومی در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران گفت: زمانی ما می‌توانیم حمل‌ونقل عمومی را ارزان کنیم که وسیله نقلیه همگانی به اندازه کافی در شهر وجود داشته باشد. این در حالی است که اکنون دچار کمبود شدید اتوبوس و واگن مترو هستیم و ده سال است که واگن جدیدی به متروی تهران اضافه نشده و در دوره قبلی تعداد زیادی از واگن‌ها بر اثر فرسودگی از خط خارج شدند، اما هیچ واگن جدیدی جایگزین آنها نشد، ولی حالا عده‌ای از همان طیف طلبکار شده‌اند.

وی افزود: اینگونه مخالفت‌ها فریبکارانه است، البته ما به دنبال آن نیستیم که بگوییم قبلی‌ها مقصرند و تقصیر ما نیست، من از این کار بدم می‌آید و این کارها بچه بازی است. درباره مساله آلودگی هوا، جان مردم مطرح است، ولی ما متاسفانه در مساله آلودگی هوا دچار آلودگی سیاسی شده‌ایم.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: ما در دوره‌های قبل، به ندرت افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس را انجام می‌دادیم، مثلا در دوره دوم شورای شهر وقتی قیمت بلیت مترو را می‌خواستیم از ۶۵ تومان به ۷۰ تومان افزایش دهیم، اعضای شورا موافقت نکردند تا مردم راحت‌تر بتوانند از مترو استفاده کنند.

چمران تاکید کرد: برخی افراد به خاطر آلودگی هوا پیشنهاد داده‌اند که شهردار تهران را تغییر دهیم و فکر می‌کنند ما دنبال پیشنهاد این حضرات هستیم. حتی اگر ما این کار را انجام دهیم، با شهرداران شهرهای دیگر چه کار باید کرد، این روزها اصفهان، یزد، قم و ... آلوده است، آیا باید شهرداران تمام این شهرها تغییر کنند؟

وی تصریح کرد: فریبکاری درباره مساله آلودگی هوا و سوءاستفاده از این مساله درست نیست و به افراد توصیه می‌کنیم که این کار را انجام ندهند.

 

ارسال نظر