چهار راهکار برای تنظیم بازار

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۴۶۸
چهار راهکار برای تنظیم بازار

تعادل|

سران تنظیم بازار روز گذشته گرد هم آمدند تا در مورد خروج بازار کالاها از آشفتگی تصمیم‌گیری کنند. از سال گذشته بازارهای مختلف کالایی در کشور به دلیل افزایش هزینه تمام شده و کاهش تولید، با آشفتگی قیمتی مواجه شد؛ بطوری که قیمت‌ بسیاری از کالاهای مصرفی به صورت بی‌ضابطه‌ای بالا رفت. در این میان اما متولیان تنظیم بازار، ضمن افزایش بازرسی‌ها، اقدام به واردات و توزیع برخی کالاها به صورت یارانه‌ای و پایین‌تر از قیمت‌های معمول کردند. اما این راهکار نتیجه مطلوبی را در بازارها رقم نزد؛ چراکه نه‌تنها قیمت‌ها را پایین نیاورد، بلکه مشکلاتی را هم در توزیع ایجاد کرد. اما به هرحال این راهکار باعث توقف افزایش قیمت‌ها در سال گذشته شد. حال اما در تازه‌ترین رویداد، متولیان تنظیم بازار و نهادهای اجرایی راهکار کنترل بازار در سال پیش رو را «تقویت سیستم بازرسی» و «نظارت بر تولید و عرضه از درب کارخانه»، «خرید و فروش‌ با فاکتور»، «جدی گرفتن برچسب قیمت کالاها» عنوان می‌کنند. تا بلکه از این طریق بتوان قیمت‌ها را از درب کارخانه تا نقطه مصرف کنترل کرد.

    

روز گذشته نشست هم اندیشی روسای اتاق اصناف مراکز استان‌ها و مدیران بازرسی با حضور وزیر صنعت معدن وتجارت و معاونین او برگزار شد و این نشست فرصتی بود تا نهادهای اجرایی از سه جهت مسائل مربوط به تنظیم بازار را بررسی کنند. در این میان اما تاکید سکاندار صنعت بر روی تقویت بازرسی‌ها از سوی اصناف و اتحادیه‌ها بود. رضا رحمانی همچنین با تاکید بر اینکه مهم‌ترین تکلیف، حمایت از حقوق مردم است، گفت: باید به پرونده کسانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، رسیدگی شود. او بیان اینکه در دوره جدید همه باید همت بیشتری صرف هم اندیشی، نظارت و کنترل بازار، تسهیل تامین کالا و اقلام ضروری داشته باشند، گفت: در این موارد جامعه اصناف به عنوان قشر باانصاف بخشی از کار را به عهده دارند. وزیر صنعت ادامه داد: شخصا به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فرایند کنترل قیمت از تولید تا عمده‌فروشی، خرده فروشی و اصناف را ابلاغ کرده‌ام. البته این سازمان وظایف دیگری هم دارد، اما در این دو مورد وظیفه بیشتری دارد.رحمانی همچنین خطاب به اصناف گفت: شما محور اصلی و خط مقدم بازار هستید. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و... باید در مرحله بعدی قرار بگیرند. این سازمان وظیفه دارد فرایند را کنترل کند. یکی از دلایل افزایش قیمت کارخانجات فرایند تولید است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید بررسی کند کالا با همین قیمت به دست توزیع‌کننده خرد برسد. البته به گفته رحمانی، در حال حاضر بخشی از جامعه، اصناف را در گرانی مقصر می‌دانند، که باید این نگاه را تغییر دهیم. او ادامه داد: در حال حاضر برخی از کالاها چند قیمتی هستند. در شرایط کنونی انتظار دارم خود اصناف پای کار بیایند. آشفتگی قیمت‌ها باید کنترل شود و مردم باید این اقدامات را ببینند. او با بیان اینکه باید نتایج حرف‌هایی که گفته می‌شود را در نظر بگیریم، افزود: متاسفانه برخی از اتحادیه‌ها نه تنها پای کار نیستند، بلکه خودشان هم به گرانی دامن می‌زنند و مردم این را از ما نمی‌پذیرند. وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کنترل بازار شب عید از تمام اصناف تشکر کرد و عنوان کرد: پیش از نوروز در بازار آشفتگی داشتیم، اما قبل از عید تمام اصناف و اتاق‌ها پای کار آمدند و آرامش به بازار بازگشت. در حال حاضر هم باید کنترل را بیشتر کنیم.

  تقویت سیستم بازرسی

رحمانی با تاکید بر اینکه اتحادیه‌ها باید سیستم بازرسی را تقویت کنند، تصریح کرد: مردم باید تمام کارهایی که برای آنها انجام می‌شود را حس کنند. اولین هدف، مردم هستند و نباید در حق آنها اجحاف شود. باید دسترسی به کالای مورد نیاز مردم را تسهیل کنیم و اصناف در خط مقدم این اقدامات هستند. بنابه اظهارات او، زمان جنگ با ورود بسیج معادلات تغییر کرد. در شرایط کنونی هم با بسیج اصناف وارد مذاکره شدیم و کمک خواستیم و آنها بدون هیچ درخواستی اعلام آمادگی کردند. امروز بیشتر از همه به روحیه بسیجی نیاز داریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امروز در جبهه اقتصادی باید تولید را حفظ کنیم. کالاها را به قیمت منصفانه و با سهولت به دست مردم برسانیم. هیچ چیزی نباید در این مساله اثر منفی بگذارد. اگر یک کالا چند قیمت دارد باید حل شود و این مساله به اتحادیه‌ها مربوط می‌شود.

رحمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که میان مردم نباید احساس آشفتگی و اجحاف وجود داشته باشد. مردم باید بدانند که ما برای حقوق آنها محکم ایستاده‌ایم و واقعا هم این طور است. حقوق مردم مهم‌ترین تکلیف ما است. همین طور که مبارزه با رانت از وظایف ما است. باید قیمت‌های تمام شده کالاها بررسی شود و به پرونده کسانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، رسیدگی شود. اگر دولت ارزی با این قیمت می‌دهد برای خدمت به مردم است و اگر با این قیمت به دست مردم نرسد هدر می‌رود و همه مسوول این اتفاقات هستیم.او در ادامه سخنان خود، اتاق اصناف را یکی از سرمایه‌های کشور دانست و گفت: اتاق اصنافی می‌خواهیم که خدمتگزار مردم باشد‌. برای اولین‌بار هم به اتاق اصناف و هم به اتاق بازرگانی نماینده فرستادم. اتاق اصناف باید یکی از پایه‌های ما در جنگ اقتصادی باشد. می‌دانم گاهی در حق اصناف اجحاف هم‌ می‌شود، اما کارنامه اصناف درخشان است. به گفته او، در سیل اخیر اصناف با تمام مشکلات موجود بیشترین کمک را به سیل‌زدگان کردند. مردم هم اصناف را اینگونه می‌شناسند. در بحث بازرسی هم اصناف خودشان پای کار باشند و رسیدگی کنند. رحمانی با تاکید براینکه اگر بدانم در وزارت صنعت، معدن و تجارت کسی خلافی انجام می‌دهد، شخصا برخورد می‌کنم، عنوان کرد: در میان تمام اقشار افرادی هستند که علاوه براینکه خدمت نمی‌کنند، خلاف هم می‌کنند. دشمن با تمام قوا به جنگ اقتصادی و روانی آمده است و فقط با عملکرد خوب و برخورد به موقع می‌توانیم به این جنگ وارد شویم. وی تصریح کرد: مردم اگر شاهد گرانی باشند، ولی بدانند ما برخود می‌کنیم حتما تحمل می‌کنند. هر کس در حق مردم اجحاف کند، در برخورد با او هیچ ملاحظه‌ای نداریم. هر جا نارسایی وجود دارد، باید سریع ورود کنیم.

  خرید و فروش ملزم به داشتن فاکتور شود

در ادامه این نشست، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: باید خرید و فروش‌ها با فاکتور انجام شود تا اطمینان میان مردم بازگردد. عباس تابش افزود: امروز با گرانی مواجه هستیم که تاوان آن را اصناف می‌دهند. نباید حق کسانی که در اصناف زحمت می‌کشند، نادیده گرفته شود. کسانی که زحمت می‌کشند باید ثابت کنند که اگر گران می‌فروشند به این دلیل است که گران می‌خرند. باید خرید و فروش‌ها با فاکتور انجام شود تا این مورد اثبات شده و اطمینان مردم جلب شود. او اظهار کرد: اگر چند نفر در یک صنف گران‌فروشی کنند، این تخلف به تمام صنف تعمیم داده می‌شود. تابش تصریح کرد: به زودی تمام بازرسینی که در بخش‌های دیگر مشغول به کار هستند به بدنه صنعت، معدن و تجارت بازگردانده می‌شوند و در مجموع 3 هزار بازرس خواهیم داشت. او خاطرنشان کرد: در دنیا ابزار کنترل بازار در دست خودش است و فقط در ایران است که بخش‌های دیگر هم نظارت می‌کنند. رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: باید همه دست به دست هم بدهیم و از اصناف حمایت کنیم. باید بتوانیم مرز گران‌فروشی را جدا کنیم. امروز بیش از همیشه به همت اصناف نیاز داریم. امروز باید همت اصناف و کسبه زمان جنگ را داشته باشیم تا بتوانیم از پیچ خطرناک تحریم بگذریم.

  ایجاد تعادل در بازار

رییس اتاق اصناف ایران هم در این نشست با بیان اینکه اصناف برای تعادل در قیمت کالاها تلاش و همکاری می‌کنند، افزود: قیمت‌ها تحت تاثیر عوامل دیگری در بازار افزایش پیدا می‌کنند و نباید در این خصوص اصناف محکوم شوند. سعید ممبینی گفت: در روزهای اخیر برخی از کالاهای اساسی، ضروری و حساس نوسان قیمت داشته‌اند. او با بیان اینکه اگر عرضه و تقاضا متعادل شود، مشکلات کمتر می‌شود، افزود: برخی مواقع بازرسی اصناف از طرف دستگاه‌های دیگر تضعیف می‌شود و این به هیچ عنوان منصفانه نیست. مدتی پیش 100 تن شکر توسط بازرسی اصناف کشف شد و این نشان از تلاش آنها است. ممبینی عنوان کرد: در خصوص توزیع کالا تصمیماتی گرفته می‌شود که ما به عنوان اصناف از آنها حمایت می‌کنیم، اما گاهی این تصمیمات ایرادهایی دارند. وی افزود: برنامه رونق تولید اصناف که در راستای برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته شده، به زودی آماده می‌شود.

  بازار را رها نکنید

از دیگرسو، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اصناف نظارت را جدی‌تر بگیرند، گفت: کالاها باید برچسب قیمت داشته باشند. عباس قبادی عنوان کرد: ‌این موضوع قابل قبول نیست که قیمت‌ها در چند مغازه تفاوت داشته باشد. این نشان می‌دهد، نظارت بر روی قیمت‌ها کم شده است. اگر یک نفر از نهاد‌های اقتصادی عملکرد بدی داشته باشد، همه ارکان حکومت زیر سوال می‌رود. قبادی با تاکید بر اینکه باید حضور در جلسات تنظیم بازار قوی‌تر باشد، گفت: شما مسوول تنظیم بازار هستید و باید این جلسات را با قوت پیگیری کنید. برچسب قیمت کالاها را جدی بگیرید. او ادامه داد: اگر اصناف خودشان به موقع ورود پیدا کنند، نیازی نیست که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود پیدا کند. تخلف یک صنف در یک شهرستان‌ می‌تواند اعتبار تمام اصناف استان را زیر سوال ببرد.معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به اندازه کافی در تمامی حوزه‌های صنوف عرضه و تقاضا وجود دارد. اگر برخی هم تخلفی داشته باشند، باید جدی برخورد شود و اصناف باید پناهگاه مردم باشند. قبادی تصریح کرد: در کشور به اندازه کافی توان تولید مرغ و تا ۹۰ درصد توان تولید گوشت قرمز را داریم و در این شرایط در صورتی که کنترل‌ها به موقع و درست انجام شود، نباید مشکل داشته باشیم. به گفته او، کشور در شرایط عادی قرار ندارد و روزانه یک هزار شبکه رادیویی و تلویزیونی در شیپور جنگ‌ می‌دمند و برعلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی شایعه‌پراکنی می‌کنند. قبادی افزود: در این شرایط ما باید به تکلیف خودمان عمل کنیم. اگر خودمان نتوانیم کارمان را انجام دهیم از بیرون به ما تحمیل می‌شود. در بخش اصناف هم قبل از ورود دیگران خودمان باید نظارت داشته باشیم.

 

ارسال نظر