شاخص کل بورس روی مدار سبزپوشی

۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۳۶۹
شاخص کل بورس روی مدار سبزپوشی

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه، ۱۹ دی‌ماه با ۱۱ هزار و ۶۷۸ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با سه‌هزار و ۹۶۲ واحد افزایش به ۴۹۶ هزار و ۴۰۱ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۳۵۷ واحد رشد به ۲۹۵ هزار و ۳۸۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول، پنج هزار و ۵۶۵ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۲ هزار و ۷۲۴ واحد افزایش را ثبت کردند. روز دوشنبه در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۹ میلیارد و ۱۱۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۱ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال معامله شد. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۶۷۵ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۵۳۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۱۸۷ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۸۵۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۷۱۴ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۶۴۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۸۵۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۲۰۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۱۶۱ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۱۵۶ واحد و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۵۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت. بر پایه این گزارش، روز گذشته نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران خودرو (خودرو)، بیمه دانا (ددانا)، سایپا (خساپا)، بانک تجارت (وتجارت) و پالایش نفت تهران (شتران) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۷۷۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز در سومین روز کاری هفته بیش از ۱۵۱ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۹۰۸ واحد رسید.

در این بازار بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۰۲ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز گذشته فرابورس بیش از ۴۱۴ هزار و ۱۷۷ نوبت بود. پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریاساسول (آریا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، صنعتی مینو (غصینو)، بانک دی (دی) و آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر) تاثیر مثبت بر این شاخص داشتند. در مقابل بیمه پاسارگاد (بپاس)، بیمه کوثر (کوثر)، بهمن دیزل (خدیزل)، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن)، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

عرضه خودرو به کجا رسید؟

تقریبا روزهایی که عرضه خودرو در بورس کالا انجام می‌شود شاخص نیز روندی مثبت به خود می‌گیرد اما این روزها وضعیت تغییر داده و برخی مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند و بر همین اساس احتمالا شاخص روزهای آینده تغییر وضعیت دهد.

روز گذشته توکلی مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه شورای رقابت به هیچ عنوان مدعی قیمت‌گذاری خودرو نیست، گفت: این تشکل فراقوه‌ای دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت تمام‌شده و سود خودرو را اعلام می‌کند و این موضوع به‌معنای قیمت‌گذاری خودرو نیست، ما فقط دستورالعمل را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با منقضی شدن مدت زمان مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ۲۸ مهرماه امسال، همان موقع شورای رقابت تصمیمی به تنظیم بازار خودرو و تعیین دستورالعمل نداشت و بعد از گذشت دو ماه کارگروه تخصصی خودرو را در این شورا تشکیل داده است، افزود: از ابتدای سال جاری کارشناسان شورای رقابت به مطالعه بازار و بررسی راهکارهایی جهت مدیریت بازار اقدام کرده‌اند به‌نحوی که این موضوع با سرعت بیشتری از مهرماه سال جاری انجام شده است و در طول دو ماه اخیر توانستیم به جمع‌بندی برای تشکیل کارگروه تخصصی خودرو برسیم.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تمدید شود تکلیف کارگروه تخصصی خودرو شورای رقابت چه خواهد شد، افزود: ما به عنوان یک مرکز تخصصی در راستای قانون به وظایف خود عمل و نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کنیم، حال ممکن است نظر این کارگروه تخصصی که به‌صورت کارشناسی اعلام می‌شود مورد استفاده قرار گیرد یا اجرایی نشود.

همچنین بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستند، گفت: به‌طور قطع بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است و نمایندگان به خوبی این میزان اهمیت را درک می‌کنند.

نماینده مردم سربداران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بورس کشور با کمک و حمایت دولت و مجلس بیش از پیش تقویت خواهد شد، افزود: به‌طور کلی با وجود شفافیت بالا در بورس، قیمت‌ها در بورس کالا واقعی‌تر بوده و عدالت نیز بیش از پیش در آن وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه نمایندگان هیچ زمان مخالف بورس نبوده‌اند، تصریح کرد: تعدادی از نمایندگان طی نامه‌ای از شورای رقابت، خواستار رسیدگی و دریافت پاسخ مناسب به برخی ابهامات درباره عرضه خودرو بودند. به گفته این نماینده مجلس؛ شورای رقابت با تشکیل کمیته خودرویی با حضور نمایندگان صنعت خودرو، اعضای شورای رقابت و تعدادی از نمایندگان مجلس درصدد است اولین دستور جلسه خود را با حضور این افراد بررسی کند.

محبی نجم‌آبادی مطرح کرد که خواسته نمایندگان از شورای رقابت این است که شفاف‌سازی بیشتری نسبت اینکه قیمت پایه خودرو بر چه اساسی تعیین شده است، صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: براساس ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، امیدواریم شورای رقابت بیش از گذشته اقدامات بهتری به منظور توسعه صنعت خودرو انجام دهد.

محبی با تاکید به اینکه خودرو باید به کسانی واگذار شد که نیازمند واقعی آن هستند، عنوان کرد: بورس کالا فضای سوداگری را از بین برده، رقابت را بیشتر و قیمت‌ها را واقعی‌تر کرده است و این مساله برای نمایندگان بسیار مهم است. همچنین بورس کالا بهترین گزینه برای عرضه‌های خودروهای وارداتی است. تا به امروز خودورهای زیادی در بورس کالا عرضه که قیمت تمام شده آن به نفع خریدار و کارخانجات بوده اما در این بین تنها زیان شامل دلالان شده است.

با عرضه خودور در بورس کالا سهم دولت و کارخانجات از سود فروش خودرو افزایش یافته و اما دلیل مخالفت و اجرایی مجدد قیمت‌گذاری دستوری مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید منفعت چه کسانی از عرضه خودرو در بورس کالا به خطر افتاده است؟

 

ارسال نظر