روند اصلاحی شاخص کل بورس

۱۴۰۱/۱۰/۱۷ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۳۸
روند اصلاحی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر روی عدد یک میلیون و 647 هزار واحدی بود و در این هفته با کاهش 4.2 درصدی به سطح یک میلیون و 579 هزار واحدی رسید. از سوی دیگر تمامی شاخص‌ها در این هفته روند نزولی داشتند؛ شاخص کل هم‌وزن با افت 1.6 درصدی در ارتفاع 473 هزار و 199 واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با رسیدن به تراز 20 هزار ئ 215 واحدی کاهش 0.98 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. با وجود افت بازدهی شاخص، مجموع ارزش معاملات خرد و حق‌تقدیم‌ها در این هفته بیشتر شد و به 37 هزار و 836 میلیارد تومان رسید.

بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه 8 هزار و 962 میلیارد تومان، یکشنبه 7 هزار و 406 میلیارد تومان، دوشنبه 6 هزار و 731 میلیارد تومان، سه‌شنبه 8 هزار و 644 میلیارد تومان و در نهایت 6 هزار و 93 میلیارد تومان این هفته ثبت شد.

در دومین هفته دی ماه سه روز خروج پول و دو روز ورود پول به بازار سرمایه داشتیم. بر همین اساس روز شنبه 798 میلیارد تومان، روز یکشنبه 774 میلیارد تومان و سه‌شنبه 241 میلیار تومان خروج نقدینگی حقیقی داشتیم. از سوی دیگر روز دوشنبه 554 میلیارد تومان و روز چهارشنبه 46 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سرمایه شد. در مجموع در این هفته کاری هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار خارج شده است.

چه خبر از بورس کالا

بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته منتهی به ۱۶ دی براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش در هفته سپری شده به شرح زیر است: 

گروه صنعتی ایران خودرو با ثبت معامله ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ دستی و هایما S۸ به ارزش نزدیک ۱۶۰۲ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.فولاد مبارکه اصفهان با فروش ۱۰۰ هزار تن تختال SM به ارزش بیش از ۱۵۰۸ میلیارد تومان، دوم شد.

ملی صنایع مس ایران با فروش ۴ هزار و ۲۴۲ تن مس کاتد، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گران بها به ارزش نزدیک ۱۴۰۲ میلیارد تومان، سوم شد. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور با ثبت معامله ۵۰۲ دستگاه لاماری ایما به ارزش بیش از ۷۴۲ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. فولاد هرمزگان جنوب با ثبت معامله ۴۰ هزار تن تختال C به ارزش بیش از ۷۱۰ میلیارد تومان پنجم شد. پالایش نفت اصفهان ۶۰ هزار و ۱۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و آروماتیک سنگین را به ارزش بیش از ۶۳۰ میلیارد تومان فروخت و ششم شد.

ذوب آهن اصفهان با فروش ۳۳ هزار و ۲۴۵ تن شمش بلوم، تیرآهن، میلگرد و ریل به ارزش نزدیک ۵۹۴ میلیارد تومان هفتم شد. سنگ آهن گهرزمین با ثبت معامله ۱۶۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش نزدیک ۵۲۶ میلیارد تومان، هشتم شد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۱۲۵ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش بیش از ۴۶۶ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد.پتروشیمی تندگویان نیز با ثبت معامله ۱۴ هزار و ۱۶ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر در گریدهای مختلف و ثبت ارزش بیش از ۴۵۴ میلیارد تومان دهم شد.

بازار گواهی قد کشید

در بازار گواهی سپرده ۱۲.۳ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش ۵۹۳ میلیارد تومان در هفته منتهی به ۱۶ دی دست به دست شد که به لحاظ ارزش، افزایش ۵۶ درصدی را نسبت به هفته ماقبل شاهد بود. سیمان از لحاظ حجم و سکه طلا از لحاظ ارزش معاملات، جلوتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد.

 ۱۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۴۴۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش نزدیک ۵۹۳ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۹ دی نیز بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان برای ۱۳ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۱۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، ۲ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۷۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش نزدیک ۴۴۵ میلیارد تومان را ثبت کرد.

اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۷۵ درصدی در ارزش معاملات و ۱۸ درصدی در حجم معاملات، جایگاه نخست را در ارزش کل و رتبه دوم را در حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی از آن خود کرد. سیمان با ثبت معامله ۷ میلیون و ۸۷۷ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۶.۲ میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۶۴ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد.

در هفته منتهی به ۱۶ دی، یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۵۷ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۳۶.۶ میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم ۱۰ درصدی در حجم و ۶ درصدی در ارزش جایگاه سوم را در هر دو آیتم به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات ۹۳۶ هزار و ۸۶۲ گواهی سپرده شیشه نیز به بیش از ۱۰۳.۵ میلیارد تومان رسید و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه از آن خود کند. این دارایی پایه، همچنین سهم ۱۸ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات گواهی سپرده کالایی دارد. در هفته‌ای که گذشت معامله ۲۰ هزار و ۲۵۲ گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید. همچنین ۴۷۲ گواهی سپرده زیره سبز به ارزش ۷۰.۲ میلیون تومان دست به دست شد.

وضعیت جدید بورس‌های جهانی

شاخص‌های اصلی آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز چهارشنبه متفاوت شدند زیرا سرمایه‌گذاران منتظر اعلام صورتجلسه فدرال رزرو امریکا بودند همچنین شاهد داده‌های اقتصادی ژاپن شدند که نشان می‌داد بخش تولید این کشور در محدوده انقباض باقی مانده است.

نیکی ۲۲۵ در ساعت ۶: ۵۴ صبح به وقت اروپا ۱.۴۲ درصد کاهش یافت.دلار ۰.۰۸ درصد در برابر ین نزول کرد و در همان زمان به ۱۳۰.۸۶۰۵ فروخته شد. هانگ سنگ هنگ کنگ در ساعت ۶: ۵۵ صبح به وقت اروپا ۲.۲۴ درصد افزایش یافت. در سرزمین اصلی چین، کامپوزیت شانگهای در همان زمان ۰.۰۶ درصد افزایش، در حالی که کامپوزیت شنژن در ساعت ۶: ۵۷ صبح به وقت اروپا ۰.۲۴ درصد کاهش یافت. در کره جنوبی، کوسپی در ساعت ۶: ۵۷ صبح به وقت اروپا ۱.۷۹درصد صعود کرد و شاخص استرالیا در ۱.۶۳ درصد بالاتر بسته شد.

بازارهای عمده سهام اروپا مثبت باز شدند و تحت تاثیر احساسات مثبت ناشی از گزارش اولیه تورم آلمان در دسامبر ۲۰۲۲ قرار گرفتند که بالاتر از انتظارات بود.

سرمایه‌گذاران منتظر مجموعه جدیدی از داده‌های اقتصادی از جمله فعالیت بخش خصوصی در منطقه یورو و آلمان هستند همچنین شاهد به روزرسانی شرایط کسب و کار در بخش تولید ایالات‌متحده و انتشار صورتجلسه آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو خواهند بود. دکس در زنگ افتتاحیه ۰.۶۲درصد رشد کرد. کک ۴۰ به میزان ۰.۶۹ درصد افزایش یافت. شاخص FTSE ۱۰۰ به میزان ۰.۲۴درصد افزایش یافت. یورو استاکس ۵۰ در سراسر اروپا ۰.۵۶درصد صعود کرد. یورو ۰.۴۲ درصد از دلار بالاتر بود و در ساعت8:59 صبح به وقت اروپا به قیمت ۱.۰۵۹۵۶ دلار فروخته شد. پوند استرلینگ ۰.۴۸ درصد در برابر دلار افزایش یافت و به ۱.۲۰۲۹۸ دلار رسید.

 

ارسال نظر