اخبار بورس

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ - ۰۷:۵۰:۲۰
کد خبر: ۱۹۵۹۳۷

کابوس ۲۰۲۲ بورس‌های جهانی موقتا تمام شد

انتظار می‌رود سهام در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد سال ۲۰۲۲ برگردد.

به گزارش بلومبرگ، این گزارش به پیام‌های استراتژیست‌های چند شرکت معتبر خدمات مالی و بانکداری امریکایی چندملیتی استناد کرده و می‌گوید: سهام در نیمه اول سال آینده با کاهش تازه‌ای روبرو می‌شود، زیرا درآمد شرکت‌ها تسلیم رشد اقتصادی ضعیف‌تر شده است و تورم کماکان بالاست. نیمه دوم سال شاهد بهبود خواهیم بود اما این رشد احتمالاً یک بازگشت ملایم و موقتی باشد.

بازار سهام در سال ۲۰۲۲ به‌ عنوان یک بازار ناموفق، به تاریخ سال‌های بد بازار پیوست. برای معامله‌گرانی که این وضعیت را پشت سر گذاشتند، مانعی بالقوه برای بازگشت فوری وجود دارد. چیزی که حس بدتری نسبت به زیان اصلی دارد. هر چند که افت ۲۵ درصدی شاخص S&P ۵۰۰ (قیمت سهام ۵۰۰ شرکت دولتی ایالت متحده امریکا) در طیف پایین‌تر سقوط‌های بازار نزولی قرار می‌گیرد؛ اما تحقق این وضعیت نیز راه سخت و دشواری را می‌طلبد. بازار با میانگین مدت نزولی بودن ۲.۳ روز، بدترین میانگین را از سال ۱۹۷۷ داشته است. در حالی که سهام با کاهش متوسط به سمت تعطیلات کریسمس حرکت می‌کرد، هرکسی که به افزایش قیمت دوباره سهام (از پایین‌ترین سطح اکتبر تا جهش دسامبر) امیدوار بود غائله را باخت.

شاخص S&P ۵۰۰ در پنج روز ۰.۲ درصد سقوط کرد و زیان ماهانه خود را به ۶ درصد رساند. بازاری که گاهی به نظر می‌رسید تقریباً آگاهانه متمایل به از بین بردن خوش‌بینی سرمایه‌گذاران است؛ روندهای نزولی و روزهای غیرقابل اعتماد شاخص‌های خرید، بیش از اندازه طولانی شدند.

جاستین والترز، بنیانگذار گروه سرمایه‌گذاری بسپوک در یادداشت‌ روز دوشنبه‌اش نوشت: ضرب‌المثل قدیمی در وال‌استریت وجود داشت که می‌گفت «وقتی دیگران می‌ترسند، حریص باش و بخر و وقتی دیگران حریص هستند، بترس و بفروش!» اما برای سال ۲۰۲۲ باید گفت وقتی دیگران می‌ترسند، حریص باش و بفروش و وقتی دیگران حریص هستند بترس و باز هم بفروش. معامله‌گران روزانه (سرمایه‌گذارانی که از طریق معاملات کوتاه‌مدت و سریع در طول روز کسب سود می‌کنند) ۲۰ میلیارد دلار از سهام خود را در ماه دسامبر به‌طور خالص فروخته‌اند و مجموع فروش آنها را در ماه‌های اخیر تقریباً به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. یعنی ۱۵ درصد انباشت سرمایه‌یشان در سه سال اخیر.

گزارش دیگری از وب سایت بلومبرگ به ما می‌گوید که انتظار می‌رود سهام در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد سال ۲۰۲۲ برگردد. این گزارش به پیام‌های استراتژیست‌های چند شرکت معتبر خدمات مالی و بانکداری امریکایی چندملیتی استناد کرده و می‌گوید: سهام در نیمه اول سال آینده با کاهش تازه‌ای روبرو می‌شود، زیرا درآمد شرکت‌ها تسلیم رشد اقتصادی ضعیف‌تر شده است و تورم کماکان بالاست.

نیمه دوم سال شاهد بهبود خواهیم بود اما این رشد احتمالاً یک بازگشت ملایم و موقتی باشد. براساس نظرسنجی بلومبرگ که در این ماه منتشر شد، مدیران ارشد پولی همچنین شروع دشواری را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کنند که سود آن به نیمه دوم سال متمایل خواهد شد. میانگین هدف ۲۲ استراتژیست که توسط بلومبرگ بررسی شده است نشان می‌دهد که S&P ۵۰۰ در سال آینده با در شاخص ۴۰۷۸ به کار خود پایان می‌دهد (حدود ۷٪ بیشتر از سطوح فعلی) خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی افزایش ۲۴ درصدی است، در حالی که دیدگاه نزولی کاهش ۱۱ درصدی را پیش‌بینی می‌کند.

داشبوردهای جدید نظارتی برای تقویت نظارت هوشمند بر «معاملات الگوریتمی»

داشبوردهای جدید نظارتی به منظور تقویت نظارت هوشمند در حوزه معاملات الگوریتمی، مبتنی بر الگوهای جهانی در سامانه نظارتی، راه‌اندازی و پیاده‌سازی شد و از ابتدای هفته گذشته (۱۴۰۱/۹/۲۶) آغاز به کار کرد.

با راه‌اندازی و شروع به کار این داشبوردها، آن دسته از کدهای معاملاتی که در طول زمان بازار، هشدار هوشمند معامله الگوریتمی در مورد آنها فعال می‌­شود و ظن استفاده از الگوریتم در معاملات آنها وجود دارد، شناسایی و به نحو مقتضی با آنها برخورد می‌شود. از ابتدای هفته گذشته تاکنون، حدود ۸۰ کد معاملاتی در دسته اشخاص حقیقی شناسایی شد که تذکرات لازم به کارگزار مربوطه ارایه و در خصوص ۵ مورد به دلیل تکرار تخلف، دسترسی برخط سهامدار مسدود شد.

با توجه به اهمیت دو حوزه «عملیات» و «نظارت» در موضوع معاملات الگوریتمی، اقداماتی طی هفته‌های اخیر در این خصوص انجام شد که اهم آن به شرح زیر است: داشبوردهای جدید نظارتی به منظور تقویت نظارت هوشمند در حوزه معاملات الگوریتمی، مبتنی بر الگوهای جهانی در سامانه نظارتی، راه‌اندازی و پیاده‌سازی شد و از ابتدای هفته گذشته (۱۴۰۱/۹/۲۶) آغاز به کار کرد. با راه‌اندازی و شروع به کار این داشبوردها، آن دسته از کدهای معاملاتی که در طول زمان بازار، هشدار هوشمند معامله الگوریتمی در مورد آنها فعال می‌شود و ظن استفاده از الگوریتم در معاملات آنها وجود دارد، شناسایی و به نحو مقتضی با آنها برخورد می‌شود.

الگوی نظارتی مورد استفاده، برگرفته از الگوهای جهانی و مبتنی بر رویکرد پیشگیرانه و با هدف جلوگیری از تکرار و استمرار تخلف است، به نحوی که در طول زمان بازار، کدهای مشکوک شناسایی و پس از بررسی‌های تکمیلی و نهایی و احراز تخلف، از طریق سامانه مربوطه، تذکر سیستمی به کارگزار ارسال می‌شود تا ضمن اطلاع به معامله‌گر، هشدار اولیه به کارگزار و معامله‌گر داده شده و از تکرار تخلف پیشگیری شود؛ اما در صورت تکرار تخلف مشابه برای بار دوم، دسترسی مشتری متخلف به سامانه برخط کارگزار مسدود شده و چنانچه پس از اخذ تعهد از مشتری و برقراری دسترسی دوباره به سامانه برخط، مجدداً شاهد وقوع تخلف مشابه باشیم، برخورد انضباطی شدیدتر با کارگزار و در صورت لزوم با مشتری، در چارچوب ضوابط انجام خواهد پذیرفت.

ترس ذهنی از ریزش کامودیتی‌ها از بین رفته!

بورسان| سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم با تاکید به اینکه در بازار سرمایه بیشتر از آنکه نیاز به حرف داشته باشیم، نیاز به عمل درمانی احساس می‌شود، گفت: آشفتگی‌های بزرگ اقتصادی نباید تعادل بازار سرمایه را بر هم زند. در بحث مربوط به نرخ بهره که موضوعی جدی و تاثیرگذار بر بازار سرمایه است، آشفتگی مشاهده می‌شود و همچنین در سیاست‌گذاری نرخ دلار و فاصله نیما با بازار آزاد با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم.

وی افزود: متاسفانه نباید اجازه داد سردرگمی اقتصاد در بازار سرمایه منعکس شود و سرمایه‌گذار را به جای سرمایه‌گذاری در بازار به سمت بازارهای دیگر هدایت کند.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم با اشاره به اینکه در وضعیت پرریسک بازار، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود سراغ بازارهای دیگر می‌روند، اظهار کرد: بازار سرمایه کشور ارزنده است بنابراین نباید در گیر و‌دار تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه یا برخی ریسک‌ها بیفتد.

سلیمانی با تاکید به اینکه باید مانع از عقب ماندن بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر شد، تصریح کرد: سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور با ارایه راهکارهای درست و مدیریت شده باید بیش از پیش به مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل این روزهای بازار سرمایه که شامل ریسک افزایش اختلاف نرخ دلار و نیما، کسری بودجه قطعی دولت و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی است، رسیدگی کنند تا بازار سرمایه دچار آسیب و ضرر و زیان کمتری شود.

وی با اعلام اینکه نقدشوندگی در بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر بالا است، عنوان کرد: تبادل دارایی در بازار سرمایه بسیار راحت است به‌طوری که می‌توان آن دارایی را به راحتی نقد کرد. بنابراین فعالان بازار تغییرات را در ارزش دارایی محاسبه و منعکس می‌کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری امین سهم خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که نرخ دلار افزایش می‌یابد، نرخ نیما هم باید حدود ۳۴ تا ۳۶ هزار تومان افزایش یابد تا فاصله و اختلاف این دو نرخ کاهش پیدا کند. اما با این حال رغبت سرمایه‌گذاران به سهم خریدن افزایش یافته است و با رشد نرخ نیما هم کم‌کم ترس بازار خواهد ریخت.

سلیمانی با اشاره به اینکه بازارهای جهانی طی یک سال گذشته رشد و اصلاحات لازم را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به انتظارات تورمی که در بازارهای جهانی کنترل شده، بازار سرمایه کشور در بحث مربوط به کامودیتی‌ها به کف مطمئن‌تر شده و این امر باعث شده ترس ذهنی از ریزش کامودیتی‌ها از بین برود.

بورس؛ مأمنی برای جذب نقدینگی‌های سرگردان

بازار سرمایه| فرشید زرین کیا مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: بیش از یک‌سال است که کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مورد تصویب قرار گرفته و جزییات برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است؛ ولی هر بار به دلیلی اجرای این طرح به تاخیر افتاده است. در مقطع کنونی با توجه به تلاطم‌های بازار ارز، سکه و مسکن، پیش‌بینی می‌شود عملیاتی شدن این طرح با جدیت و سرعت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: در صورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، احتمال جذب منابع سرگردانی که در بازارهای موازی وجود دارد، به سمت بازارهای با شفافیت بیشتر وجود خواهد داشت و بازار سرمایه پتانسیل جذب بخشی از این منابع را خواهد داشت. اما با توجه به اتفاقاتی که در نیمه اول سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه رخ داد و در آن مقطع، تجربه نسبتاً تلخی برای فعالان غیرحرفه‌ای این بازار رقم زد، احتمالاً این‌بار ورود نقدینگی به بازار سهام با تامل بیشتری صورت خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار گفت: نکته حائز اهمیت در شرایط فعلی، سیاست‌گذاری‌های متولیان بازار سرمایه در مورد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است‌. معتقدم علاوه بر آنکه قوانین و مقررات بازار سرمایه باید به نحوی اصلاح شوند که مردم ترغیب به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار شوند، می‌بایست از طریق ابزارهای تشویقی از جمله کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم، جذابیت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را افزایش دهند. ورود نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه زمانی سبب خیر خواهد شد که این سرمایه‌ها از طریق ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم جذب شوند تا علاوه بر آنکه ورود نقدینگی به دور از هیجان و بصورت حرفه‌ای‌تر صورت می‌گیرد، خروج نقدینگی از این بازار هم به دور از هیجان باشد. در چنین شرایطی جذب منابع در بازار سرمایه، پایدار و بلندمدت خواهد بود.

زرین کیا در خاتمه ضمن تاکید بر ارزندگی بازار سرمایه اظهار کرد: در مقطع کنونی، ارزش بازار سرمایه با قیمت ارز در محدوده کنونی، در حدود ۱۴۰ میلیارد دلار است و این ارزش روز نشان‌دهنده آن است که از کف بازار سرمایه، فاصله چندانی نداریم و این بازار برای سرمایه‌گذاران بلندمدت، کاملا مناسب و معقول است.

 

ارسال نظر