اخبار بورسی خودرو

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۹:۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۹۵۸۵۹

آغاز فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی در بورس

امید قالیباف با تاکید بر فروش سریع خودروهای وارداتی در روزهای آینده، از ثبت سفارش واردات ۲۷ هزار دستگاه خودرو خبر داد و افزود: ثبت سفارش خودرو تا آخر هفته آینده به ۴۰ هزار دستگاه می‌رسد و همزمان عرضه و فروش خودروها به صورت تحویل فوری و سه ماهه از هفته سوم دی‌ماه در بورس کالا برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش مهر، وی تاکید کرد: روند ورود خودرو نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت و هدف‌گذاری واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تا آخر سال محقق خواهد شد. امید قالیباف همچنین با اشاره به تداوم برگزاری قرعه کشی برای خودروهای فرسوده و مشمولان طرح جوانی جمعیت، بیان کرد: قرعه کشی خودرو همچنان طبق روال گذشته برای خودروهایی که هنوز در بورس عرضه نشده‌اند انجام خواهد شد و حذف نشده است.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: اکنون برای خودرویی که در بورس کالا عرضه می‌شود نیز طرح دارندگان خودرو فرسوده و مشمولان طرح جوانی جمعیت اجرا می‌شود. وی ادامه داد: قرعه کشی اکنون فقط در مورد چند مدل از محصولات ایران خودرو انجام می‌شود که این خودروها در بورس عرضه نمی‌شود و همه متقاضیان اعم از عادی و مشمول طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو فرسوده می‌توانند مثل گذشته در آن شرکت کنند. ‌

بلوک ۳،۳۶ درصدی ایرانخودرو در بورس واگذار می‌شود

بلوک 3.36 درصدی سهام شرکت ایران خودرو شامل 10 میلیارد و 145 میلیون و 650 هزار و 411 سهم به قیمت پایه هر سهم 450 تومان در روز چهارشنبه (14دیماه) توسط بانک صادرات ایران به صورت یکجا و نقد در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس این گزارش قیمت پایه ذکر شده، قیمت پایه هر سهم برای رقابت می‌باشد و بالاترین قیمت پیشنهادی مبنای ثمن معامله خواهد بود. همچنین کارگزارخریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی است که معادل 10 درصد ارزش سهام موضوع معامله بر اساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط به نفع شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارایه کند و تاییدیه شرکت مزبور را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه به شرکت بورس اوراق بهادار تهران تحویل دهند.

افزون بر این خریداران لازم است جهت بررسی و رعایت ضوابط بررسی شرایط متقاضیان خرید معاملات عمده سهام و حق تقدم که بر روی سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران قابل دسترس می‌باشد نسبت به تکمیل فرمهای پیوست حداکثر تا تاریخ 13/10/1401 اقدام و نسبت به ارسال آن به این شرکت از طریق کارگزار خود اقدام کنند.

افزایش دریافت کد بورسی

سمات به تازگی اعلام کرده است که با عبور ثبت‌نام بیش از دو میلیون سهامدار در سجام، کل رکورد سال ۱۴۰۰ تنها در ۹ ماه در سال ۱۴۰۱ شکسته شده است.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در پایان ۹ ماهه سال جاری، تعداد ثبت نام سهامداران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» با عبور از دو میلیون نفر، به دو میلیون و ۱۵۱ هزار و ۱۲۷ نفر رسیده است که در مقایسه با تعداد ثبت نام‌کنندگان در کل سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷ درصدی را ثبت کرده است.

گفتنی است در سال 1400 تعداد کل ثبت نام‌ها به یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسیده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تعداد کدهای بورسی با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا همزمان بوده است. از آنجا که افراد برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد بورسی داشته باشند، به نظر می‌رسد این بازار اصلی‌ترین دلیل رشد تقاضا برای دریافت کد سهامداری بوده است. به ویژه آنکه بازار سهام در این مدت تحرک خاصی نداشته و بیش از آنکه شاهد ورود پول و سرمایه جدید باشد، خروج پول را تجربه کرده است.

عرضه خودرو در بورس کالا از ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. بورس کالا اعلام کرده شرکت‌های خودروساز برای هفته آینده هم عرضه‌های تازه‌ای را تدارک دیده‌اند. آمارها نشان می‌دهد تا پایان آذر ماه، ۱۷ هزار و ۷۶۶ دستگاه انواع خودرو از طریق بورس کالا عرضه شده است.

طبق آمار، خریداران توانسته‌اند از طریق بورس کالا، با قیمت‌های ارزان‌تر از بازار صاحب خودرو شوند. بدین‌ترتیب خریداران دست‌کم معادل ۲ هزار و ۷۷ میلیارد تومان به دلیل خرید خودرو از بورس سود کرده‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد عرضه بورسی خودرو برای خریدارانی که پول نقد در دست دارند آنقدر جذاب بوده است که برای این معامله وارد بازار سرمایه شده و کد بورسی دریافت کنند.

آمارهای سمات نشان می‌دهد بیشترین تعداد ثبت نام در سامانه سجام در سال ۱۴۰۱ با ۷۶۰ هزار و ۶۳۲ نفر به خرداد و کمترین ثبت نام با ۷۰ هزار و ۲۴۷ نفر به اولین ماه پاییز تعلق داشته است.

گفتنی است در سال ۱۴۰۰ نیز بیشترین تعداد ثبت نام در سامانه سجام با ۳۸۴ هزار و ۳۸۸ نفر به اسفند ماه و کمترین ثبت نام با ۵۵ هزار و ۸۹۱ نفر به دی ماه اختصاص پیدا کرده است. جزییات این اطلاعات آماری نشان می‌دهد که امسال تعداد ثبت نام‌کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» در فروردین ۱۵۸ هزار و ۲۷۰ نفر، اردیبهشت ۳۵۱ هزار و ۶۱۶ نفر، خرداد ۷۶۰ هزار و ۶۳۲ نفر، تیر ۲۳۰ هزار و ۹۴۰ نفر، مرداد ۱۷۷ هزار و ۴۵۰ نفر، شهریور ۱۳۶ هزار و ۳۴۴ نفر، مهر ۷۰ هزار و ۲۴۷ نفر، آبان ۱۱۶ هزار و ۶۷۹ نفر و آذر ۲۲۸ هزار و ۸۷۹ نفر بوده است.

 

ارسال نظر