یخ بورس آب شد

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۷:۰۰:۵۳
کد خبر: ۱۹۵۸۵۵
یخ بورس آب شد

روز چهارشنبه شاخص کل بورس توانست رکورد رشد خود را در سال 1401 بشکند و با رشد بیش از 70 هزار واحدی وارد محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی شد و از سوی دیگر بازار ارز نیز رکورد شکست بر اساس آمار کانال‌های تلگرامی قیمت این ارز در بازار آزاد به 34 هزار تومان رسید؛ البته صف طولانی صرافی‌های ارزی نیز گواه از افزایش قیمت ارز در بازار است.

قیمت ارز همواره یک سیگنال قوی برای بازار سرمایه بوده است و با افزایش قیمت دلار در بازار؛ بورس نیز روند مثبتی را تجربه می‌کند. البته این نکته نباید فراموش شود که بازار سهام از قیمت دلار نیمایی پیروی می‌کند و دلار بازار آزاد به صورت نوسانی روی این بازار تاثیر می‌گذارد.

در حال حاضر شاخص رشد خوبی را تجربه کرده و اغلب کارشناسان عقیده دارند که این رشد ناشی از افزایش قیمت دلار است و احتمالا در روزهای آتی ادامه داشته باشد.

اما گروهی دیگر از کارشناسان عقیده دارند که رشد شاخص دستوری است؛ چرا که پرتفوی اغلب سرمایه‌گذاران با زیان مواجه شده است و گواه این موضوع سهامدارانی هستند که سال 99 وارد بورس شدند و همچنان در زیان هستند. برای نمونه یکی از سرمایه‌گذاران بورسی که سال 99 به توصیه مسوولان دولتی وارد بورس شده بود به «تعادل» گفت: «من کلا 50 میلیون تومان در بورس سرمایه‌گذاری کردم اما الان پرتفوی من 19 میلیون تومان است. قبول دارم نباید بدون دانش و تحقیق سرمایه‌گذاری کرد اما در دوسال گذشته تمام محصولات روزانه تغییر قیمت داده‌اند اما بورس سقوط کرده. اگر بورس همگام با سایر محصولات یا تورم پیش می‌رفت حداقل پول من همان 50 میلیون اولیه بود نه 19 میلیون!»

شاید صدها نفر بتوان با این شرایط پیدا کرد و بهتر است در زمان رشد بورس شاخص سهام نیز کمی مثبت شوند تا شکی بر دستوری بودن شاخص کل بورس پیش نیاید.

برندگان بورسی در مقابل تورم آذر

در ماهی که شاخص کل بورس تهران با رشد حدود ۶.۲ درصدی همراه شد، مرکز آمار ایران از ثبت تورم ماهانه ۱.۹ درصدی در این ماه خبر داد. در این میان بررسی‌ عملکرد ماهانه ۷۲۳ نماد معاملاتی نشان از پوشش تورم ماهانه از سوی ۵۸۵ سهم (معادل ۸۱ درصد) دارد و در مقابل سهامداران ۱۳۸ نماد از تورم آذرماه جاماندند. افزایش انتظارات تورمی که عموما از رشد قیمت دلار نشات می‌گرفت، مهم‌ترین عاملی بود که صاحبان سرمایه را در پی یافتن پناهگاهی برای پوشش ریسک تورم و کاهش ارزش پول برآورد و در این میان بخشی از سرمایه‌ها راهی تالار شیشه‌ای شدند تا با افزایش تقاضا برای خرید سهام، شاهد رشد قیمت ۸۶ درصد از نمادهای فعال باشیم.

بورس تهران در حالی معاملات نهمین ماه سال را به پایان رساند که نماگرهای اصلی این بازار برای دومین ماه متوالی به صعود ادامه داد و ارتفاع خود از آخرین روز سال گذشته را به ۹.۴ درصد رساند. در مجموع دادوستدهای آذر، شاخص کل ۶.۲ درصد و نماگر هم‌وزن ۱۰.۲ درصد افزایش ارتفاع دادند. آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این ماه از ۷۲۳ نماد مورد بررسی، ۶۲۱ سهم بازدهی مثبتی داشتند و در مقابل ۱۰۲ نماد با افت ماهانه قیمت مواجه شدند. با این حال در صورتی که سود واقعی سهامداران را در نظر بگیریم، حدود ۹۴ درصد (معادل ۵۸۵ سهم) از نمادهای سبز بورس آذرماه، با رشد قیمت بیش از ۱.۹ درصدی موفق به پوشش تورم در این ماه شدند و در مقابل ۳۶ نماد با وجود رشد قیمت اسمی، اما از تورم آذرماه جاماندند. به این ترتیب در مجموع شاهد باخت ۱۹ درصد از نمادهای معامله شده در تالار شیشه‌ای در نهمین ماه سال از تورم ماهانه بودیم.

در صدر نمادهای سبز بازار سهام در آذرماه، سهام گروه صنعتی سدید رشد عجیب ۱۱۵ درصدی را تجربه کرد. «وسدید» در آذرماه تنها یک روز با افت قیمت مواجه شد و بقیه روزهای کاری خود را عموما در صف خرید سپری کرد. این شرکت که در گروه فلزات اساسی بازار پایه زرد فرابورس ایران جای گرفته است، صعود بی‌وقفه قیمت را از روزهای پایانی آبان‌ماه آغاز کرد و در روزهای پایانی آخرین ماه پاییز نیز خبر از اخذ ۲۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۲۵۰ یورو پروژه از سوی شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی با مالکیت ۹۵ درصدی متعلق به گروه صنعتی سدید خبر داد و تاکید کرد این قرارداد باعث افزایش سودآوری در شرکت مذکور خواهد شد.

مقام دوم پربازده‌ترین سهام در سومین ماه پاییز از آن یک نماد فرابورسی شد. نماد شرکت بهمن لیزینگ که در فرابورس ایران معامله می‌شود، آذرماه را با رشد ۹۳.۵ درصدی سپری کرد. «غالبر» نیز در این ماه شرایط مشابهی داشت و در ماه مورد بررسی با رشد قیمت ۸۵.۷ درصدی همراه شد. در آن‌سوی بازار نیز سهام شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خارومیانه با نماد «میدکو» که در بورس معامله می‌شود، بیش از ۲۳ درصد کاهش قیمت داشت و پس از آن دو سهم بازار پایه یعنی «تپسی» و «فن‌آوا» بین ۲۰ تا ۲۲ درصد ارزان‌تر شدند.

پایان سبز بورس

بازار سهام در آخرین روز کاری هفته چهارشنبه، هفتم دی‌ماه روند صعودی خود را ادامه داد و رکوردی دیگر ثبت کرد به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز با ۷۰ هزار و ۹۱۷ واحد افزایش و صعود به کانال ۱.۶ میلیون واحدی، در ارتفاع یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۳ هزار و ۶۲۶ واحد افزایش به ۴۸۰ هزار و ۶۸۱ واحد و شاخص قیمت با هشت هزار و ۱۱۱ واحد رشد به ۲۸۶ هزار و ۱۱۹ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۶۲ هزار و ۳۴۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۱۰ هزار و ۵۴۶ واحد افزایش را ثبت کردند.

روز چهارشنبه در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۷ میلیارد و ۵۷۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۳ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال معامله شد. همچنین فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با پنج هزار و ۷۲۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۵۵۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با پنج هزار و ۸۰ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲ هزار و ۴۱۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲ هزار و ۲۸۷ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲ هزار و ۲۸۳ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲ هزار و ۲۲۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل گروه دارویی سبحان (وسبحان) با ۴۹ واحد، قند هگمتان (قهکمت) با ۲۷ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذرباسجان (وآذر) با ۲۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت. بر پایه این گزارش، روز گذشته نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۷۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز چهارشنبه بیش از ۵۸۸ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۴۱۷ واحد رسید. در این بازار بیش از هفت میلیارد و ۱۵ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز اخیر فرابورس بیش از ۴۰۹ هزار و ۱۵۸ نوبت بود. سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پلیمر آریاساسول (آریا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) تاثیر مثبت بر این شاخص داشتند. در ادامه تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، صنعتی مینو (غصینو)، توسعه سرمایه وصنعت غدیر (سغدیر) و داروسازی کاسپین تامین (کاسپین) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

 

ارسال نظر