رویداد

۱۴۰۱/۰۹/۲۴ - ۰۲:۳۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۳۴۵

اختلاف نرخ ارز نیما و آزاد به ۲۵ درصد رسید!

بازارسرمایه| سام حمزه‌ای، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: رشد چشمگیر نرخ ارز در روزهای اخیر باعث تلاطم‌های اقتصادی شده و به همین واسطه، شاهد حرکت قیمت خودرو، طلا و حتی مسکن هستیم؛ در حقیقت دلار به عنوان درایور قیمتی برای این بازارها عمل می‌کند. حمزه‌ای تشریح کرد: اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت دلار را می‌توان به ترتیب نقدینگی، تراز تجاری، تورم و انتظارات تورمی دانست. در شرایط کنونی کشور متاسفانه شاهد تاثیر حداکثری هر یک از این عوامل بر روی نرخ دلار هستیم و در حقیقت شاهد رسیدن قیمت دلار به سقف تاریخی و جابه‌جا شدن رکوردهای پی‌درپی آن هستیم. نرخ دلار اکنون در بازار آزاد به ۳۸ هزار تومان و در بازار توافقی به ۳۶ هزار تومان رسیده و این در حالی بوده که نرخ دلار در سامانه نیما همچنان ۲۸ هزار تومان است و همین موضوع ضمن اینکه فسادزاست، بازار سهام را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دلار طی ۳ سال اخیر حدود ۲۲۵ درصد رشد داشته و از محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان (در آبان ماه ۹۸) به ۳۸ هزار تومان (در آذر ماه ۱۴۰۱) رسیده است که همین موضوع باعث تغییرات بسیار گسترده در سطح اقتصاد کلان کشور شده است. حمزه‌ای مطرح کرد: مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی در مهر ۱۴۰۱ نقدینگی کشور به ۵ هزار و ۶۷۶ همت رسیده که رشد ۳۵ درصدی را نسبت به مهر ماه سال گذشته نشان می‌دهد و در این بین باید به این نکته‌ توجه داشت که نرخ رشد نقدینگی کشور طی ۳ سال اخیر به صورت میانگین بیش از ۳۵ درصد بوده و این مقدار از میانگین ده الی پانزده سال اخیر بالاتر است.

وی ضمن بیان اینکه نسبت پول به نقدینگی به بالاترین سطح یک دهه اخیر رسیده است، تاکید کرد: رسیدن نسبت پول به نقدینگی به محدوده ۲۳ درصد یک هشدار برای بانک مرکزی و سیاست پولی بوده چراکه این مساله به منزله افزایش چشمگیر انتظارات تورمی در اقتصاد کشور است. حمزه‌ای معتقد است: نقدینگی مانند انرژی جنبشی از بین نمی‌رود بلکه در میان بازارها گردش می‌کند، بنابراین نمی‌توان‌ انتظار داشت رشد نقدینگی فعلی در سایه عدم رشد GDP بر روی بازارهایی چون طلا و ارز و حتی مسکن تاثیر نگذارد. وی تصریح کرد: هجوم نقدینگی به بازار‌های سوداگرانه همچون دلار و سکه در نهایت باعث خروج نزدیک به ۴.۵ میلیارد دلار نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه شد. کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نقدینگی در کشور عمدتا در ارقام ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار در حالت تعادلی بوده و هرگاه این تعادل بر هم خورد، حرکت‌های ارزی (رشد یا نزول) را پس از آن شاهد بوده‌ایم. حمزه‌ای با اشاره به اینکه کاهش قیمت‌های جهانی و اصطلاحا زیرفروشی شرکت‌های روسی نیز بر رشد نرخ دلار تاثیرگذار است، افزود: یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت این روزهای ارز پس از نقدینگی، تراز تجاری و شرایط ارزی بانک مرکزی بوده، تراز تجاری کشور در آبان ماه امسال مشمول کسری ۵.۵ میلیارد دلاری است. همچنین از جمله عوامل تاثیرگذار بر صادرات کشور را می‌توان به فاصله معنی‌دار دلار نیما و آزاد اشاره کرد که این فاصله ۲۵ درصدی هم باعث افزایش بهای تمام شده محصولات شرکت‌ها و همچنین عدم رغبت شرکت‌ها به صادرات شده است. کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: مهم‌ترین و سهل الوصول‌ترین راهکار برای بهبود وضعیت بازار ارز کشور، کاهش سریع فاصله نرخ دلار نیما با آزاد است چراکه این امر می‌تواند موجب افزایش رغبت به صادرات و بهبود تراز تجاری شود و در نهایت منجر به افزایش حجم عرضه دلار که عامل ثبات این بازار بوده، می‌شود. حمزه‌ای البته ذکر این نکته ضروریست که تصویب قانون مالیات بر عایدی نیز می‌تواند به کنترل معاملات سوداگرانه در بازار دلار و طلا کمک کند و در نهایت هدایت نقدینگی به سمت تولید و حتی بازار سرمایه، راهکاری بلندمدت و مناسب برای کنترل پول (سپرده‌های دیداری، اسکناس‌ و مسکوک‌ نزد اشخاص) از نقدینگی کشور است.

بورس تهران درگیر ابهامات

تجارت‌نیوز| مشکلات صنایع تمامی ندارد و در هر فصل با یک معضل مواجه می‌شوند. برای نمونه در فصل تابستان برق صنایع و در فصل زمستان نیز گازشان قطع می‌شود و هیچ برنامه مشخصی نیز وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود که صنایع به جای سودآوری زیان‌ده شوند. در حال حاضر مشکل قطعی گاز باعث شده که میزان تولیدات صنایع کاهش یابد و از سوی دیگر نیز مازوت‌سوزی نیز به بدنه شهرها و زندگی شهرنشینی آسیب می‌زند. نکته بعدی اینجاست که بودجه تا چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود و عواملی چون نرخ گاز برای صنایع بسیار مهم است. به‌طور کلی تعیین منصفانه نرخ انرژی می‌تواند مسیر سودسازی صنایع را تعیین کند. همچنین در پتروشیمی‌ها، گاز به عنوان مواد اولیه محسوب می‌شود در حالی که برای شرکت‌های فولادی این‌طور نیست؛ در واقع در کارخانه‌هایی که آهن‌سازی صورت می‌گیرد گاز به عنوان خوراک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه سنگ‌آهن به عنوان مواد اولیه این حوزه به حساب می‌آید و در آهن‌سازی، گاز یک کاتالیزگر به شمار می‌آید؛ یعنی نقشی بین مواد اولیه و سوخت را ایجاد می‌کند. به نوعی گاز نقش مهمی در صنایع ایفا می‌کند. آن‌طور که گفته شد گاز نقش اساسی در صنایع دارد و تعیین نشدن نرخ آن می‌تواند آسیب بسیار شدیدی به صنایع می‌زد. در حال حاضر صنایع پتروشیمی، سیمان، فولاد و ... در ابهام به سر می‌برند. چرا که در وهله نخست گاز صنایع سهمیه‌بندی شده و پس از آن ابهامات بودجه سال آینده باعث شده که سهامداران برای خرید صبر کنند. در حال حاضر قطع گاز پتروشیمی و فولاد در اولویت است و با توجه به وضعیت این دو گروه در بورس کاهش تولیدات می‌تواند به بورس آسیب سنگینی وارد کند.

 

ارسال نظر