رویداد

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۰۶

دستورالعمل اجرایی سندباکس بازار سرمایه

حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سندباکس بازار سرمایه، بستری برای محک ایده‌های نوآورانه در حوزه محصولات و خدمات مالی جدید اعم از بازارها، ابزارها، نهادها و راهکارهای نوین مرتبط به بازار سرمایه است که تاکنون قانونمند نشده بودند.

وی توضیح داد: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای مسوولیت تنظیم‌گری خود و باهدف ساماندهی به ایده‌های نوآورانه مرتبط به بازار سرمایه اقدام به راه‌اندازی سندباکس کرد تا از این طریق شرایطی نظیر محیط عملیاتی بازار برای طرح‌هایی که تاکنون مقررات و دستورالعملی برای آنها تدوین‌نشده فراهم گردد و پس از بررسی ابعاد گوناگون طرح‌ها، نهاد ناظر در جهت تنظیم‌گری آنها که می‌تواند ابزار معاملاتی جدید، بازار جدید، نهاد جدید یا راهکاری نوین برای حل یکی از چالش‌های بازار باشد، اقدام کند. مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس همچنین افزود: در این راستا سازمان بورس در اردیبهشت‌ماه سال جاری مجوز و مصوبه لازم به‌منظور راه‌اندازی محیط آزمون (سندباکس) را از شورای عالی بورس اخذ کرد. در مرحله بعد موفق به اخذ موافقت اصولی از کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون وزارت امور اقتصاد و دارایی در خردادماه شد؛ در گام بعد دستورالعمل اجرایی سندباکس بازار سرمایه تدوین و در تیرماه امسال در هیات‌مدیره سازمان مطرح و تصویب شد. اکنون بعد از اعمال نقطه نظرات اعضای محترم هیات‌مدیره، دستورالعمل اجرایی سندباکس بازار سرمایه تکمیل و از این طریق ابلاغ می‌شود. حسن‌آبادی عنوان کرد که با ابلاغ این دستورالعمل تمامی متقاضیان که ایده‌های نوآورانه در حوزه بازار سرمایه دارند می‌توانند طرح‌های خود را که با شرایط مندرج در ماده ۶ دستورالعمل مطابقت داشته باشند به دبیرخانه شورای راهبری سندباکس بازار سرمایه مستقر در مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند. متن دستورالعمل اجرایی محیط‌های آزمون (سندباکس) بازار سرمایه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه به این آدرس در دسترس است و کانال‌های ارتباطی و نحوه ارسال درخواست‌ها به دبیرخانه شورای راهبری سندباکس بازار سرمایه بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

فشاری از سمت کارگزاری‌ها برای تسویه اعتبار مشتریان وجود ندارد

محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در رابطه با فشار کارگزاری‌ها برای تسویه اعتبار مشتریان در اواخر شهریورماه که پایان سال مالی اغلب کارگزاری‌ها است، گفت: بانک به کارگزاری‌ها تسهیلات می‌دهد و کارگزاری‌ها دراین‌بین نقش توزیع تسهیلات را دارند، به این صورت که کارگزاری‌ها از بانک تسهیلات را می‌گیرند و بین مشتریانی که واجد شرایط هستند، توزیع می‌کند. طبق قرارداد، رابطه مشتری و کارگزار می‌تواند نامحدود باشد اما اعتبار داده‌شده باید در سررسید یعنی 3 یا 6 ماه آینده یا در انتهای سال مالی تسویه شود و مشتریان قبل از انعقاد قرارداد از آن اطلاع کافی دارند.وی ادامه داد: طبق ضوابط قرارداد، به علت اینکه در شهریورماه سال مالی اغلب کارگزاری‌ها تمام می‌شود باید حساب خودشان را نزد بانک تسویه کنند. چراکه کارگزاری‌ها ترجیح می‌دهند بدهی کمتری در صورت‌های مالی‌شان منتشر شود و صورت مالی باکیفیت بهتری تحویل دهند؛ اما این ترجیح باعث نمی‌شود فشار جدی از سمت کارگزاری‌ها در رابطه با تسویه اعتبار، به مشتریان وارد شود. به علت اینکه آنها مهلت تسویه اعتبارات مشتریان را تمدید می‌کنند.دهقانی تصریح کرد: بر اساس استاندارد‌های بانک و بخشنامه اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها به کارگزاری‌ها تسهیلات می‌دهند. میزان این تسهیلات به‌اندازه ۵ برابر حقوق صاحبان سهام درج‌شده در صورت مالی کارگزار است و این تسهیلات کوتاه‌مدت و ماهانه هستند که باید سر ماه تسویه شوند. از آن سمت بانک نیز به فکر منافع خودش است و ارجحیت را به مشتریانی می‌دهد که حساب‌شان گردش بیشتری دارد. به همین علت، بانک گردش حساب کارگزاری‌ها را نگاه می‌کند و اگر گردش حساب کارگزاری‌ها کم باشد به‌جای ۵ برابر ۳ برابر تسهیلات به آنها داده می‌شود. دبیرکل کانون کارگزاران به این پرسش که آیا آماری از میزان اعتبارات پرداخت‌شده کارگزاری‌ها به مشتریان‌شان وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: رقم مانده بدهی تعدیل‌شده شرکت‌های کارگزاری، شاخص خوبی از حجم اعتبارات پرداخت‌شده است. این مبلغ ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به حجم کل سپرده و تسهیلات بانکی مقدار قابل توجه‌ای نیست.دهقانی در رابطه با رتبه‌بندی کارگزاری‌ها که چند سالی است به‌روزرسانی و منتشرنشده، بیان کرد: رتبه‌بندی کارگزاری‌ها و اعلام آن درگذشته تکلیفی از سوی سازمان بورس به کارگزاری‌ها بود، اما در حال حاضر الزامی از سوی سازمان به کارگزاری‌ها در این رابطه وجود ندارد؛ بنابراین این رتبه‌بندی‌ها منتشر نمی‌شود.دبیرکل کانون کارگزاران به این پرسش که اگر فردی از کارگزاری‌ها شکایت داشته باشد باید شکایت خود را به کجا اعلام کند؟ بیان کرد: در بازار سرمایه کمیته سازشی وجود دارد که اگر مشتریان حقیقی و حقوقی از کارگزاری‌ها شکایت داشته باشند می‌توانند به کمیته سازش شکایت کنند و فرآیندی که طی می‌شود را در سایت کانون مشاهده کنند.

 

ارسال نظر