تغییر مسیر شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۳۴۱

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۲۹ شهریورماه با هفت هزار و ۲۷۹ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از ۶ میلیارد و ۲۵۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۳ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک ‌هزار و ۵۹۶ واحد افزایش به ۴۳۲ هزار و ۶۱۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و هفت واحد رشد به ۲۷۲ هزار و ۹۷۸ واحد رسید. شاخص بازار اول پنج هزار و ۶۸۸ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۵۵۶ واحد افزایش داشتند. طی معاملات این روز حقوقی‌ها حدود ۳۰۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۹۸۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۰درصد یعنی هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج سایر معادن» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «وبملت»، «میدکو» و «شبندر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «کیمیاتک»، «کماسه» و «فافق» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۸۴۶ واحد، مبین انرژی خلیج‌فارس با نماد «مبین» با ۵۰۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۴۹۹ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۴۲۳ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۴۱۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۴۰۱ واحد و مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۳۷۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۳۱۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با نماد «وصندوق» با ۲۵۵ واحد، باما با نماد «کاما» با ۱۵۴ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۴۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی با نماد «وساغربی» با ۱۲۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با نماد «تیپیکو» با ۱۰۹ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین با نماد «تاصیکو» با ۱۰۰ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت آریان کیمیا تک با نماد «کیمیاتک»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، سپید ماکیان با نماد «سپید»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۲۶۱ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۵۷۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

      آخرین وضعیت شاخص فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۶ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۱ هزار و ۱۶۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۶۹۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۶۱ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد.در سومین روز کاری هفته مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا» و بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، صنعتی مینو با نماد«غصینو»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم» و فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. طی روز دوشنبه افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۴نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۱۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۲۲۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۰۰میلیارد تومان بود.

      ارزش سهام عدالت افزایش یافت

در پایان معاملات سومین روز کاری هفته بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۸درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۲۷هزار تومان و ۲۴ میلیون و ۵۳۹هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۱۶هزار تومان رسیده است.

      فرآیند تحویل قرارداد آتی «صندوق طلا»

بر اساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در روز چهارشنبه هفته آینده ۷ مهرماه جاری انجام خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است: کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام‌شده برای انجام فرآیند تحویل اقدام کنند. همچنین مرجع قیمت نقدی در محاسبات جرایم نکول قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس، قیمت پایانی نماد صندوق س.پشتوانه طلای لوتوس در آخرین روز معاملاتی قراردادهای آتی است. گفتنی است، هر قرارداد آتی صندوق طلا ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس است. لذا کلیه مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا آخرین روز معاملاتی یعنی ۷ مهرماه اقدام به تأمین واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری طلای لوتوس در کد سهامداری خود کنند. ازاین‌رو به ازای هر موقعیت تعهدی باز فروش در قرارداد آتی باید ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس تأمین شود. بر اساس این ابلاغیه از روز شنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۰ کلیه معاملات سیمان به‌صورت جداگانه در تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملاتی TTS و رأس ساعت 11:30 برگزار می‌شود. بورس کالا که تاکنون در بستر TTS دارای بازارهای صنعتی، صادراتی کیش، فرآورده‌های نفتی، فرعی، پتروشیمی، حراج باز و مناقصه بود به دلیل حجم گسترده معاملات سیمان از هفته آینده شاهدروی کار آمدن تالار سیمان به‌صورت جداگانه خواهد بود که معاملات در تالار سیمان از ساعت 11:30 دقیقه آغاز می‌شود. گفتنی است، پیرو ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا و تعیین فرصت زمانی برای حضور خریداران و فروشندگان سیمان در بورس کالا، روند حضور و پذیرش شرکت‌های سیمانی و همین‌طور خریداران سیمان در بورس سرعت گرفت و بر اساس اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران تاکنون ۶۸ شرکت محصول خود را پذیرش کرده‌اند و چند شرکت نیز در مرحله پذیرش هستند.


 

ارسال نظر