روزهای خوش تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۳۴
روزهای خوش تالار شیشه‌ای

گروه بازار سرمایه|

هفته اخیر بازار سرمایه با روندی صعودی طی شد و شاخص کل به مقاومت یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید. به عقیده برخی از کارشناسان روند صعودی بازار در روزهای آینده با اندک تغییراتی روبرو شود و به‌احتمال‌زیاد شاخص روند اصلاحی را داشته باشد. به عقیده بسیاری از کارشناسان شاخص در محدوده مقاومتی خود یعنی در کانال یک‌میلیون و ۵۵۰ قرارگرفته است و انتظار می‌رود با اصلاح روبرو شود. در حال حاضر هم پیش‌بینی می‌شود شاخص اصلاح کوچکی تا محدوده یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار واحد داشته باشد و روند منفی در بازار شکل بگیرد.

در روزهای گذشته علاوه بر نمادهای شاخص ساز، روند نمادهای کوچک بازار هم قابل‌توجه بود و به همین دلیل شاهد تحرکات مثبت شاخص کل بودیم، کارشناسان بازار نیز می‌گویند در مدتی که شاخص کل رشد‌ خوبی را ثبت کرده بود، شاخص هم‌‌وزن روند کندتری داشت و از شاخص کل عقب‌تر مانده بود. در این مدت روند بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل به نظر می‌رسد به دلیل حرکت صعودی سهم‌های کوچک‌تر بازار است و اقبال بازار به سمت سهم‌هایی است که اصلاح زیادی را در این مدت داشته‌اند.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص تا پایان سال نوشت: تا پایان سال احتمالاً شاخص به دو میلیون واحد می‌رسد. البته روند فعلی بازار بسته به نتیجه رسیدن برجام است زیرا عامل موثری در شکل‌دهی به تحرکات بازار است. گروه‌هایی که از رشد بازار جامانده‌اند و احتمال بازدهی دارند به نظر می‌رسد گروه‌های سیمانی و بانکی‌ باشند که در کوتاه‌مدت کم ریسک هستند و بازدهی قیمتی پایینی رادارند؛ اما در میان‌مدت و بلندمدت گروه‌های دلاری بازار روند خوبی را خواهد داشت.

     رشد ارزش دادوستدها

بازار سهام این هفته یک روز کاری کمتر داشت اما توانست با رشد ۳۴/ ۳ درصدی، برای دهمین هفته متوالی با صعود میانگین وزنی قیمت‌ها همراه شود و تا یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحد پیشروی کرد. آخرین‌باری که شاخص کل چنین سطحی را تجربه‌ کرده بود ۲۳ مهرماه ۹۹ بود. تداوم حرکت در ابر کانال ۵/۱ میلیون واحد در کنار حفظ سطوح مناسب در ارزش دادوستد سهام و البته ورود مجدد سهامداران خرد از مهم‌ترین تحولات این هفته بورس تهران بود. روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام افزایشی بود و این‌بار وارد محدوده ۸ هزار میلیارد تومانی شد که بیشترین رقم از ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته بود. به نظر می‌رسد در صورت تداوم این مسیر شاهد ورود قوی‌تر سرمایه‌ها به تالار شیشه‌ای باشیم.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که در برابر رشد ۵/۱۸ درصدی شاخص کل از ابتدای سال تاکنون، نما‌گر هم‌وزن تنها ۷۵/۳ درصد افزایش ارتفاع داشته که البته بخش مهمی از آن مربوط به معاملات هفته گذشته است و در صورت نادیده گرفتن این هفته، بازدهی شاخص هم‌وزن هنوز منفی خواهد بود. ازاین‌رو به اعتقاد سهامداران حالا نوبت گروه‌های باارزش پایین‌تر است که در مسیر صعودی تاخت‌وتاز کنند؛ اما تنها احساس جاماندگی نیست که به رشد قیمت گروه‌های ریالی بورس تهران منجر شده است.

از زمان آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهور سیزدهم موضوعی که بارها هم در مناظره‌ها و هم پس‌ازآن مورد تأکید قرار گرفت، لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع بود. سیاستی که طی سال‌های گذشته نه‌تنها تولیدکننده بلکه مصرف‌کنندگان را متضرر کرده است. حالا در بحبوحه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت رییسی در مجلس شورای اسلامی بار دیگر شاهد تکرار این تاکیدات هستیم و حالا سهامداران بورسی نیز منتظر رفع مانع سوددهی صنایع ریالی بازار سهام هستند و از حالا تصمیم به سرمایه‌گذاری در گروه‌هایی گرفته‌اند که با رفع قیمت‌گذاری دستوری می‌توانند مجدداً کمر صاف‌کرده و سهامداران خود را منتفع کنند.

بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به سوم شهریور ۱۴۰۰، حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۱۴۷ درصد افزایش، از ۱۶۵ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال به ۴۱۰ هزار و ۴۲ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۲ هزار و ۹۲۳ میلیون سهم در هفته گذشته به ۴۹ هزار و ۳۱۱ میلیون سهم رسید که افرایش ۱۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در هفته‌ای که گذشت تمامی بازارها نسبت به هفته گذشته خود، روند صعودی را طی کردند و در این میان، تنها حجم معاملات بازار مشتقه کاهشی شد. بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۱۴۶ درصدی را در این هفته نسبت به هفته قبل تجربه کرد و از ۵۹ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال به ۱۴۶ هزار و ۴۲۶ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته قبل ۷ هزار و ۳۸۸ میلیون سهم بود به ۱۹ هزار و ۳۶۹ میلیون سهم در هفته جاری رسید و افزایش ۱۶۲ درصدی را به ثبت رساند. روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام صعودی بود. به‌طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به سوم شهریور نسبت به هفته قبل، ۱۳۴ درصد افزایش یافت و از ۷۳ هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال به ۱۷۰ هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۸۷ درصد افزایش، از ۱۳ هزار و ۹۰۳ میلیون سهم به ۲۶ هزار و ۲۶ میلیون سهم رسید.

بازار بدهی همچون بازارهای دیگر، هفته‌ای سبز را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار با رشد ۲۲۵ درصدی از ۳ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال در هفته قبل به ۱۰ هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۳ میلیون برگه به ۱۱ میلیون برگه رسید که رشدی ۲۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق بررسی‌های انجام‌شده، حجم معاملات بازار مشتقه قرمزرنگ بود. بر این اساس، ارزش معاملات این بازار در هفته قبل ۱۱۱ میلیارد ریال بود که در هفته جاری به ۲۲۸ میلیارد ریال رسید و افزایش ۱۰۵ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۲۰ درصد کاهش، از ۲ میلیون قرارداد در هفته قبل به 1.9 میلیون قرارداد در هفته جاری رسید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در هفته منتهی به سوم شهریور در مقایسه با هفته پیش، روندی صعودی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۲۹ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال در هفته قبل به ۸۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در هفته جاری رسید و رشد 175.3 درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با رشد ۱۴۰ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از یک هزار و ۶۲۶ میلیون یونیت به ۳ هزار و ۹۰۴ میلیون یونیت رسید.

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به سوم شهریور نسبت به هفته قبل رشد 3.35 درصدی را تجربه کرد و از یک‌میلیون و ۴۹۹ هزار واحد تا یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحد صعود کرد که رشد ۵۰ هزار و ۱۹۷ واحدی را نشان می‌دهد. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته جاری نسبت به هفته قبل روندی افزایشی داشت و با 6.53 درصد افزایش از ۴۲۸ هزار و ۳۱۸ واحد به ۴۵۶ هزار و ۲۹۹ واحد رسید و ۲۷ هزار و ۹۸۱ واحد افزایش یافت.

 

ارسال نظر