رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۲۱

وقایع جدید در تالار نقره‌ای

در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم‌ترین عناوین آنها به خداحافظی سیمان با قیمت‌گذاری دستوری و استقبال وزارت صمت از عرضه سیمانی‌ها، گشایش خزانه بانک آینده برای انجام معاملات گواهی سپرده سکه طلا و تامین مالی موفق ۱۵۰۰ میلیارد ریالی ماهان سیرجان اختصاص داشت.

تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران یکشنبه ۹ خرداد ماه میزبان عرضه گسترده سیمانی‌ها بود تا بعد از مدت‌ها این صنعت از نظام قیمت‌گذاری دستوری رهایی یابد. این اتفاق در حالی رقم خورد که با تقاضای معامله گران در مجموع ۲۱ هزار و ۱۰۰ تن سیمان برای نخستین روز انجام معاملات این محصول در بورس کالا دادوستد شد.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در صورتی که انجمن‌های مربوطه موافق با این اقدام یعنی عرضه مستمر سیمان در بورس کالا باشند وزارت صمت هم از اجرای آن استقبال می‌کند و هیچگونه مخالفتی با عرضه سیمان در بورس کالا نخواهد داشت.

علی بخشنده می‌گوید: با عرضه سیمان در بورس کالا می‌توان امیدوار بود که این محصول از نظام قیمت‌گذاری خارج شود. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، عرضه‌های منسجم سیمان می‌تواند به این صنعت کمک کند.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که اقدامات فعلی برای رهایی از قیمت‌گذاری دستوری کالاها از جمله محصولات معدنی و سیمان به پایان توزیع ناعادلانه رانت در اقتصاد کشور منجر می‌شود که گذرگاه این رویداد مهم و ملی بورس کالاست.

وی افزود: کشف قیمت محصولات در تقابل عرضه و تقاضا مانع از رانت و فساد می‌شود که این موضوع گام مهمی در جهت شفاف‌سازی در نظام اقتصادی کشور است.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران می‌گوید که عزم جدی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به منظور افزایش شفافیت در عملکرد و فروش شرکت‌های تابعه‌اش، مثال زدنی بوده و می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر شرکت‌های دولتی و عمومی در جهت حرکت در مسیر شفافیت اقتصادی در کشور باشد. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ورود سیمان به بورس کالا را نقطه عطفی برای این صنعت ۸۸ ساله خواند و گفت: بالاخره صنعت سیمان به‌سمتی حرکت خواهد کرد که قیمت آن، شفاف‌شده و آزاد باشد.

وی اظهار داشت: عرضه در بورس به قیمت‌گذاری‌های دستوری پایان می‌دهد و برنامه بعدی ما ورود صادرات سیمان به بورس کالا است. براساس اطلاعیه منتشر شده از سوی بورس کالای ایران از روز یکشنبه ۹ خرداد ماه جاری خزانه سکه طلای بانک آینده به عنوان پنجمین خزانه گواهی سپرده سکه طلای پذیرفته‌شده در بورس کالا با نماد «سکه۰۱۱۱پ۰۵ » گشایش یافت و آماده انجام معاملات شد. شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان به منظور تامین سرمایه در گردش، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد معادل ۳۵۰ هزار تن کلوخه سنگ آهن به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران کرد که کل این اوراق با استقبال خریداران به فروش رفت.

آخر هفته خوب بورس  در امریکا و اروپا

جوزف اشتلوتسفوتز، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه اوپنهایمر اینوستمنتز گفت: کم کم در حال بازگشت به سطح اقتصادی قبل از آغاز کرونا هستیم و این یک پیشرفت بزرگ و نشانه‌ای دلگرم‌کننده در غلبه بر یکی از جدی‌ترین بحران‌های مالی معاصر است. در نیمه دوم امسال مطمئنا اخبار بهتر بیشتری خواهیم داشت اما قطعا روزهای پرنوسان بازارهای مالی تکرار خواهد شد چرا که هنوز هیچ کس نسبت به اینکه بحران به‌طور کامل پشت سر گذاشته شده است اطمینان ندارد.

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۷۳۲.۶۵ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۸ درصد افزایش تا سطح ۴۲۲۷.۴۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۴۸ درصد صعود در سطح ۱۳ هزار و ۸۱۴.۲۰ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۶۹.۰۴ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۳۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۹۲.۹۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص«کک ۴۰ » بورس پاریس با پیشروی ۰.۱۲ درصدی در سطح ۶۵۱۵.۶۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۵۹ درصد پایین رفت و به ۹۰۸۸.۳۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۴ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۹۴۱.۵۲ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۱۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۹۱۸.۱۰ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» افزایش ۰.۵۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۲۸۲.۲۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۴۸ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۲۹۵.۳۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر