بالا رفتن قیمت دلار واقعیت کف بازار نیست/ فضای روانی را به گونه‌ای می‌آفرینند که نرخ ارز به صورت غیرواقعی افزایش یابد

۱۴۰۱/۱۰/۰۹ - ۱۵:۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۹۵۹۱۸
بالا رفتن قیمت دلار واقعیت کف بازار نیست/ فضای روانی را به گونه‌ای می‌آفرینند که نرخ ارز به صورت غیرواقعی افزایش یابد

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره افزایش نرخ ارز و تلاش‌های دولت برای کنترل بازار ارز گفت: من از تلاش‌های دولت و بانک مرکزی خبر دارم، اما فضای روانی را به گونه‌ای می‌آفرینند که نرخ ارز به صورت غیرواقعی افزایش کند تا بتوانند اثر آن را بر روی شورشی که ایجاد می‌کنند، مشاهده کنند.

به گزارش جماران، بخش‌هایی از گفت‌وگو با غلامرضا مصباحی‌مقدم را در ادامه می‌خوانید:

  • [درباره هشدارهای مراجع تقلید در خصوص وضعیت اقتصادی] همواره مراجع بزرگوار تقلید مشکلات مردم را به دولتمردان گوشزد می‌کنند. آنان زبان مردم در مقابل مسئولان و رؤسای کشور هستند.
  • طبعاً وقتی مراجع با رئیس مجلس هم روبه‌رو می‌شوند به یاد مشکلات مردم می‌افتند و تذکر می‌دهند. اقدامی که حضرات مراجع بزرگوار می‌فرمایند، بسیار بجاست.

در شرایط بدی به سر می‌بریم

  • حقیقت این است که ما در شرایط بدی به سر می‌بریم. از سویی تحریم‌های اقتصادی و از سوی دیگر فشارهای دیگر و افزایش افزوده شدن تحریم‌های اروپایی‌ها را شاهد هستیم؛ به دلیل اغتشاشات اخیر در کشور و برخوردهایی که با اغتشاشگران صورت گرفت، چپ و راست اروپایی‌ها ما را تحریم می‌کنند.
  • مسائلی که از همین مقوله در کشورهای اروپایی مثل فرانسه رخ می‌دهد، کلاً مورد غفلت قرار می‌گیرد، مثل اینکه این مسائل در آنجا طبیعی و در ایران -که البته از سوی خود بیگانگان مورد حمایت قرار می‌گیرد- غیرطبیعی است و تحریم‌ها و برخوردهای آنها، موجب می‌شود که فشارهای مضاعفی بر کشور ما وارد شود.
  • علاوه بر این، اینکه مذاکرات برجام متوقف شد و به نتیجه نرسید، فضا را به نحوی غیرقابل تحمل کرده؛ به این معنا که از لحاظ روانی هم فشارها را مضاعف کرده است. همه این‌ها دست به دست هم داده و روی نرخ تورم، ارز و کالاها اثر گذاشته است.

وضعیت به گونه‌ای نشده که رضایت مردم به دست بیاید و مردم احساس آرامش کنند

  • دولت محترم هم تدابیر زیادی دارد و البته یکی از تدابیر، آزاد کردن نرخ ارز ترجیحی بود که آثاری هم داشت؛ از جمله آثار آن افزایش قیمت‌ها بود، که به تدریج سرعت افزایش قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کرده است. وضعیت به گونه‌ای نشده که رضایت مردم به دست بیاید و مردم احساس آرامش کنند.
  • امیدواریم در این مسائل دولت، مجلس و قوه قضائیه دست به دست هم دهند تا مشکلات حل شود؛ هم مبارزه با مفاسد جدی‌تر گرفته شود، هم جلو رانت‌خواری‌ها گرفته شود و هم به گونه‌ای باشد که آرامش بر ملت و سرمایه‌گذاران حاکم گردد. یکی از آثار ناآرامی‌ها، خروج سرمایه از کشور است و خروج سرمایه بر افزایش قیمت ارز اثر می‌گذارد. به هرحال، امیدواریم که تدابیر مسئولین بتواند، مجددا آرامش را برای ملت به وجود بیاورد و نگرانی‌های مراجع بزرگوار و مردم عزیز هم برطرف شود.

فضای روانی را به گونه‌ای می‌آفرینند که نرخ ارز به صورت غیرواقعی افزایش یابد

  • خبرهایی که دارم این است که دولت و بانک مرکزی تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرند تا جلو رشد بی‌رویه دلار را بگیرند. البته بالا رفتن قیمت دلار، واقعیت کف بازار نیست، بلکه واقعیت، اقدامات هدایت شده و حساب شده از اطراف کشور ماست. سلیمانیه، هرات، دبی و استانبول مجموعاً در قیمت دلار تأثیرگذار هستند.
  • از عوامل دیگر، قماری است که در عرصه ارز صورت می‌گیرد و به آن «ارز فردایی» می‌گویند، بدون اینکه ارز مبادله شود، در روز تعطیل قیمت را بالا می‌برند، معلوم است که این‌ها اقداماتی مبنی بر فشار هر چه بیشتر است.
  • من از تلاش‌های دولت و بانک مرکزی خبر دارم، اما فضای روانی را به گونه‌ای می‌آفرینند که نرخ ارز به صورت غیرواقعی افزایش کند تا بتوانند اثر آن را بر روی شورشی که ایجاد می‌کنند، مشاهده کنند. به نظر می‌آید باید کاری کنیم که فشارهایی که وارد می‌شود از ناحیه افکاری عمومی خنثی شود و اگر خنثی نشود این گونه آثار به وجود می‌آید.

 

ارسال نظر