برخلاف شعارها دولت و مجلس هزینه‌ها را به شدت افزایش داده‌اند

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۱۴:۳۰:۴۳
کد خبر: ۱۹۵۸۹۸
برخلاف شعارها دولت و مجلس هزینه‌ها را به شدت افزایش داده‌اند

مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید دولت در افزایش نرخ ارز نقش اساسی دارد. به گفته او هزینه‌ها به وسیله دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به شدت افزایش پیدا کرده است و از آنجا که منابع درآمدی دولت نمی‌تواند این افزایش هزینه‌ها را تامین کند، در نتیجه ناترازی در بودجه اتفاق می‌افتد.

به گزارش انتخاب، بخش‌هایی از گفت‌وگو با مهدی پازوکی، اقتصاددان، را در ادامه می‌خوانید:

دولت در افزایش نرخ ارز نقش اساسی دارد

  • [در پاسخ به اینکه با توجه به کسری بودجه، آیا دولت در افزایش قیمت دلار نقش دارد] نقش اساسی را دولت دارد. در واقع مهم‌ترین عامل تورم در اقتصاد ایران، رشد فزاینده نقدینگی است. یکی از مهم‌ترین عوامل این نقدینگی هم کسری بودجه دولت است. در واقع وقتی منابع درآمدی دولت نمی‌تواند مخارجش را پوشش دهد، مجبور است کسری بودجه داشته و پول پرقدرت وارد اقتصاد کند. به دنبال آن هم افزایش نقدینگی و افزایش تورم به وجود می‌آید.
  • اصلی‌ترین دلیلش این است که منابع درآمدی دولت نمی‌تواند مخارجش را پوشش دهد. برخلاف شعارهایی که آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌اش می‌دادند، متاسفانه هزینه‌ها به شدت به وسیله دولت سیزدهم و مجلس یازدهم افزایش پیدا کرده است. چون منابع درآمدی دولت نمی‌تواند این افزایش هزینه‌ها را تامین کند، در نتیجه ناترازی در بودجه اتفاق می‌افتد و کسری بودجه هم یکی از مهم‌ترین عوامل رشد نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران است.

تصمیم‌گیری غلط دولت در سال گذشته، نظام دستمزد این مملکت را به هم ریخت

  • [در خصوص کسری بودجه] این مهم به نظام تدبیر بر می‌گردد. از جمله نمونه‌هایی که منجر به کسری بودجه شده، تصمیم دولت در افزایش حداقل حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در سال گذشته است که باعث شد قدرت خرید همین کارگران و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به شدت کاهش پیدا کند.
  • وزیری که باید برکنار می‌شد متاسفانه پست بالاتری در دولت گرفت. یعنی کسی که مخالف اقتصاد رقابتی و آزاد بوده الان رئیس منطقه آزاد است. تصمیم‌گیری غلط دولت در سال گذشته، نظام دستمزد این مملکت را به هم ریخت. دولت مجبور شد برای کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری لایحه اصلاحی به مجلس ببرد که ابتدای سال 10 درصد افزایش داشت و پس از لایحه، این 10 درصد را تبدیل به 20 درصد کرد.

مدیریت اقتصادی کشور و نظام تصمیم‌گیری ایراد دارد

  • فرض کنید دو نفر کارمند ریاست جمهوری بودند؛ یکی بازنشسته تامین اجتماعی و یکی بازنشسته صندوق کشوری. بازنشسته تامین اجتماعی در سال 1401 بالای 40 درصد حقوقش افزایش پیدا کرد و صندوق بازنشستگی کشوری 20 درصد. این بدان معناست که به دلیل عدم حاکمیت نظام تدبیر امور نابرابری و نا عدالتی اتفاق افتاده است، یعنی مدیریت اقتصادی کشور و نظام تصمیم‌گیری ایراد دارد.
  • من اگر جای آقای رئیسی بودم، خودم استعفا می‌دادم. تیم اقتصادی دولت، در خصوص نظام دستمزد کشور، در جهت نابرابری تصمیم گرفت در صورتی که دولتی که درآمدش کسری بودجه دارد نباید حقوق‌ها را اینگونه افزایش دهد که کسری بودجه فزاینده‌تر شود.

 

ارسال نظر