اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۲۶ - ۰۲:۲۶:۰۳
کد خبر: ۱۹۵۳۸۰

زمان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان

تصویب‌نامه هیات وزیران تکلیف جاماندگان سهام عدالت را تقریبا روشن کرد و به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، طبق قانون بودجه سال جاری، این سهام باید امسال به افرادی که به عنوان جامانده شناسایی شده‌اند، تخصیص یابد. حسین قربان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب‌نامه هیات وزیران درمورد جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: این تصویب‌نامه به تازگی ابلاغ شده و کارهای اجرایی آن درحال انجام است. وی به این سوال که سهام عدالت چه زمانی به جاماندگان تخصیص خواهد یافت، پاسخ داد: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است و بنابراین فرایند آن امسال باید انجام شود. البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است.رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: این اصلاحیه درمورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفو است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود. بر اساس این گزارش، افراد مشمول توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد و مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین معادل حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است. طبق تصویب‌نامه هیات وزیران، قرار است پرتفوی جاماندگان از بخشی از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس تشکیل شود که البته ممکن است طبق گفته قربان‌زاده این پرتفو تغییر کند.

اعطای ۱۱ قلم کالا در طرح کالابرگ

وزیر کار در مورد کالابرگ گفت: کسانی که احساس می‌کنند به جای یارانه نقدی به کالا نیاز دارند، قبل از موعد یارانه می‌توانند از طریق حساب پشتیبان ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز خود را دریافت کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی امروز به مناسبت هفته پژوهش و در جلسه تقدیر از پژوهشگران برتر زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در مورد قول دولت برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اظهار کرد: همه کسانی که احساس می‌کنند حقوقی از آنها جا مانده است، می‌توانند به دستگاه‌های اجرایی مرتبط مراجعه و حقوق جامانده خود را پیگیری کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اگر حقی از آنها تضییع شده است، می‌توانند از دستگاه‌های مرتبط پیگیری کنند.

    جزییات اجرای طرح کالابرگ

وی درباره طرح کالابرگ الکترونیکی نیز گفت: یک شبکه ملی اطلاعات ایجاد و طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت نمونه و آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شده است که قبل از پرداخت یارانه به مردم، یارانه آنها به یک حساب پشتیبان واریز می‌شود. مرتضوی افزود: در همین رابطه کسانی که احساس می‌کنند به جای یارانه نقدی باید کالا دریافت کنند، قبل از موعد یارانه می‌توانند از طریق آن حساب پشتیبان ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز خود را دریافت کنند. وی ادامه داد: مبالغ مورد نیاز برای تهیه اقلام اساسی از طریق شبکه پشتیبان اعتباری تأمین می‌شود و اگر سرپرست خانوار تحت هر شرایطی احساس کرد نیاز به پول نقد دارد، می‌تواند از یارانه نقدی در موعد مقرر استفاده کند، بنابراین استفاده از کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی اختیاری است. مرتضوی در مورد زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت سراسری، گفت: فعلاً مرحله آزمایشی در سه استان اجرا می‌شود که باید نتایج آن مشخص شود و بعد از مشخص شدن نتایج در صورت موفق بودن به صورت سراسری اجرا می‌شود. دولت در حال بررسی این طرح است و البته زیرساخت‌های لازم را هم برای اجرای این طرح فراهم می‌کند.

هیچ کانتینری حراج نشده‌ است

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی اظهار داشت: حراج کانتینرها را تکذیب می‌کنیم و هیچ ارتباطی به سازمان اموال تملیکی ندارد و ربط دادن این موضوع به سازمان اموال تملیکی قطعا اشتباه است و یک کانتینر هم به فروش نرساندیم. سید عبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره انتشار اخباری مبنی بر حراج کانتینرهای متروکه در بنادر اظهار داشت: حراج کانتینرها را تکذیب می‌کنیم و هیچ ارتباطی به سازمان اموال تملیکی ندارد و ربط دادن این موضوع به سازمان اموال تملیکی قطعا اشتباه است و یک کانتینر هم به فروش نرساندیم. وی ادامه داد: کانتینرهایی که حاوی کالاهای متروکه هستند پس از اینکه کالاهای داخل آن تعیین تکلیف می‌شود، به صاحب اصلی بازگردانده‌ خواهد شد و هیچ فروش کانتینری نداشتیم. مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی افزود: ممکن است کالاهای درون کانتینر متروکه محسوب شود اما طبق قانون کانتینر جزو آن کالاهای متروکه نیست و همانطور که گفتم پس از تخلیه کالاهای متروکه کانتینر به شرکت مالک تحویل و به بندر عودت داده می‌شود که معمولا مالک آن شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی است.  اجتهادی همچنین درباره الحاق یک فروند هواپیمای متروکه به سازمان هواپیمایی آسمان گفت: 3 سال از زمان متروک شدن این هواپیما می‌گذشت و سال گذشته این هواپیما به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شد و هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها با شرکت مالک آن را انجام دادیم و از آنجایی که یک کالاهای اساسی محسوب می‌شد با شرکت هواپیمایی مالک تهاتر شد.  وی با بیان اینکه از آنجایی که هواپیما یک کالای خاص محسوب می‌شود بحث فروش و حراج آن را نداریم، ادامه داد: شرکت هواپیمایی مالک به دلیل مشکلات گمرکی و ثبت سفارش و ... امکان ترخیص آن را نداشت. با هماهنگی شرکت هواپیمایی مالک مشکلات موجود برای خروج این هواپیما از اموال تملیکی را برطرف کردیم اما از آنجایی که این کالا مخصوص شرکت هواپیمایی آسمان بود طبق قانون و مقررات با همین شرکت تهاتر شد و دیگر وارد جریان مزایده نشد. 

 

ارسال نظر