سیاست

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ - ۰۲:۳۲:۴۲
کد خبر: ۱۹۰۲۵۶

لزوم هشدار ملی نسبت به شیوع دوباره کرونا

رییس‌جمهور تاکید کرد: تسریع در پرداخت حقوق و مطالبات بیمارستان‌ها و کادر درمان جلوه عملی قدردانی از پزشکان و پرستاران زحمتکش کشور است، وزیر بهداشت این موضوع را با جدیت پیگیری کند. سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور کشورمان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از شیوع ویروس کووید۱۹، از تلاش‌ها و زحمات کادر درمان در طول دو سال اخیر قدردانی کرد و اقدامات آنها در صیانت از جان مردم را امیدآفرین خواند. وی گفت: اگر امروز شاهد وضعیت متفاوتی به لحاظ شیوع کرونا در کشورمان نسبت به برخی کشورهای دیگر جهان هستیم و در دل مردم از بابت بازگشایی کسب و کارها و مراکز آموزشی امید به وجود آمده، این از لطف خداوند و ثمره ایثار و تلاش بی‌وقفه پزشکان و پرستاران و کادر درمان است. تسریع در پرداخت حقوق و مطالبات بیمارستان‌ها و کادر درمان جلوه عملی قدردانی از پزشکان و پرستاران زحمتکش کشور است، وزیر بهداشت این موضوع را با جدیت پیگیری کند. رییسی با اشاره به سیر نزولی کاهش ابتلا و خسارات جانی ناشی از کرونا گفت: اینکه میزان ابتلا به بیماری کاهش یافته و در برخی روزها به لطف خدا حتی یک مورد فوتی هم نداشتیم، نباید سبب عادی‌انگاری نسبت به رعایت اصول بهداشتی شود. از آحاد مردم می‌خواهم در مراکز درمانی و بهداشتی و اماکن عمومی پرتردد و پر ازدحام و همچنین وسایل نقلیه، همچون گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا وضع موجود تثبیت شود. استمرار اطلاع‌رسانی و آموزش درباره بیماری کرونا و هشدارهای لازم برای پیشگیری از آن امری ضروری است. آموزش عمومی درباره یک بیماری مسری مثل کرونا، مساله‌ای مقطعی و محدود به زمان و مکان خاصی نیست. بحمدالله امروز شرایط نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده، اما رسانه ملی و مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت همواره به مساله آموزش و هشدار به موقع نسبت به شیوع بیماری اهتمام داشته باشند تا زمینه اوج‌گیری مجدد بیماری به وجود نیاید.

ایران و عربستان محور سفر کاظمی

شبکه المیادین اعلام کرد که نخست وزیر عراق به عربستان و ایران سفر خواهد کرد و محور این سفر‌ها گفت‌وگوهای تهران-ریاض با میزبانی بغداد است. شبکه لبنانی المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به عربستان و تهران سفر خواهد کرد. این شبکه همچنین اعلام کرد که سفر نخست وزیر عراق به این دو کشور در چارچوب مذاکراتی است که مسوولان دو کشور ایران و عربستان در بغداد برگزار کردند. این منابع گفته‌اند که الکاظمی در سفرهای پیش رو به پرونده‌های مهمی از جمله روابط دیپلماتیک تهران و ریاض خواهد پرداخت. پیش از این یک منبع آگاه در گفت‌وگوی با «میدل ایست نیوز» اعلام کرده بود که مصطفی الکاظمی روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد تهران خواهد شد. میدل ایست نیوز جزییاتی از مدت سفر الکاظمی و دستور کار این سفر اعلام نکرده بود.

دو موضوع حل نشده در وین

  خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران به نقل از منابع آگاه مدعی شد که هنوز موضوع تحریم‌های ایران در مذاکرات وین حل نشده است. خبرگزاری رویترز در گزارش خود به سفر جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران که آغاز شده است، اشاره کرد و نوشت که این سفر در حالی انجام گرفته است که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند بن بست ایجاد شده میان ایران و ایالات متحده در مذاکرات احیای برجام را حل‌وفصل کند. حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه ایران هفته گذشته از امریکا که در سال 2018 به‌طور یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند، خواست تا در مذاکرات «واقع‌بین »  باشد. رویترز در ادامه آورده است: زمانی که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در ماه مارس از وزیران امورخارجه کشورهای عضو برجام خواست تا پس از 11 ماه مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن به وین بیایند، به نظر می‌آمد که توافق در آستانه شکل‌گیری بود اما مذاکرات از آن زمان به بن‌بست رسیده است. دو مقام اروپایی و ایرانی پیش از سفر جوزپ بورل به تهران در گفت‌وگو با رویترز خاطرنشان کردند که هنوز دو مساله در مذاکرات وین، ازجمله موضوع تحریم‌های ایران حل نشده باقی مانده است.

 

درخواست برجامی 15 نهاد از بایدن

بیش از 10 سازمان امریکایی در نامه‌ای از رییس‌جمهور کشورشان خواستند که «از خود رهبری و شجاعت سیاسی نشان دهد» و مانع نابودی توافق هسته‌ای با ایران شود. 15 سازمان امریکایی روز جمعه در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رییس‌جمهور امریکا نسبت به از دست رفتن فرصت نجات توافق هسته‌ای 2015 و آنچه کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواندند، ابراز نگرانی کردند و خواستار حفظ این توافق شدند. این سازمان‌ها در نامه خود با اشاره به خاموش کردن 27 دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران آورده‌اند: حیرت‌آور است که او (جو بایدن) اجازه می‌دهد سیاست داخلی مانع از احیای توافقی شود که هدف آن منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. این 15 سازمان که شامل  J Street، Indivisible و Quincy Institute for Responsible Statecraft و شورای ملی ایرانیان امریکا هستند در ادامه افزودند: رییس‌جمهور بایدن و بسیاری از مقامات ارشد دولتش پیشتر اعلام کرده‌اند که خروج ترامپ از توافق یک فاجعه بوده است. 

 

ارسال نظر